به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در مراسم کشوری بهورز اظهار داشت: بنده علاقه زیادی به روستا دارم و‌ آرزویم این بود که بهورز شوم زیرا روستائیان دارای خلوص هستند و ای کاش ما هم بهورز می‌شدیم. زیرا جان مردم در شریف‌ترین نقاط کشور بعد از خدا در اختیار بهورزان است و راه حل برطرف کردن مشکل سلامت ایران نیز در دست همین بهورزان است.

وی ادامه داد: من عمیقا به بهروزان روستایی و شهرها معتقد هستم و باید دانش و مهارت آنان ارتقاء یابد تا بتوانیم با گسترش شبکه بهداشتی خدمات آنان را افزایش دهیم. بر این اساس وظیفه ما آن است که شبکه بهداشتی را در کشور کامل کنیم. از طرف دیگر نیز باید بهورزانی که بازنشسته می‌شوند برای آنان جایگزین تعریف کنیم. ماموریت‌هایشان را نیز تجدیدنظر کنیم زیرا امروز بیماری‌ها نیز تغییر یافته است و مردم گرفتار پرفشاری خون و گرفتگی رگ‌های خونی شده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 هزار بهورز در کشور کمبود داریم که برای برطرف کردن آن برنامه‌های لازم صورت می‌پذیرد البته دولت نیز در حوزه‌های اعتباری مشکلات خودش را دارد. بنده بارها عنوان کرده‌ام که حوزه سلامت به شدت بیمار است. بر این اساس مشکلات حاشیه شهرها نیز بیشتر است و این مسئله نشات گرفته از کم‌توجهی به حوزه پیشگیری است که ما را در حوزه درمان زمین‌گیر است بنابراین باید روش‌های جدید را کشف و حوزه سلامت را ساماندهی کنیم.

هاشمی با ابراز امیدواری برای سرعت‌ بخشیدن آهنگ برنامه‌های بهداشتی در کشور گفت: در کنار نوسازی و بازسازی خانه‌های بهداشت، امیدواریم بتوانیم در جهت ارتقاء دانش بهورزان نیز تلاش کنیم. این صحیح نیست که یک بهورز در کل طول خدمت خود در یک مقطع تحصیلی سواد داشته باشد می‌توان برای هر 5 بهورز یک ارشد تعیین کرد بر این اساس باید برای ارتقاء تحصیل بهورزان تلاش کرد البته نباید مانند پزشکی شود که فقط به یک مدرک خلاصه شود بلکه هرکس بیشتر و بهتر به مردم خدمت کند باید ارتقاء یابد.

وزیر بهداشت به جایگزینی مراکز سلامت به جای مراکز بهورزی اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های حوزه بهداشت قرار بود مکمل‌ها در اختیار بهورزان قرار گیرد که این کار در حال انجام است. اختیارات بهورزها نیز افزایش می‌یابد. لیست داروها نیز تجدیدنظر کردیم و درصددیم تا فاصله واکسیناسیون کشورمان را در منطقه با دیگر کشورها کاهش دهیم. بنابراین واکسن‌های جدید ارائه خواهد شد و در نهایت در تلاشیم تا نواقص بهداشتی حاشیه شهرها که جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر است را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه بهورزان در گذشته سفیران ما در حوزه بیماری‌های واگیر بودند و امروز بایدسفیرمان ما در حوزه بیماری‌های غیرواگیر باشند، افزود: بر این اساس در حاشیه‌ شهرها هر 12 هزار و 500 نفر را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می‌دهیم و در ادامه نیز پس از تامین اعتبارات پزشکی نیز به جمع ارائه دهندگان خدمت افزوده می‌شود. البته پزشک باید در مرحله آخر به گروه خدمت‌دهنده سلامت افزوده شود زیرا مهمترین نفرات همین بهروزان هستند.

هاشمی عنوان کرد: بنده باورم به بهورزها بیشتر از پزشکان عمومی است. بر این اساس طرحی را در حال تصویب هستیم تا سهمی از دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و ... برای پذیرش بومیان در مناطق مختلف کشور صورت پذیرد چرا که آنها با فرهنگ‌های بومی خود آشنا هستند و نوع بیماری‌ها را نیز بیشتر آگاه هستند. در حال حاضر یک پزشک عمومی را 2 سال به مناطق مختلف می‌فرستیم که از همان اول نیز آن پزشک به فکر دستیاری است. از آن طرف نیز این پزشک با دانش وارداتی در برخی مواقع حضورش برای خدمت سوال‌برانگیز است. بنابراین باید به سمت بومی‌گزینی پیش رویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما 30 سال است که از خانه‌های بهداشت تعریف می‌کنیم در حالیکه باید این خدمت را به حاشیه شهرها و کلانشهرها بیاوریم. در حال حاضر هزینه‌های زیادی برای بیماران خاص، هموفیلی و تالاسمی می‌شود بنابراین باید برنامه‌های پیشگیری برای آنان در 3 تا 5 سال آینده ایجاد شود.

وی با انتقاد از واردات روغن‌های جامد نباتی به کشور گفت: متاسفانه روستائیان با مصرف این روغن‌های جامد دچار گرفتگی رگ‌های خونی می‌شوند در حالیکه در گذشته اینگونه نبود و ما باید هزینه‌های بسیار سنگینی در حوزه درمان برای برطرف کردن این بیماری‌ها صرف کنیم و این در حالیست که روستائیان اعتراض می‌کنند که چرا روغن‌های حیوانی را برداشتیم کما اینکه این روغن‌ها نیز بسیار مضر است. بنابراین همه بدانند که ما در زمینه غذای سالم برای مردم حساسیت نشان می‌دهیم البته بدون غوغاسازی و هیاهو پیش می‌رویم.

هاشمی با بیان اینکه حوزه بهداشت شدیدا به کمک دیگران نیاز دارد، عنوان کرد: برای معیشت بهورزان نیز اقدامات لازم صورت می‌پذیرد ولی یکی از گرفتاری‌های ما این است که از وقتی اعتباری برای حوزه سلامت توسط مجلس تصویب شده است از نگهبان جلوی در بیمارستان تا پرستار و پزشک همه از ما مطالبه می‌کنند که این اعتبارات حوزه سلامت کجا هزینه می‌شود. بنابراین ما در صدد هستیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود و همه گروه‌های پزشکی را ببینیم و کانون تصمیم‌گیری‌های ما برای آرامش مردم است. بر این اساس از معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز درخواست دارم تا حوزه بهورزها را توجه مضاعفی کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه امسال وبا در کشور نداشتیم خاطرنشان کرد: امیدواریم از شر بیماری مالاریا نیز خلاص شویم و افسران اصلی ارائه اینگونه خدمات نیز بهورزان هستند بنابراین در تلاشیم تا در حوزه سبک زندگی به خصوص کاهش وزن مردم اقدامات موثری انجام دهیم زیرا بسیار زشت است که امروز شاهد آن هستیم حتی مردم در روستاها نیز اضافه‌وزن پیدا کرده‌اند.