پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شپش سر چیست؟ شپش سر، حشره ای ریز است که روی مو و پوست سر زندگی می کند. این حشرات از خون انسان تغذیه می کنند. شپش سر باعث زخمی شدن، التهاب یا حتی عفونت پوست می شود.

هر کسی می تواند مبتلا به شپش سر شود، ولی این بیماری در کودکانی که مدرسه می روند شایع تر است. شپش سر در بین کودکان 3 تا 12 ساله بیشتر پخش می شود، زیرا کودکان در این سنین ارتباط نزدیک تر و بیشتری با هم دارند.

این عقیده که افراد کثیف تر بیشتر دچار شپش سر می شوند، درست نیست. شپش سر شدیداً واگیردار است. تعداد دفعاتی که حمام می روید یا موهای تان را می شویید چندان مهم نیست، چون با تماس شپش با سر و مو، در هر لحظه احتمال انتقال شپش وجود دارد. همچنین در اثر استفاده از کلاه، حوله، متکا یا شانه فرد مبتلا به شپش سر، این بیماری منتقل می شود.

آیا می توان از بروز شپش سر جلوگیری کرد؟
جلوگیری از انتقال شپش سر بین کودکان سخت است. اما انجام کارهای زیر در پیشگیری از بروز شپش سر کمک کننده است:

    از کودکان بخواهید که از شانه، سنجاق یا کش سر دیگران استفاده نکنند.
    از کودکان بخواهید که کلاه دیگران را روی سرشان نگذارند.
    در صورتی که نیاز باشد کودکان خارج از خانه بخوابند، سعی کنید متکا و حوله وی را به همراه ببرید.

علایم شپش سر چیست؟
چون شپش ها سریع حرکت می کنند، دیدن آن ها مشکل است. شما باید به دنبال علایم زیر بگردید:

    
    زخم یا برآمدگی های کوچک قرمز روی پوست سر یا گردن و شانه ها
تخم شپش که تخم مرغی شکل، ریز و سفید است و معمولاً به کنار مو می چسبد. اگر متوجه شدید که فردی در خانواده مبتلا به شپش سر است، بهتر است کل اعضای خانواده خود را معاینه کنید.

چگونه می توان شپش سر را درمان کرد؟
شامپوها و لوسیون های کشنده شپش که حاوی مواد شیمیایی و کشنده حشرات هستند برای درمان استفاده می شوند. خیلی مهم است که هنگام استفاده از این مواد با پزشک مشورت کنید، خصوصا اگر باردار یا پرستار هستید یا اگر آسم یا حساسیت (آلرژی) دارید. از مواد شیمیایی کشنده حشرات نزدیک به چشم استفاده نکنید. اگر شپش یا تخم آن روی مژه یا ابرو دیده شد حتما به پزشک اطلاع دهید.

موادی که کشنده شپش سر هستند، معمولاً همه تخم های شپش را نمی کشند. برای کاهش احتمال هجوم مجدد شپش ها، به وسیله دست یا شانه ای مخصوص شپش های باقی مانده را از روی سر خود پاک کنید.

همچنین باید همه وسایل، لباس ها، حوله، متکا و ... فرد مبتلا به شپش را با آب داغ بشویید. تخت، فرش، صندلی یا هر چیز دیگری که قابل شستن نیست را با جارو برقی تمیز کنید. چون شپش ها بیرون از پوست زیاد زنده نمی مانند، نیازی به استفاده از اسپری ضد شپش روی این وسایل نیست.