به گزارش پارس به نقل از مهر: صحبت از کارانه های 100 میلیونی و بالاتر است اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند چنین چیزی نیست و حداکثر کارانه ای که برخی پزشکان در فاز سوم طرح تحول سلامت دریافت می کنند، به 60 میلیون هم نمی رسد. این در حالی است که برخی پزشکان، روایت دیگری از کارانه ها دارند و معتقدند که سقف این کارانه ها برای برخی پزشکان و جراحان، فراتر از این اعداد و ارقامی است که مطرح می شود.
 
دکتر بهزاد رحمانی رئیس انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه مهمترین وظیفه‌ای که کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات بر عهده دارد، محاسبه نسبت بین اعمال جراحی بین رشته‌ای است، گفت: با اینکه انجمن ها در تدوین این کتاب مورد توجه قرار گرفتند، اما نحوه اجرا و در نهایت نتیجه کار، مطلوب نیست. وزارت بهداشت در یک سال و نیم گذشته با دعوت از انجمن‌ها به ویرایش کتاب تحت عنوان بومی‌سازی کدهای پزشکی پرداخت اما نتیجه آن قابل قبول نبود.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه پیشنهادات انجمن‌ها توسط بیمه‌ها جرح و تعدیل شد، افزود: به جرات می توان گفت پیشنهاداتی که انجمن‌ها و حداقل انجمن جراحان عمومی در مورد این کتاب و محتوای آن داده بود، شاید تنها 15 درصد در کتاب جدید اجرایی شد.
 
رحمانی با عنوان اینکه تعدادی از همکاران این کتاب را با وضعیت ارتباط مالی بیمار و پزشک مرتبط کرده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از همکاران عنوان کرده بود که با ایجاد طرح تحول نظام سلامت، سهم پرداختی بیماران به 8 درصد رسیده است و نوید دادند که با اجرایی شدن این کتاب، سهم پرداختی مردم از 8 به 6 درصد کاهش خواهد یافت.
 
در همین حال دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، معتقد است که ماجرای کارانه های چند ده میلیونی و صد میلیونی، واقعیت ندارد.
 
به گفته او، بیشترین دریافت کنندگان کارانه پزشکی، جراحان قلب و مغز و اعصاب هستند.
 
خسرونیا افزود: واقعیت این است که درآمدها خیلی متفاوت است. پزشکی داریم که 2 میلیون می گیرد و پزشک دیگری هست که تا 70 میلیون هم دریافتی ماهانه دارد. اما، اینکه کارانه های صد میلیونی و بیشتر داشته باشیم، باید بگویم خیر.
 
وی گفت: بالاترین رقم دریافتی جراح قلب که عضو هیئت علمی هم باشد، 30 تا 40 میلیون است. چون او نمی تواند بیشتر از یک تا دو عمل در روز انجام دهد.
 
از سوی دیگر، عنوان می شود که هنوز موضوع 2.5 برابر شدن کارانه های پزشکی ابلاغ نشده و برای قضاوت در این موضوع، کمی زود است.