به گزارش پارس به نقل  مهر، دکتر سید حسن هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه سلامت اتفاقات زیادی در این 35 سال رخ داده است، گفت: از جمله این دستاوردها می توان به افزایش عمر ایرانیان بطور متوسط از 17 الی 20 سال، کاهش مرگ نوزادان زیر 5 سال و مادران، دسترسی آسان به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی اشاره کرد که البته باید تلاش کنیم شبکه های بهداشتی را در کشور ارتقاء دهیم؛ چرا که متأسفانه در شهرهای زیر 20 هزار نفر شبکه های بهداشت وجود ندارد. امیدواریم در دولت تدبیر و امید قدم های موثری در حوزه سلامت برداشته شود.

وی ادامه داد: در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حوزه سلامت توجه شده است، گر چه از دید ما و همکاران و گروه های پزشکی این توجه کافی نبوده است. فکر می کنم کسانی که گیرنده خدمات هستند همواره انتظارشان این بود که سلامت در دولت ها جزء اولین اولویت های کاری باشد. بخاطر این که سلامت، محور توسعه است و انسان سالم است که می تواند باعث پیشرفت و ارتقای سلامت جامعه شود.

خروج از بحران دارو با مساعدت رئیس جمهور

هاشمی یکی از مشکلات عمده ای که همزمان با شروع دولت جدید وجود داشت را بحث دارو دانست و افزود: بحث دارو در آن زمان از نظر کمبود، دسترسی و قیمت به یک بحران تبدیل شده بود. خاطرمان است که در یکی و دو سال آخر دولت دهم، وزیر بهداشت تغییر یافت و پرچالش ترین وزارتخانه، وزارت بهداشت بود. تمامی این جریانات باعث شد در شروع دولت یازدهم با کمبود دارو و افزایش قیمت دارو مواجه شویم که این فشار زیادی را به مبتلایان به بیماریهای خاص، صعب العلاج و قشر کم درآمد جامعه و... وارد کرد. دولت قدم های موثری در جهت فراوانی و واردات دارو، تزریق منابع به بیمه ها، برداشته است و خوشبختانه کمبودها کاهش یافت و وزارت بهداشت با تخصیص بودجه از سوی رئیس جمهور محترم و مجلس توانست مشکلاتش را برطرف کند.

قول دولت برای افزایش نیافتن قیمت دارو

وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: پس از آسیب شناسی، مشخص شد یکی از مشکلاتی که در کوتاه مدت می توان آن را حل کرد، پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی است. 550 بیمارستان دولتی داریم که مردم به دلیل کمبود منابع بیمارستانی با عدم دریافت خدمات اولیه مانند ملحفه، دارو، تجهیزات و ... مواجه و برای دریافت آن باید هزینه پرداخت می کردند. علاوه بر این پزشک نیز کم بود. اورژانس ها با مشکل مواجه بودند و ورودی بیمارستان ها نیز شرایط مناسبی نداشتند که در این رابطه 21 درصد موفق عمل کردیم که ان شاء الله 79 درصد باقی مانده را طی یکسال آینده به ثمر می رسانیم و ارتقا خواهیم داد. در این حوزه دولت تلاش می کند هیچ کس در بخش بستری بیمارستان های دولتی بیش از 10 درصد و روستاییان 5 درصد پرداخت نکند. در بخش تجهیزات و دارو نیز قیمت ها را کاهش دادیم و دولت به این عهدش که در شش ماهه اول سال قیمت دارو افزایش نمی یابد، عمل کرد.

وی با بیان اینکه رسانه خیلی می تواند ما را حمایت و در انجام ماموریت به ما کمک کند، اظهارکرد: رسانه به عنوان مطالبه گر حقوق مردم و عامل توانمند کردن مردم در مراقبت از خودشان نقش استثنایی دارد که در جلسات متعدد بویژه در بخش صدا ـ شبکه رادیویی سلامت، که مورد تأکید و علاقه من نیز است، اعلام آمادگی کردیم که به هر شکلی که میسر باشد، بتوانیم از این ظرفیت برای حفظ و ارتقای سلامتی مردم گام برداریم.

توجه به حوزه پیشگیری از بیماریها، و بحث سلامت روان از جمله موضوعات مورد تاکید وزیر بهداشت بود که وی در ادامه بیش ترین نقش رسانه ملی را آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: آرزویمان این است که شبکه بهداشت را در سراسر کشور گسترش دهیم و عدالت در سلامت را محقق کنیم.

توزیع واکسن های جدید و مکملهای غذایی در کشور

هاشمی در ادامه تصریح کرد: در امر پیشگیری با توجه به این که 50 درصد از مرگ و میر مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی و پرفشاری خون است، خوب است که جامعه را از طریق رسانه ملی راهنمایی و هدایت کنیم.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه در بحث زیرساختها نیز 1900 خانه بهداشت در حال نوسازی و بازسازی هستند، خاطرنشان کرد: توزیع واکسن های جدید که در ایران نیستند؛ ولی در کشورهای همسایه وجود دارند، طی یکی دو ماه آینده در کشور انجام خواهد شد. همچنین مکملهای غذایی برای خانمها به ویژه زنان بارداران و نوزادان که نیازمند هستند و این موضوع سالهاست که از مجموعه وزارت بهداشت به دلیل کمبود اعتبارات حذف شده بود، این دولت تلاش دارد طی یک و دو هفته آینده این کار را انجام دهد، و همچنین طی روزهای آینده دارو به 350 قلم افزایش خواهد یافت و با کمترین هزینه به دست روستاییان خواهد رسید.