ملّت ایران به استادهای بدَلی برای درس کربلا نیازی ندارد

ماه محرّم آغاز میشود و ملّت مسلمان ایران خود را آماده میکند از برکات معنوی و سیاسی موسم عزای سیدالشهداء هر چه بیشتر استفاده کند. بعضی هم تلاش کردند در آستانه این ماه، تفسیرهای انحرافی خودساخته خویش را به خورد ملّت دهند، که البته نتوانستند و نخواهند توانست در فهم صحیح مردم ما نسبت به عاشورا و کربلا خللی وارد کنند. 

جامعه ایرانی جامعه ای است که از حیث قدرت تفکر و استدلال و سطح فهم و تحلیل بسیار پیشرفته و ممتاز است. یکی از برجستگیهای این جامعه، قدرت "تطبیق" وقایع تاریخی با مسائل روز است. تطبیق تاریخ با شرایط روز، هنری است که در کمتر ملّتی میتوان مشاهده کرد. بسیاری از جوامع یا با تاریخ آشنا نیستند و یا تاریخ را در گذشته خلاصه میکنند و نمیتوانند از آن برای آینده بهره بگیرند. اما جامعه ایرانی را میتوان از این جهت یک استثناء دانست.

ایرانی جماعت، نه تنها با گذشته آشنا است، بلکه به خوبی آموخته است که چگونه از گذشته چراغی بسازد تا در حال و آینده راه را به خطا نرود و اشتباهات تاریخی را تکرار نکند. جامعه ایرانی، شمر و عمرسعد زمان را میشناسد؛ طلحه و زبیرهای زمان را میشناسد؛ حسین و مسلم را هم به درستی تطبیق میدهد؛ نه دست از حسین برمیدارد و نه پشت مسلم را خالی میکند؛ نه امان نامه یزید را امضا میکند و نه طلحه و زبیر را با حرّ اشتباه میگیرد.

اینکه جامعه ایرانی چگونه به چنین قدرتی رسیده است جای بحث و بررسی و مطالعه دقیق جامعه شناسانه دارد؛ اما بی تردید نقش روشنگرانه علمای اسلام و خصوصا امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی را نمیتوان در ارتقاء این بینش و تعمیق آن در جامعه ایرانی نادیده گرفت. آنچه امروز ملت ایران به آن رسیده است حاصل استفاده و تمرین مکرر درس آموزی از تاریخ و خصوصاً تاریخ اسلام در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری است.

ملّت ایران سالها پیش پای منبر امام و رهبری با درسها و عبرتهای عاشورا آشنا شده است؛ ملت ایران نه فقط درسهای کربلا را آموخته است، بلکه در انقلاب و دفاع مقدس و محاصره اقتصادی و شبیخون فرهنگی و فتنه 88 و... بارها و بارها از آزمونهای متعدد درسهای کربلا با نمره های عالی، سربلند بیرون است. 

ملّت ایران منتظر ننشسته است تا بعد از 35 سال از انقلاب، فلان عمامه به سر یا فلان استاد دانشگاه عمامه از سر برداشته درسهای عاشورا و کربلا را مطابق امیال حقیر حزبی و سیاسی خویش به آنان آموزش دهند و کربلا را تحریف و عاشورا را تفسیر به رأی کنند.

ملّت ایران درسهای عاشورا را از بَر است و امروز خودش استاد ملتهای دیگر شده است. ملتهای دیگر درس آزادی و آزادگی و استقلال و مقاومت و ظلم ستیزی و عزتمداری و ذلّت گریزی و شهادت طلبی و حیات طیّبه را از ملت ایران آموخته و می آموزند و دوشادوش یکدیگر به سوی "تمدّن نوین اسلامی" حرکت میکنند. در این میان، استادهای بدلی و تقلّبی عاشورا، فقط عِرض خود میبرند؛ و زحمتی هم البته برای ما نمیتوانند ایجاد کنند.