پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حسين گل محمدي- اين روزها سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي است؛ سفري كه همراه با ارائه سخنان مهم و راهبردي معظم‌له در‌باره سبك زندگي و غفلت‌هاي تاريخي ما از شاخص‌هاي سبك زندگي ايراني- اسلامي بود.

مقام معظم رهبري 23 مهرماه 1391 در ديدار با هزاران تن از جوانان خراسان شمالي به طرح و بررسي ابعادي اساسي و فراموش شده از سبك زندگي پرداختند و توجه همگان و به ويژه مسئولان و برنامه‌ريزان فرهنگي را به آسيب‌شناسي موضوع و ترسيم شاخص‌هاي سبك زندگي ايراني – اسلامي دعوت كردند.

رهبر معظم انقلاب در فرمايشاتشان ‌«سبك زندگي» را بخش اساسي و حقيقي پيشرفت و تمدن‌سازي نوين اسلامي خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فكر و انديشه براي «پرداختن به اين مفهوم مهم» بر ‌«آسيب‌شناسي وضع موجود سبك زندگي در ايران و چاره جويي در اين زمينه» تأكيد كردند. اكنون دو سال از زمان طرح سخنان ايشان در زمينه سبك زندگي مي‌گذرد و حال سؤال اينجاست كه متوليان، برنامه‌ريزان و مسئولان حوزه فرهنگ تا چه حد توانسته‌اند به منويات رهبري جامه‌عمل بپوشانند و حتي‌الامكان پاسخ‌هايي روشن به 20 پرسش مهم و سرنوشت‌ساز ايشان در زمينه سبك زندگي بدهند تا بر اساس آن پاسخ‌ها بتوان چشم‌اندازي ترسيم و برنامه‌هايي كاربردي و متناسب با فرهنگ بومي طراحي و اجرا كرد.

 رجوعي ساده به جلوه‌هاي رفتاري شهروندان و آنچه در مناسبات مردم جاري است، حكايت از كم‌كاري نابخشودني در اين زمينه دارد. آيا اتفاق خاصي در ارتقاي فرهنگ كار جمعي در كشور رخ داده است؟ آيا در روابط و مناسبات اجتماعي‌مان پايبند به احترام و حقوق متقابل هستيم و به عنوان مثال در هنگام رانندگي انضباط و مقررات لازم را رعايت مي‌كنيم يا مثلاً از ميزان نزاع‌هاي خياباني و دعواهاي خانوادگي كاسته شده است؟ آيا از ميزان طلاق كاسته و بر شمار ازدواج‌ها افزوده‌شده‌است؟ آيا آموزش‌هاي مربوط به سبك زندگي ايراني – اسلامي در قالب كتاب و محصولات فرهنگي به نحوي بايسته و شايسته توليد شده و در اختيار اقشار مختلف جامعه و به ويژه نوجوانان و جوانان قرار گرفته است؟

آيا از شمار ساكنان خانه‌هاي سالمندان كاسته شده است كه نشان از بازگشت ما به فرهنگ احترام به اعضاي سالخورده خانواده باشد؟ آيا صداقت و پرهيز از دروغ و ريا مبناي اخلاق و رفتارمان قرار گرفته است و در محيط خانه و اداره پايبند راستگويي، خوشرويي، وجدان و منش اخلاق‌مدارانه هستيم؟ آيا از ميزان مشكلات و معضلات مربوط به آپارتمان‌نشيني كاسته شده و آيين همسايگي مبتني بر آموزه‌هاي ديني را رعايت مي‌كنيم؟

آيا در معماري بناها، پوشش و طراحي لباس‌ها و نوع خريد و استفاده از لوازم زندگي‌مان تغيير خاصي رخ داده است كه نشان از تحول ما و بازگشت به هويت ايراني – اسلامي‌مان باشد؟ آيا در فضاي مجازي به حقوق هم احترام مي‌گذاريم و اين فضا از سلامت لازم برخوردار است؟ و ده‌ها و صدها آياي ديگر كه هنوز پاسخ مناسب و روشني به آنها داده نشده است؛ چراكه ارائه پاسخ مناسب مستلزم عمل مناسب پس از آن است.

