به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، دكتر فرانک مجیدی نوشت: چقدر به اهمیت «خواب» واقف هستیم؟ البته همگی از اهمیت خواب در سلامت و شادی آگاه هستیم.

به صورت فهرست‌وار. خواب خوب باعث می‌شود که:

۱- حافظه‌تان بهتر شود.

۲- طول عمرتان بیشتر شود.

۳- خلاقیت‌تان بیشتر شود.

۴- سیستم ایمنی‌تان بهتر شود.

۵- احتمال ابتلای شما به افسردگی کمتر شود.

۶- قابلیت‌های جسمانی‌تان بهتر شود.

۷- میزان تمرکز و توجه شما بیشتر شود.

۷- استرش شما کمتر شود.

۸- به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

۹- شما را هوشیار نگاه می‌دارد.

اما امروز قرار است از یک خاصیت دیگر خواب صحبت کنیم:
۱- اگر به قدر کافی نخوابیم، در تغییر عادات دچار مشکل می‌شویم

۲- در صورت کمبود خواب، انگیزه‌های‌مان به‌طور چشم‌گیری پایین می‌آیند.

ممکن است خیلی از ما سحرخیزی را برای بالا بردن ساعات کاری و تمرکز بر عادات صبح‌گاهی انتخاب کنیم، اما کمبود خواب در انجامِ درست این اهداف ایجاد اختلال می‌نمایند. مطالعه روی عادات افراد نشان می‌دهد که خواب یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال، مورد غفلت واقع شده‌ترین فاکتورها در خلق عادات است. شاید همه ی ما این را تجربه کرده‌باشیم که کم‌خوابی تا چه میزان می‌تواند روی بازدهی روزانه‌مان تأثیر بگذارد و این بر انگیزه‌های‌مان روی کار خوب و سخت، تأثیری مستقیم دارد. اما اتفاقی که می‌افتد، واقعاً چیست؟

– تا دیروقت بیدار می‌مانیم اما باید صبح بعد، زود از خواب برخیزیم. بنابراین دچار کمبود خواب می‌شویم.

– متأسفانه از اشتباه‌مان درس هم نمی‌گیریم! شب بعد هم تا دیروقت بیدار می‌مانیم و صبح بعد از آن هم باید زود بیدار شویم. به این ترتیب کمبود خواب بیشتر حس می‌شود.
– این‌قدر به این اشتباه ادامه می‌دهیم تا شدیداً احساس خستگی کنیم و انگیزه‌ای برای هیچ کاری نداشته‌باشیم.

– کمبود انگیزه، باعث کاهش نظم و انضباط ما می‌شود. در کنار آن، عاداتی را که برای حفظ سلامتی داریم هم کنار می‌گذاریم و فقط دل‌مان می‌خواهد از این احساس ناخوشایند خلاص شویم و کمی حس بهتری پیدا کنیم.

– با عدم انجام هر پروژه/ عادتی احساس ناخوشایند در ما بیش‌تر ریشه می‌گیرد.

این الگو تا جایی ادامه می‌یابد که دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم و نیاز مبرم به خواب کافی را احساس می‌کنیم. البته تا رسیدن به حد مطلوب، شاید یکی دو روزی باید به خودمان استراحت دهیم. گاهی واقعاً نیاز داریم از این استراحت‌ها به خود بدهیم تا به حد مطلوب برسیم. اما شاید حتی بهتر باشد که به جای نجام دوره‌ای این ریکاوری، راه‌حل پایدارتر خواب کافی روزانه را انتخاب نماییم. به این ترتیب، مضرات کمبود خواب را بهتر درک خواهیم کرد.

اما چه کنیم تا خواب بهتری داشته‌باشیم؟ شاید این روش‌ها بتواند مفید باشد:
۱- زودتر به رخت‌خواب برویم. این‌طور برخاستن تقریباً زودهنگام برای‌مان آسان‌تر می‌شود.اما اگر زود به خواب نرویم، برخواستن زودهنگام می‌تواند اشتباه باشد (دست‌کم برای گروهی که کار در ساعات ثابت زودهنگام ندارند)

۲- اگر هم زود به رختخواب نمی‌رویم، خوب چرت بزنیم!

۳- یک ساعت مشخص برای رفتن به رخت‌خواب برای خود قرار دهیم. هرگاه بتوانیم این عادت را پیروی کنیم، تدریجاً به خواب بهتری می‌رسیم. این علاوه بر تنظیم زمان مشخص برای مسواک زدن، اماده شدن برای خواب و خاموش کردن کامپیوتر/ گوشی تلفن همراه است.

۴- به تمرین‌های تمرکزی بپردازیم. دراز بکشیم، چشمان‌مان را ببندیم و روی بدن و تنفس‌مان تمرکز نماییم. اگر خسته باشیم، مطمئناً در این حین خواب‌مان می‌برد!

اگر با این روش‌ها هم خواب‌مان نبرد، این یکی را هم بد نیست امتحان کنیم: چشم‌مان را ببندیم و روزمان را با تمام جزئیات مرور نماییم تا بالاخره خواب مان ببرد. به هر حال، اگر حس می‌کنیم انگیزه‌های‌مان کم‌تر شده و در تغییر برخی از عادات‌مان دچار مشکل شده‌ایم، خوب است مقدار خواب‌مان را به عنوان یکی از فاکتورهای احتمالی ایجاد مشکل بررسی کنیم. شاید بازنگری و بهبود این عامل، بتواند مشکل‌مان را حل کند!

khabbavar