به گزارش پارس  به نقل از ایسنا، بهنام گشتی‌زاده، اظهار کرد: عفونت روده، مسمومیت، کم خونی، آسیب به کبد و کلیه و همچنین سوء تغذیه از جمله عوارض مصرف مواد غذایی فاقد ارزش است.

وی با بیان اینکه اغلب، زنان باردار و کودکان به "پیکا" مبتلا می‌شوند، افزود: افراد مبتلا به بیماری "پیکا" موادی مانند مهر، خاک، یخ، گچ و ... را مصرف می‌کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه علل روانی و کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی در ایجاد این بیماری نقش دارند، اضافه کرد: تغذیه نامناسب، عقب ماندگی ذهنی و کم خونی از عوامل تشدید کننده ابتلا به پیکا است.

گشتی زاده با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به "پیکا" اغلب تمایل به خوردن سنگ، ماسه یا شن دارند، گفت: در افراد بزرگسال اغلب مشاهده شده است که تمایل بسیاری به خوردن خاک رس، مواد شوینده، گچ و کاغذ دارند.

وی با بیان اینکه در صورتی که مدت زمان استفاده از این مواد غذایی بیشتر از یک ماه باشد، فرد به اختلال "پیکا" مبتلا شده است، ادامه داد: در این صورت مراجعه به پزشک متخصص لازم است؛ چراکه خوردن مواد غذایی منجر به عوارض جدی برای بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: عفونت روده، مسمومیت، کم خونی، آسیب به کبد و کلیه و همچنین سوء تغذیه از جمله عوارض مصرف مواد غذایی فاقد ارزش است.

گشتی‌زاده با بیان اینکه "پیکا" یکی از مشکلات شایع میان زنان باردار است، افزود: "پیکا" معمولا در زنان باردار به علت کمبود غذایی مانند کلسیم، آهن و روی رخ می‌دهد که البته پس از زایمان نیز از بین می‌رود .

وی به راه تشخیص پیکا اشاره کرد و گفت: معمولا این بیماران به علت مصرف غذایی فاقد ارزش دچار کم خونی یا کمبود ویتامین‌ها می‌شوند و لازم است برای تشخیص این بیماری از این افراد آزمایش خون گرفته شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه به منظور درمان پیکا باید علت اصلی ابتلا را یافت و بعد درمان کرد، تصریح کرد: برای نمونه لازم است مشخص شود که آیا پیکا به علت کمبود آهن است یا خیر. سپس مکمل آهن تجویز شود.

گشتی‌زاده تاکید کرد: این بیماران باید از مصرف چای و مصرف آب همراه غذا که جذب آهن را کم می‌کند، پرهیز کنند. اگر بیماری پیکا علت روانی داشته باشد، باید روان درمانی صورت گیرد و به روانپزشک مراجعه شود.