به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، کیوان فیروزه ئی نوشت: مسئله تربیت فرزندان یکی از بزرگ ترین دغدغه های من برای زندگی آینده ام است، حتما" شما هم تا کنون بارها به این فکر کرده اید که چگونه می خواهید فرزندان خود را بزرگ و تربیت کنید؟ آن هم در شرایطی که تکنولوژی با رشد بسیار زیادی در بین مردم نفوذ کرده و بیشتر قربانیان آن کودکان هستند! حتما" شما هم به این موضوع اذعان دارید که واقعا" برخی از والدین در بحث اجازه استفاده فرزندانشان از کامپیوتر، موبایل و .. زیاده روی می کنند. ترور بیلیس مخترع بریتانیایی می گوید: کودکان امروز خلاقیت و مهارت های عملی خود را از دست می دهند چرا که آن ها زمان بسیاری را در مقابل صفحات نمایشگر تلف می کنند. او معتقد است که درحال حاضر واهمه از این امر وجود دارد که نسل آینده مخترعان از بین بروند چرا که جوانان دیگر نمی توانند هیچ چیز را با دستانشان بسازند. او اسم کودکان امروز را  کودکان نسل گوگل عنوان کرده و می گوید کودکان نسل گوگل مغز مرده هستند.

اما اگر عقیده استیو جابز را نیز در این خصوص بدانید، شاید تعجب کنید! استیو جابز در رابطه با این مسئله، موضع گیری محکمی داشت و وقتی نیک بیلتون، خبرنگار نیویورک تایمز از وی پرسید که آیا فرزندانت عاشق آیپد هستند، گفت: تا به حال از آن استفاده نکرده اند، ما مقدار تکنولوژی ای که فرزندان مان در خانه استفاده می کنند را محدود کرده ایم. نشریه The Times به نقل از کریس اندرسون، مدیرعامل ۳D Robotics و پدر ۵ فرزند نوشته است: فرزندانم من و همسرم را به فاشیست بودن و نگرانی بیش از حد نسبت به تکنولوژی متهم می کنند و می گویند هیچ یک از دوستان شان در خانه خود چنین قانونی ندارند. این سخت گیری ما به این خاطر است که ما خطرات تکنولوژی را دیده ایم. من خودم آن را دیده ام و نمی خواهم این بلا سر فرزندانم بیاید.

اگر اعتیاد کنونی ما به تلفن همراه، تبلت، اینترنت و دیگر وسایل تکنولوژی دلالتی بر این اتفاق باشد، با در اختیار گذاشتن تکنولوژی در دسترس فرزندان کم سن و سال، احتمالا" زندگی آینده شان را خالی از هرگونه خلاقیت، خیال و فانتزی خواهیم کرد. ما آخرین نسلی بودیم که در کوچه و خیابان به بازی های غیر مرتبط با تکنولوژی پرداختیم، از گل کوچیک گرفته تا انواع بازی های که خودمان مبدع آن بودیم، چرا که زمان ما نه لپ تاپ و تبلتی بود و نه تلفن هوشمندی. ما از حرکات دیگران آموختیم، ارتباط برقرار کردیم و اطلاعات مان را از طریق کتاب یا مکالمه و گفتگو با دیگر افراد جامعه ی هر چند کوچک اطراف مان به دست آوردیم که در تقابل با موتور جستجوگر گوگل بود.

یکی از دوستان برایم تعریف می کرد که کودکم (۴ ساله) خیلی باهوش است، پرسیدم از چه لحاظ و چطور به این نتیجه رسیدی؟ گفت هر بازی که رو تبلتم نصب می کنم او بهتر از من بازی را یاد می گیرد و خیلی هم خوب بازی می کند! اما آیا این می تواند ملاک سنجش هوش فرزند باشد؟ پس فقر حرکتی و مشکلات جسمانی که در آینده گریان گیرش می شود چه؟ یادگرفتن از راه های مختلف و به این شیوه باعث شد که آدم های مستقلی بار آییم. بنابراین باید نگران باشیم، ما با وایبر، لاین و دیگر برنامه ها راه برقراری ارتباط را از کودکان مان می گیریم و  تمام اوقات فراغت شان را با تفریحی که به تحرک شان کمکی نمی کند پر می کنیم.

فکر می کنم استیو جابز حق انجام چنین کاری را در قبال کودکانش داشت. شما در این خصوص چه نظری دارید؟