به گزارش پارس به نقل از فارس، مشاور نفی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در کل کشور 11 میلیون نفر در آستانه ازدواج قرار دارند.

محمد اسلامی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در راستای ارتقاء نرخ باروری کلی که در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت در آستانه ازدواج در کشور بالغ بر ۱۱ میلیون نفر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران به طور متوسط هر زن تا ۴۹ سالگی می‌تواند حداقل ۲.۱ فرزند را به دنیا بیاورد، گفت: اگر این رقم افزایش یابد هیچ‌گاه نرخ جمعیت جوان در کشور کاهش نخواهد یافت و فرزندآوری ۲.۱ نیز برای یک زن اگر دچار مشکلات سلامت نباشد هیچ آسیبی را برای وی به دنبال نخواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: ازدواج یکی از عواملی است که در نرخ باروری کلی مؤثر بوده که باید تمامی دستگاه‌ها در راستای ایجاد تسهیلات ازدواج و اشتغال و... برای جوانان و افراد در آستانه ازدواج اقدام کنند.

وی افزود: در راستای سلامت باروری و فرزندآوری و اینکه چه افرادی می‌توانند از خدمات بهداشتی مانند لوازم پیشگیری و... استفاده کنند به ویژه برای افرادی که با باروری سلامت آنان مختل می‌شود، تا نیمه سال جاری اقدامات لازم اجرایی خواهد شد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از ارائه خدمات مشاوره‌ای پس از ازدواج به صورت آزمایشی در چند استان کشور که از مهرماه سال جاری اجرایی می‌شود نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور نام برد.

وی با اشاره به اینکه برای مادران شاغل نیز حمایت‌ و برنامه‌هایی در راستای فرزندآوری در سیاست‌های جمعیتی مدنظر قرار گرفته است، افزود: در راستای این سیاست‌ها نظرسنجی نیز از دو گروه در آستانه ازدواج و افرادی که ازدواج کرده‌اند در تمایل آنها به فرزند انجام خواهد شد.