به گزارش پارس به نقل از وبلاگ نیوز، چند روزی است که در ادامه موج‌های تمسخر و توهین به شخصیت‌های شناخته شده و محبوب ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، موج موهنی با عنوان «ویژگی‌های بارز امام» با هدف تولید پیام‌های توهین‌آمیز علیه امام خمینی(قدس) ایجاد شده است که به صورت مشخص محل تولید این پیام‌ها شبکه‌های اجتماعی موبایلی (مانند وایبر و واتس‌اپ) و شبکه اجتماعی فیس‌بوک بوده است.

گرچه در چند روز گذشته، تذکرهای مختلف و انجام اقدامات مقابله‌ای توسط برخی از کاربران آغاز شده است، اما به دلیل این‌که منشأ تولید پیام‌ها و انگیزه آغاز این موج مشخص نیست، هیچ‌کدام از این حرکات نتوانسته این موج را به صورت کامل متوقف کند. از طرف دیگر، غالب علاقه‌مندان و ارادتمندان به امام خمینی(قدس) و مخالفان توهین به ایشان در نرم‌افزارهای پیام‌رسان، عضو گروه‌هایی که این پیام‌ها در آن تولید و تکثیر می‌شود نیستند و طبیعتاً اقدام مقابله‌ای آن‌ها تأثیر بسزایی ندارد.

موجی ایجاد شده توسط «نظام»؛ علیه خودِ «نظام»!

همزمان با راه‌اندازی این حرکت، یک موج موازی مبنی بر این‌که تولید این پیام‌ها توسط مراکز سایبری وابسته به نظام است راه‌اندازی شد. در این موج عنوان شده است که راه‌اندازی کمپین «ویژگی‌های بارز امام» توسط عوامل سایبری حاکمیت به این دلیل بوده است که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بتواند بهانه‌ای برای مسدودسازی نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی (OTT) بیابد. موضوعی که بیش از آن‌که به عنوان یک خبر جدی تلقی شود، به عنوان یک شایعه طنزآمیز در گروه‌ها دست به دست شد. گرچه هستند کسانی که هم‌چنان این شایعات را باور کنند.

با این همه، انتشار پست‌هایی برای تقویت این حرکت توسط مخالفان انقلاب اسلامی مضحک بودن شایعه فوق را بیش‌تر از قبل مشخص می‌کند. مانند پستی که «سالومه سیدنیا»، کارگردان برنامه «سالی تاک» در شبکه ماهواره‌ای «من و تو» در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده است.

سالومه سیدنیا

ابراز علاقه مجری و کارگردان شبکه من‌وتو به موج توهین علیه امام خمینی(قدس)

چه کسی پاسخگوست؟

فارغ از این‌که نمی‌دانیم آیا نهادهای نظارتی و امنیتی نسبت به گره‌های انتشار این موج آگاه هستند یا خیر، هیچ تحرکی در روزهای اخیر از نهادهای فرهنگ‌ساز در این زمینه ندیده‌ایم. نهادهایی مانند دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهایی که وظایف فرهنگی را به دوش خود می‌کشند.

احتمالا باید منتظر بمانیم تا پای این حرکت تأسف‌بار، به پیامک‌ها و گفت‌وگوهای مردم باز شود تا همانند حرکت‌هایی که علیه شخصیت‌های بزرگی چون امام هادی(ع)، آیت‌ا… جنتی، دکتر شریعتی، لقمان حکیم و دیگر شخصیت‌ها، پس از تمام شدن موج، اقدامات مقابله‌ای آغاز شود. زمانی که نوشداروست و پس از مرگ سهراب!