پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اگر از آن دسته از کسانی هستید که سرو کارتان با باشگاه رفتن است، خبرهای خوبی برایتان داریم. تنها با داشتن یک برنامه ی ورزشی سالم می توانید مرگ را برای چند سال گول برنید و برای کسانی که به ورزش نه می گویند و می گویند که ترجیح می دهند تنها مدت کمی را در این دنیا باشند، باید بگوییم که تمرینات مکرر، کیفیت کلی زندگیشان را ارتقاء داده، از آسیب های بدنی، دردهای موضعی و سستی هایی که به عموم افراد فاقد تحرک، در سال های حساس زندگیشان وارد می شود، جلوگیری می کند.

آیا واقعا" ورزش می تواند باعث طول عمر شود؟هدف از ارائه ی این تحقیق چیست؟
بر طبق تحقیق انجام شده توسط موسسه ی ملی سرطان، افرادی که در اوقات فراغتشان ورزش می کنند بیش از ۴/۵ سال بیشتر از افرادی که فعالیت ورزشی ندارند، عمر می کنند. پس هرچه بیشتر ورزش کنید، شانس بیشتری برای زندگی طولانی تر دارید. محققین پس از در نظر گرفتن دیگر فاکتورهای امید به زندگی، دریافتند که افرادی که  2/5 ساعت در هفته ورزش های آرام تحت توصیه CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری( را انجام می دهند، یا آن هایی که ۱/۵ ساعت ورزش سنگین می کنند، بطور متوسط ۳/۴ سال بیش از آن هایی که ورزش نمی کنند عمر می کنند. آن هایی که دوبرابر بیشتر ورزش می کنند ۴/۲ سال طولانی تر از همتاهای خود عمر می کنند. حتی مقادیر کمتری از ورزش نیز به نحوی بهتر از ورزش نکردن است، بطوری که می توان گفت آن هایی که تنها نصفی از مقدار توصیه شده، ورزش انجام می دهند، زندگی خود را نزدیک به دو سال افزایش می دهند.

چرا ورزش کردن به طولانی تر شدن زندگی کمک می کند؟
یکی از منافع ورزش کردن ارتقاء سطح سلامت عروق است. ورزش های هوازی همچون پیاده روی، دو آهسته و شنا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را که یکی از دلیل اصلی مرگ است را کاهش می دهند. این اثر با کاهش سطح کلسترول مضر LDL در خون ایجاد می شود، همانطور که فشار خون را کاهش می دهد. همچنین ورزش کردن باعث ماندن در وزنی مناسب و ارتقا سطح قند خون برای جلوگیری از دیابت می شود. ورزش های که شامل قدم زدن و دویدن می شوند، غیر از آن هایی که شامل دوچرخه سواری یا شنا هستند، به افزایش تراکم استخوانی جهت کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کرده و در واقع خطر شکستگی های خطرناک را کاهش می دهد.

ورزش های استقامتی که به تحمل وزن استخوان ها، ایجاد یک کلاس پیلاتی یا ایجاد کشش های عضلانی و کارایی شش ها کمک می کنند، به مبازره با تضعیف شرایط بدنی که باعث بیماری های فراوانی همچون آرتروز و درد کمر در پیری می شود نیز کمک می کنند. به گفته یCDC ، تحقیقی قدیمی که به منظور شناخت عوامل تشدید بیماری های عضلانی مربوط به زانو انجام گرفت، کاهشی ۴۳ درصدی در درد را نشان می دهد، همانطور که نوعی از ناتوانی را پس از ۱۶ هفته تمرین سنگین کاهش می دهد. در برخی موارد ورزش کردن تأثیر بیشتری از درمان های پزشکی داشته است.

ارتقاء سلامت روانی
فعالیت ورزشی علاوه بر منافع بدنی، نوعی حس مفید بودن در فرد را نیز ایجاد می کند. این گونه فعالیت ها ترشح اندورفین و دیگر مواد شیمیایی را که باعث حس مفید بودن می شوند را افزایش داده و باعث احساس شادی در هنگام مبارزه با افسردگی می شود. افسردگی باعث کاهش طول عمر تا حدود پنج سال می شود. ورزش کردن به شما که از مرگ ترسی ندارید، کمک می کند تا قدرت اتکا به خود را در میانسالی حفظ کرده و عظمت خود را در استقلال کامل متکی به خودتان حفظ کنید. افراد کهنسال بیشتر نیازمند مراقبت هستند، مخصوصا" در انجام فعالیت هایشان. خوشبختانه، ورزش برای همه رایگان است و همچنین لذت بخش و گاها" اعتیاد آور، بطوری که عادت می شود. پس برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم، از جایتان بلند شوید و شروع به حرکت کنید.