به گزارش پارس به نقل از فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در پنجمین نشست نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سفرا و کارداران مستقر در تهران به مقوله مواد مخدر پرداخت و گفت: در یک دهه قبل بر اساس آمار 62 درصد از مواد مخدر از افغانستان وارد ایران می‌شد و به بازار هدف می‌رفت که این آمار امروز به کمتر از 28 درصد کاهش یافته است.

فرمانده نیروی انتظامی انتظار داشت: مسیر ترانزیت از ایران تغییر کرده و همین مقدار موادی که وارد ایران می‌‌شود برای سوداگران خطراتی را به دنبال داشته است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: سالانه بیش از 600 تن انواع مخدر کشف می‌شود و قیمت مواد مخدر در مبدأ ورودی تا نقاط مرزی در غرب کشور تا 5 برابر افزایش قیمت داشته که نشان از عملکرد ویژه پلیس در کشف این مواد است.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: امروز اغلب مواد مخدر در مرز و جدار مرزها کشف می‌شود و امیدواریم بتوانیم تمام نقاط خلاء مرزی در مرزهای شرقی و در محدوده پاکستان را پوشش دهیم.

وی گفت: همسایه شرقی ما احساس مسئولیت لازم را ندارد یا توان برای پوشش ندارد و مرزبانی ما باید مراقبت دو جانبه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه به حوزه‌‌های تخصصی و بحث‌های تخصصی پلیس اشاره داشت و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا به نیازهای جدید امنیتی پاسخ دهیم.

وی به حوزه راهنمایی و رانندگی که یک حوزه فرهنگی و در کنترل رفتار شهروندان برای کاهش خطرات گام برمی‌دارد اشاره کرد و افزود: از سال 2005 تا 2013 آمار 28 هزار کشته تصادفات به کمتر از 18 هزار رسیده است در حالی که وسایل نقلیه، تعداد سفر و قیمت سوخت افزایش داشته اما تصادفات، کشته‌ها و معلولین حاصل از این تصادفات کاهش پیدا کرده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی به جرائم جنایی از جمله قتل، تروریست، آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه اشاره کرد و گفت: این جرائم در دهه گذشته رو به کاهش بوده است.

سردار احمدی‌مقدم افزود: قتل در حدود یک دهه قبل سالانه 2400 مورد ثبت شده بود که اکنون به 1800 کاهش پیدا کرده؛ همچنین در آدم‌ربایی و گروگانگیری نیز کاهش بالایی را شاهدیم.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در مجموع جرائم جنایی بیش از 95 درصد توس پلیس کشف می‌شود که نرخ کشف در ایران نرخ مطلوبی است که نشانگر توسعه و پیشرفت مراکز تشخیص هویت، آزمایشگاه‌های جنایی و کارکنان متخصص پلیس است.