به گزارش پارس ، «سید محمدموسی هاشمی گلپایگانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان  فارس در عشق‏‌آباد، به بیان مطالبی در خصوص آخرین وضعیت زندانیان ایرانی در خاک ترکمنستان، چرایی سفر وزیر دفاع به عشق‌آباد و برنامه افتتاح رسمی خط آهن ترکمنستان-ایران-قزاقستان پرداخت.

وی با ابزار خوشحالی در خصوص آزادی 3 نفر از زندانیان گرفتار در زندان‌های ترکمنستان گفت: عفو زندانیان ایرانی اقدامی مثبت و درخور از طرف ترکمنی بود و در آینده هم این موضوع ادامه پیدا خواهد  کرد.

*امضاء پروتکل انتقال زندانیان میان ایران و ترکمنستان در آینده نزدیک

سفیر ایران در عشق‏‌آباد گفت: البته سفارت ایران در ترکمنستان و وزارت خارجه و حتی مقامات عالی رتبه کشورمان در این رابطه مذاکراتی را داشتند و گام‌هایی برداشته شده که چشم انداز خوبی را برای آینده ترسیم می‌کند و امیدوار هستیم در آینده شاهد امضاء پروتکل الحاقی انتقال زندانیان میان 2 کشور باشیم.

هاشمی گلپایگانی افزود: در سفر 2 ماه پیش قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران به ترکمنستان موضوع امضا پروتکل مورد بررسی قرار گرفت و مفاد آن نیز تهیه شد و امیدوار هستیم در آینده نزدیک طرف ترکمنی پاسخ مثبت بدهد.

وی امضاء سند انتقال زندانیان میان ایران و ترکمنستان را به عنوان گام بسیار مثبت و اساسی در در رابطه با انتقال زندانیان دو کشور قلمداد کرد.

 *280 ایرانی در ترکمنستان زندانی هستند

سفیر ایران گفت: با توجه به میزان رفت‌و‌آمد اتباع ایرانی به کشور ترکمنستان ما 280 زندانی در این کشور داریم که اکثرا این افراد به جرم حمل مواد مخدر به زندان افتاده‌اند.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از 150 هزار کامیون از ایران وارد خاک ترکمنستان شده و برای اکثر قریب به اتفاق رانندگان اتفاق خاصی حادث نمی‌شود اما متاسفانه به دلیل بی اطلاعی از آخرین وضعیت وسایل داخل کامیون و همچنین ناآگاهی از قوانین ترکمنستان سالانه 20 الی 30 راننده کامیون در ترکمنستان بابت مشکل مواد مخدر در این کشور گرفتار شده و به زندان می‌افتند.

سفیر ایران افزود: نیروهای امنیتی ترکمنستان به مجهزترین سیستم‌های مواد یاب مجهز هستند و اجازه هیچگونه ورود مواد مخدر به کشورشان را نمی‌دهند و حساسیت ویژه‌ای نسبت به این مسئله دارند و به همین خاطر برخی از رانندگانی که مصرف کننده این مواد هستند، گرفتار نیروهای امنیتی ترکمنستان می‌شوند.

وی تصریح کرد، 800 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و امکان ورود آسان مواد مخدر به کشور ترکمنستان از دلایل اصلی سختگیری طرف ترکمنی در خصوص مواد مخدر است.

گلپایگانی همچنین گفت: جوانان ترکمن بابت همین سختگیری کمتر به مواد مخدر آلوده و کنترل سخت در مرزهای ورودی ترکمنستان این شرایط را در این کشور فراهم کرده است.

سفیر ایران در ترکمنستان با هشدار نسبت به اتباع ایرانی که قصد سفر به ترکمنستان را دارند تاکید کرد: حمل یک گرم مواد مخدر حدود 7 الی 9 سال زندانی داشته و این قانون شامل همه اتباع داخلی و خارجی می‌گردد.

