به گزارش پارس، شایعاتی که گاهی توسط مسئولین تلویحا تایید می شود و همین امر باعث می شود افکار عمومی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهند.

هشدارهای پارازیتی در دولت دهم
شهریور ماه سال 91 بود که با اوج گیری زمزمه هایی در خصوص آثار پارازیت های ماهواره ای اخباری مبنی بر سوال مجلس شورای اسلامی از دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دهم برای بررسی اثر پارازیت ها، منتشر شد اما پس از آن با فروکش کردن بحث ها موضوع سوال هم فراموش شد.

مهرماه همان سال هم ˈمرضیه وحید دستجردیˈ خانم وزیر سابق بهداشت در اظهار نظری کوتاه با استناد به گزارش های دو سال پیش این وزارتخانه اعلام کرد که هیچ خطری مردم را از لحاظ امواج پارازیت تهدید نمی کند. او همچنین از انجام تحقیقات جدید در اداره سلامت وزارت بهداشت در این باره خبر داده بود.با این حال تاکنون هیچ گزارشی مستند و دقیقی درباره نقش پارازیت ها در سلامت مردم منتشر نشده است.



* دولت روحانی و حرف و حدیث های پارازیتی

تا اینکه دوران حیات دولت دهم به پایان رسید و این بار نوبت دولت یازدهمی ها بود که در خصوص ابهامات پارازیتی مردم پاسخگو باشند.

دی ماه سال گذشته بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال کاربران در شبکه های اجتماعی در خصوص پارازیت گفت: اگر ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رییس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند.

بعد از آن هم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در صفحه فیسبوک به سوالات مخاطبان به صورت آنلاین پاسخ داد و درباره تاثیر پارازیت های موجود روی سلامت جامعه و افزایش آمار معنادار سرطان گفت: دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد، بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی های محیط زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و... است. پس نمی توان علت آن را صرفا مشکلات محیط زیست و پارازیت دانست.

وی ادامه داد: پارازیت یکی از انواع امواجی است که ارسال می شود، اگر خلاف استانداردها باشد، می تواند خطرناک هم باشد.نگرانی از جایی است که بعضی از این فرستنده ها خارج از محدوده نظارت هستند. ما در سازمان در حال ظرفیت سازی در این خصوص هستیم و کمیته ای را مامور پیگیری این امر کرده ایم. ولی مسئولیت اصلی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است. دکتر واعظی گفته اند که کمیته ای برای این موضوع تشکیل شده و قول پیگیری هم داده اند.طبق جمع بندی هم که پیشتر در شورای شهر هم انجام شد، مساله نگران کننده درخصوص پارازیت ها اظهار بی اطلاعی دستگاه های نظارتی است.

بعد از آن هم سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت به روشنی اعلام کرد که ˈهیچ جای نگرانی بابت تاثیر پارازیت ها بر سلامت مردم نیست و عمدتا سطح آنها در حد استانداردهای بین المللی است.ˈوی گفت : همه جای دنیا پارازیت هست.موبایل، ماهواره، سیم های برق و صداها پارازیت دارند که می توان گفت به طور کلی بخشی از تکنولوژی می تواند مضر باشد و باید تاثیر پارازیت ها را نیز به عنوان بخشی از تکنولوژی بررسی کرد و وظیفه ماست که اگر میزان پارازیت ها خارج از استانداردها باشد آن را هشدار دهیم که به همین منظور اقدامات لازم انجام شد.

البته کمی بعد وزیر بهداشت بر خلاف سخنان قبلی خود که به نوعی پرونده پارازیت ها را بسته بود، اعلام کرد: کمیته ای برای پیگیری این امر تشکیل شده است با این حال به قدری کار در وزارت بهداشت است که اگر تاخیری ایجاد شود به دلیل حجم کاری بالا در این بخش است.

حالا هم با گذشت بیش از یک سال از حیات دولت یازدهم خبری از این گزارش نیست که نیست و این در حالی است که به تازگی مقصر عدم پیشبینی توفان پایتخت هم امواج پارازیت معرفی شده اند.



* نقش پارازیت در توفان تهران

ماجرا هم از این قرار است که سازمان هواشناسی به مجلس اعلام کرده: به دلیل پارازیت ها نتوانسته توفان تهران را پیش بینی کند.

سکینه عمرانی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این باره گفته: با قرائت این گزارش کمیسیون به این نتیجه رسید که در قسمتی از این پرونده که مربوط به پیش بینی توفان است، سازمان هواشناسی با توجه به نویزهای موجود در هوا و اختلال در دستگاه های آن چندان مقصرنیست، اما درمورد تاخیر در اطلاع رسانی این سازمان مقصر بوده و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در نهایت مقرر شد تا به سازمان «تنظیم مقررات رادیویی» برای رفع نویزهای مربوطه تذکر داده شود و حمایت های لازم برای تجهیز امکانات ضروری برای اطلاع رسانی دراختیار سازمان هواشناسی قرار گیرد.

عمرانی با اشاره به اینکه در این گزارش برخلاف گزارش های قبلی سازمان هواشناسی، حرفی از کهنگی و فرسودگی تجهیزات این سازمان به میان نیامده است، درپاسخ به اینکه چه نهاد یا مرکزی عامل «نویز» را باعث اختلال در دستگاه های هواشناسی دانسته است نیز گفته: این نظر، از سوی مرکز پژوهش های مجلس تایید شده است.



* مجلس تاثیر پارازیت ها بر سلامت افراد را بررسی می کند

به تازگی نیز، در ادامه ماجراهای پارازیتی ، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس٬ از بررسی موضوع پارازیت ها در فراکسیون متبوعش پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس خبر داد و گفت: با توجه به مضر بودن پارازیت ها بر سلامت انسان بررسی این موضوع در اولویت کار فراکسیون قرار دارد.

محمدرضا تابش با یادآوری تاثیرگذاری پارازیت بر پیش بینی نکردن طوفان تهران٬ گفت: علاوه بر مضربودن پارازیت ها در سلامت انسان ادامه بی توجهی به وجود آنها به بروز حوادثی چون طوفان تهران و به موقع پیش بینی نشدن آن نیز می انجامد.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه بررسی موضوع پارازیت ها درحال حاضر در هیات وزیران درحال انجام است٬ افزود: طبق بررسی های انجام شده در مضر بودن نویزها و پارازیت ها بر سلامت انسان شکی نیست که درحال حاضر نیز کمیته ای در وزارت ارتباطات برای تحقیق و بحث کارشناسانه در این خصوص تشکیل شده است. به گزارش خانه ملت او همچنین از بررسی موضوع پارازیت ها در فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: این موضوع با هدف جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم در اسرع وقت با حضور مسئولان مربوطه بررسی خواهد شد.

به این ترتیب بالاخره معلوم نیست امواج پارازیت وجود دارند یا خیرو اگر وجود دارند ضرری برای سلامتی و جان و مال انسان ها دارند یا نه؟!

سوالاتی که مردم امیدوار بودند در دولت حسن روحانی پاسخ روشنی برای آن بیابند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

منبع: پارسینه