پرسش‌هايي كه آمد بخشي از سؤالات مهمي بود كه رهبر معظم انقلاب با صراحت در باره آنها سخن گفتند و مسئولان و برنامه‌ريزان فرهنگي كشور را به چاره‌جويي در اين زمينه دعوت كردند؛ دعوت از كساني كه با تأسف فراوان بايد گفت بسياري از آنان نه‌تنها كاري در اين زمينه از پيش نبردند، بلكه بعضاً باوري به معضلات و مشكلات جدي موجود در اين زمينه ندارند و حتي برخي اعمال، گفتار و اظهار‌نظرهايشان مسيري ديگر را نشان مي‌دهد؛ برخورد مسامحه‌آميز با پديده اينترنت و آشفتگي در فضاي مجازي، كوتاهي در سياستگذاري‌هاي جمعيتي، تبليغ زندگي لوكس در رسانه‌هاي داخلي، عدم رعايت حرام و حلال در مناسبات اقتصادي، نرمش در برابر ورود برخي شاخص‌هاي مخرب زندگي غربي، عدم نظارت صحيح بر توليدات رسانه‌اي به ويژه در حوزه كتاب، سينما و موارد بسياري ديگر از اين دست كه نه‌تنها فاصله‌اي عميق با سبك زندگي ايراني- اسلامي دارد، بلكه دقيقاً نقطه مقابل آن محسوب مي‌شود. در شرايطي كه يكايك ما آسيب‌ها و مشكلات بي‌شمار فرهنگي و اجتماعي موجود در جامعه را با گوشت و پوستمان حس مي‌كنيم و نگران آينده فرزندان و چگونگي زندگي نسل‌هاي فردا هستيم، ضرورت توجه دوباره به سخنان روشنگرانه رهبر فرزانه انقلاب در 23 مهر 1391 و دقت و حساسيت مضاعف به دغدغه‌هاي دلسوزانه ايشان، بيش از پيش اهميت پيدا مي‌كند.

  ... و اما 20 پرسش رهبر انقلاب
20 پرسش مهم و اساسي كه در آن تاريخ از سوي مقام ‌ معظم رهبري در‌باره سبك زندگي مطرح شد عبارت بودند از:
- چرا فرهنگ كار جمعي در ايران ضعيف است؟
- چرا در روابط اجتماعي، حقوق متقابل رعايت نمي‌شود؟
- چرا در برخي مناطق، طلاق زياد شده است؟
- چرا در فرهنگ رانندگي انضباط لازم رعايت نمي‌شود؟
- الزامات آپارتمان‌نشيني چيست، آيا رعايت مي‌شود؟
- الگوي تفريح سالم كدام است؟
- آيا در معاشرت‌هاي روزانه، هميشه به هم راست مي‌گوييم؟
- دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟
- علت برخي پرخاشگري‌ها و نابردباري‌ها در روابط اجتماعي چيست؟
- طراحي لباس‌ها و معماري شهرها چقدر منطقي و عقلاني است؟
- آيا حقوق افراد در رسانه‌ها و در اينترنت رعايت مي‌شود؟
- علت بروز بيماري خطرناك قانون‌گريزي در برخي افراد و بعضي بخش‌ها چيست؟
- چقدر وجدان كاري و انضباط اجتماعي داريم؟
- توجه به كيفيت در توليدات داخلي چقدر است؟
- چرا برخي حرف‌ها و ايده‌هاي خوب در حد حرف و رؤيا باقي مي‌ماند؟
- ساعات كار مفيد در دستگاه‌ها چرا كم است؟
- چه كنيم ريشه ربا قطع شود؟
- آيا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده‌ها به طور كامل رعايت مي‌شود؟
- چرا مصرف‌گرايي براي برخي افتخار شده است؟
- و چه كنيم تا زن، هم كرامت و عزت خانوادگي‌اش حفظ شود و هم بتواند وظايف اجتماعي خود را انجام دهد؟