گلپایگانی با اشاره به موضع گیری برخی سایت‌ها و رسانه‌ها در خصوص وضعیت زندانیان ایرانی گرفتار در ترکمنستان و عدم کمک سفارت به این افراد گفت: برخی اشتباهات اتباع ایرانی و جدی نگرفتن برخی مسائل، باعث گرفتار شدن آنها می‌شود و سفارت توانی برای تغییر قانون در ترکمنستان را ندارد.

وی افزود: وقتی استوارنامه خود را به رئیس جمهور ترکمنستان دادم متعهد شدم در چهارچوب قانون این کشور رفتار کنم و این در حالی است که همه سفرا در کشورهای مختلف این تعهد را دارند.

سفیر ایران در ترکمنستان خاطرنشان کرد: البته این موضوع باعث نشده  که سفارت از تلاش‌های خود برای حمایت از زندانیان ایرانی دست برداشته و مسائل این عزیزان را پیگیری ننماید و امضا پروتکل مبادله زندانیان نشانی بر این مدعاست.

*حضور نماینده سفارت در جلسات دادگاه و بازدید از زندانیان ایرانی در ترکمنستان

وی گفت: ما نسبت به زندانیان ایرانی حساسیت لازم را داشته و تلاش می‌کنیم قانونی غیر از قوانین رایج در ترکمنستان بر آنان تحمیل نگردد و به همین منظور حضور نماینده سفارت در جلسات دادگاه و بازدیدهای مرتب از زندانیان ایرانی در ترکمنستان در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در بسیاری موارد شخصا به ملاقات با زندانیان رفته و به طرف ترکمنی هشدار دادم در صورت شکنجه زندانیان ایرانی،  حتی تا تعطیلی سفارت نیز کار را پیگیری کرده و اجازه توهین به اتباع ایرانی را نخواهم داد.

*گزارشی مبنی بر اهانت و یا شکنجه زندانیان ایرانی در ترکمنستان نداشتیم

هاشمی گلپایگانی گفت: بنابر مشاهدات عینی، اعلام نمایندگان سفارت و سرکنسولگری ایران در مرو، تاکنون گزارشی مبنی بر اهانت و شکنجه در ترکمنستان نداشتیم.

وی افزود: اگر خانواده‌ای گزارشی مستند از وجود شکنجه در زندان‌های ترکمنستان داشته باشند، همان طوری که عرض کردم دراین رابطه بطور جدی پیگیری خواهم کرد اما اینکه زندان‌های ترکمنستان شرایط خوب و مناسبی ندارند، این بحثی است که طرف ترکمنی نیز خود قائل به این موضوع است و ظاهرا در صدد احداث زندان‌هایی با شرایط استانداردتر هستند.

سفیر ایران در ادامه با طرح پیشنهاد کنترل مرزی در داخل ایران پیش از ورود به ترکمنستان خاطرنشان کرد: در صورت همکاری نهادهای مربوطه چنانچه رانندگان ایرانی پیش از ورود به به ترکمنستان در داخل کشور بازرسی دقیقی شوند، دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود و تاحدودی مسئله را درمان کرده‌ایم.

وی گفت: من در طول مدت خدمت در ترکمنستان بارها از وزرای کشور و مسئولان اجرایی درخواست کردم، سیستم‌های مجهز موادیاب را پیش از ورود به ترکمنستان نصب کنند تا دیگر شاهد دستگیری هموطنانمان در آن سوی مرز نباشیم.

*برخی جوسازی‌های رسانه‌ای مانع پیگیری امور می‌شود

سفیر ایران در ترکمنستان با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها در خصوص ارائه اطلاعاتی غلط در خصوص وضعیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان خاطرنشان کرد: انتشار این‌گونه مطالب نه تنها کمکی به حل ماجرا نخواهد کرد، بلکه روند اصلاح و پیگیری موضوع را با کندی مواجه خواهد کرد.

