به گزارش پارس به نقل از مهر، حمیدرضا تشیعی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه پایش وضعیت تامین آب کلانشهرها در ابتدای سال‌ جاری گفت: این کمیته با دستور وزیر نیرو و و به ریاست قائم‌ مقام وزیر تشکیل شد و در نشست‌های اردیبهشت‌ ماه برای مجموعه عملکردها و فعالیت‌ های مورد نیاز تامین آب این شهرها، تصمیماتی اتخاذ و اجرایی شد. 


معاون مهندسی آبفای کشور اظهارداشت: با توجه به پایش ماه به ماه وضعیت آب این شهرها و کنترل وضعیت موجود، اقدام شرکت‌ های آب و فاضلاب در دو بخش تامین اضطراری و مدیریت منابع برنامه‌ ریزی و آغاز شد. 

تشیعی ادامه داد: با مجموعه این اقدامات و برنامه‌ ها در 12 شهر مواجه با تنش آبی در شهرهای اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان به وضعیت پایدار رسیده‌ ایم و در حال حاضر فقط در اصفهان و کرمان نیاز به تمهیدات ویژه داریم. 

وی گفت: با اجرای طرح‌های اضطراری، تامین آب در بیشتر کلانشهرهای مواجه با تنش آبی به وضعیت پایدار رسیده‌ و پیک گرمای تابستان را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم. 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به دستاوردهای مهم این کمیته در بخش تامین اضطراری ادامه داد: در این بخش تاکنون حفر و تجهیز 213 حلقه چاه، اجاره و بهسازی 50 حلقه چاه کشاورزی، 6 طرح بازسازی و ارتقای سامانه‌ های تصفیه، احداث ایستگاه پمپاژ اضطرار با ظرفیت 5400 لیتر، راه‌ اندازی 311 هزار مترمکعب مخازن تامین آب، 193 کیلومتر خطوط انتقال اضطراری، بازسازی و بهسازی 350 کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده است. 

تشیعی با اشاره به فعالیت‌ های دفتر تخصصی پیگیری و رصد وضعیت بحران در شهرها تصریح کرد: کارشناسان این دفتر از سال گذشته وضعیت شهرهای مواجه با تنش آبی را پیش‌ بینی کرده‌ اند و به‌ طور دام سامانه کنترل مصرف آب با شهرهای مواجه با تنش، آمار مربوط به تولید و مصرف و تغییرهای منابع تامین‌ کننده آب شهرها چه سطحی و زیرزمینی و چه کمی و کیفی رصد می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: نشست‌ های کمیته بحران موجب ایجاد تعامل و همکاری مناسبی بین شرکت‌ های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ ای در بخش حفظ ذخیره سدها و اعمال مدیریت مصرف سفره‌ های آب زیرزمینی و سدها، ایجاد حساسیت در شرکت‌ های آبفا و انجام اقدامات پیشگیرانه تامین کسری آب موردنیاز برای فصل تابستان شده است.