پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ريیس اداره پیوند عضو و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: در ایران طبق آمار وزارت بهداشت سالانه 7 تا 8 هزار نفر به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

دكتر کتایون نجفی ‌زاده ريیس اداره پیوند عضو و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت:  از 7 تا 8 هزار مرگ مغزي در كشورمان، چیزی در حدود 2500تا 4000 نفر قابلیت اهدای عضو دارند، اما در کمال تأسف باید گفت که در سال 92 تنها 665 نفر اهدای عضو کرده‌اند. 

وي افزود: البته ایران با آمار 96.3 درصدی در زمینه رضایت‌گیری برای اهدای عضو مقام اول جهان را به خود اختصاص داده است و در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی، از مقام سوم دنیا برخوردار است. 

وي اضافه كرد: با وجود این روزانه 7 تا 10 نفر و در مجموع هر ساله 25 درصد بیماران نیازمند پیوند عضو در فهرست انتظار فوت می‌کنند در حالی که در دنیا این آمار کمتر از 10 درصد است و بیشترین بیمارانی که در انتظار اهدای عضو چشم از جهان فرومی‌بندند بیماران قلب و ریه هستند.

ريیس اداره پیوند عضو و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت درخصوص برخي اخبارنگران كننده درخصوص دلالان پيوند عضو گفت: این را بدانید که در تمام کشورهای جهان در انتقال‌دهنده و گیرنده عضو و کارهای خلافی از این قبیل مانند قاچاق اعضای انسان در دنیا بشدت رایج است، اما در ایران قوانین کنترلی که در پیوند اعضا وجود دارد آمار این‌گونه اقدامات خلاف قانون را نسبت به کشورهای دیگر بسیار کاهش داده است. 

نجفی ‌زاده افزود: بعد از اتفاقي كه چند ماه قبل اتفاق افتاد، اقدامات جدي توسط نهادهاي ذيربط اتفاق افتاد و با پیگیری جدی توانستیم 12 باند قاچاق اعضا را در ایران شناسایی کنیم و مشخص شد به تعداد انگشت شماری پیوند عضو از این مسیر صورت گرفته است. 

وي اضافه كرد: با این حال با تشکیل شورای عالی پیوند اعضا تصمیم گرفته شد جلوی این تعداد انگشت شمار هم گرفته شود. 

نجفی ‌زاده با اشاره به تصميمات مهم شورای عالی پیوند اعضا گفت: خوشبختانه به دستور وزير محترم بهداشت، نخستین موضوع مورد بحث شورا در خصوص پیوند اعضا برای اتباع خارجی گذاشته شد و بعد از بررسی پیرامون این موضوع، در نهایت تصمیم گرفته شد، پیوند اتباع خارجی به طور کل در کشور ممنوع شود تا بتوانیم بهتر این موضوع را کنترل کنیم.

وي افزود: البته تیم‌های پیوند ایران آمادگی کامل دارند که در صورت درخواست کشورهای اطراف، جهت اعمال پیوندی و ارائه آموزش‌های لازم با این کشورها تعامل داشته باشند.

ريیس اداره پیوند عضو و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت درخصوص ممنوعيت پيوند عضو در بيمارستان خصوصي گفت: بیمارستان‌های خصوصی به این جهت که تحت کنترل وزارت بهداشت نیستند و نمی‌توانیم کنترل مناسبی داشته باشیم، این تصمیم گرفته شد.  

نجفی ‌زاده افزود: هر جا مسأله پول وجود داشته باشد، احتمال خلاف بیشتر می‌شود؛ به این سبب تصمیم گرفته شد پیوند اعضا فقط در مراکز درمانی دولتی دانشگاهی، آموزشی انجام شود و این موضوع به قدری کنترل شده است که هر مرکز دولتی هم نمی‌تواند پیوند عضو کند.