گلپایگانی تاکید کرد: پس از اطلاع از بازداشت هموطنانمان، سفارت نماینده خود را حتی تا روز دادگاه مسئول رسیدگی به امور کرده و حتی در برخی موارد برای متهم نیز وکیل نیز گرفتیم اما قانون کشور ترکمنستان را نمیتوانیم تغییر دهیم و بایستی پیش از وقوع این حوادث، به فکر اصلاح و درمان آن باشیم.

وی گفت: رانندگان عزیز ما باید توجه داشته باشند، ماشینی که امانت می‌گیرند، بطور کامل آنرا بازرسی کرده و خود را در معرض تهدید قرار ندهند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان خاطرنشان کرد: سفارت همواره مسئولیت خود در قبال زندانیان آنگونه که وظیفه است، انجام داده و از راه‌های موجود درصدد کمک به زندانیان هستیم. این بخشی از وظایف ذاتی ماست و نیازی به گزارش نیز ندارد.

گلپایگانی در ادامه با رد برخی ادعاها در مورد کم کاری سفارت گفت: از رسانه‌ها و سایت‌ها درخواست می‌کنم پیش از انتشار هرگونه ادعایی آنرا با سفارت درمیان گذاشته و از صحت و سقم آن آگاه شوند و به گفته فرد یا گروهی بسنده نکنند.

*حجم 4 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ترکمنستان

هاشمی گلپایگانی در ادامه با اشاره به رفت و آمد بدون مشکل هزاران ایرانی در قالب توریست و تاجر و کاسب به ترکمنستان و انجام کارهای خود، تاکید کرد: این افراد نیز در صورت نیاز به سفارت مراجعه کرده و چنانچه مشکلی داشته باشند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این‌گونه نیست که سفارت پاسخگوی مطالبات آنان نباشد.

وی گفت: بهرحال ما حجم مبادلات 4 میلیارد دلاری را با ترکمنستان در طول سال داریم که خود نشانی بر انجام امور محوله است.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: خوشحالیم که روند عفو زندانیان ایرانی در ترکمنستان دوباره کلید خورد و امیدوار هستیم این روند به صورت متقابل هم در آینده ادامه پیدا کند و در آینده نه چندان دور سند انتقال زندانیان با ترکمنستان امضاء شود.

*سفر وزیر دفاع ایران به ترکمنستان از پیش برنامه ریزی شده بود

سفیر ایران در عشق‏‌آباد، در خصوص سفر رسمی وزیر دفاع ایران به عشق‏‌آباد در ماه گذشته میلادی گفت: این سفر در واقع از مدت‌ها قبل در دستور کار بود.

وی افزود: حدود 2 سال پیش وزیر دفاع ترکمنستان به تهران سفر کرد در آن سفر مذاکراتی در رابطه با همکاری‏‌های دو کشور، در عرصه‌های اقتصادی، تجهیزات دفاعی شد و در پاسخ به آن سفر «دهقان» فرصت پیدا کرد که این سفر را انجام دهد.

وی تاکید کرد: کشور ترکمنستان، یک کشور بیطرف است و  نزدیک به 20 سال است که در چهارچوب سیاست بیطرفی خود با همه دنیا همکاری می‏‌کند و ما هم از سیاست بیطرفی ترکمنستان استقبال می‏‌کنیم و این کشور روابط خوبی با ایران دارد و از مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی برخوردار هستند.

وی افزود: مرزهای ایران و ترکمنستان مرزهای دوستی و برادری است و هیچیک از طرفین اجازه تعرض به کشور ثالثی را نخواهند داد.

*خط آهن ایران ترکمنستان-قزاقستان نیمه اول آذر افتتاح می‏‌شود

سفیر ایران در ترکمنستان اعلام کرد: خط آهن بین‏‌المللی ایران–ترکمنستان-قزاقستان در نیمه اول آذر ماه سال جاری با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان طی مراسم رسمی افتتاح خواهد شد.

هاشمی گلپایگانی افزود: طرح خط راه آهن بین‌‏المللی مذکور یک طرح بسیار مهم بوده و حضور سران کشورهای مذکور در مراسم افتتاحیه آن قطعی شده‏‌ است.