به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آتش نشانی، در ساعت ۲۱:۲۴ دقیقه یکشنبه شب شهروندان از طریق تلفن ۱۲۵ وقوع آتش‌سوزی در این پاساژ بزرگ را به ستاد فرماندهی سازمان اطلاع دادند که با توجه به اهمیت موضوع و احتمال گسترده بودن آتش سوزی با هماهنگی ستاد فرماندهی این سازمان بلافاصله نیروهای عملیاتی چهار ایستگاه آتش نشانی شامل ایستگاه های ۱،۶۷، ۳،۴ و همچنین دو گروه امداد و نجات یک و تیم هذمت(ویژه مقابله با خطرات مواد خطرناک و مواد شیمیایی) به محل آتش‌سوزی اعزام شدند.

مرتضی اصفهانی، مدیر عملیات منطقه ۵ سازمان آتش نشانی تهران در این باره گفت: محل آتش سوزی پاساژی ۳ طبقه با یک طبقه زیرزمین بود که در آن تعداد ۳۵ فروشگاه انواع لوله و اتصالات فشارقوی و صنعتی وجود داشت.

وی با اعلام اینکه این آتش‌سوزی در شرایط توسعه و با تأخیر زیاد توسط شاهدین به ستاد فرماندهی سازمان اطلاع داده شده بود، افزود: هنگام رسیدن نیروها فروشگاه های زیرزمین و همچنین طبقات یک و دو این پاساژ دچار آتش سوزی شده بود و هر آن نیز امکان داشت شعله‌های آتش به سرعت به طبقه سوم پاساژ نیز گسترش یابد.

وی با اشاره به تعطیل و بسته بودن در ورودی این پاساژ، در مورد چگونگی وقوع این آتش‌سوزی اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نشان داد که آتش ابتدا از طبقه زیرزمین شروع شده و با آتش گرفتن مغازه های آن طبقه و نیز کالاهای موجود در محوطه میانی آن، شعله های آتش سپس به طبقات بالایی این پاساژ هم سرایت کرده است.

مرتضی اصفهانی در مورد نحوه مهار این آتش سوزی اظهار داشت: آتش نشانان پس از ورود به داخل پاساژ با استفاده از لوله های آب پرفشار آتش نشانی به کانون آتش حمله ور شده و شعله های آتش را پیش از گسترش بیشتر آن به اطراف کاملاً خاموش کردند.

مدیر عملیات منطقه ۵ آتش نشانی تصریح کرد: در جریان این آتش سوزی زیرزمین و طبقات یک و دو این پاساژ طعمه شعله آتش شده و در مجموع ۴ مغازه در این طبقات کاملا در آتش سوخت و به تعدادی دیگر از مغازه ها نیز خساراتی وارد شد.

وی در ادامه گفت: طبقه سوم این پاساژ با تلاش بسیار آتش نشانان از شعله های آتش مصون ماند اما دود زیادی همه طبقات پاساژ را فراگرفت.

وی با اعلام این که تحقیقات بیشتر در خصوص علتاصلی و همچنین میزان خسارت وارده توسط کارشناسان آتش نشانی ادامه دارد، تصریح کرد: در این حادثه به هیچ کس آسیب جانی نرسید ولی خسارت زیادی به این مغازه ها وارد شد.

این مدیرآتش نشانی در خاتمه به مسئولین این گونه اماکن توصیه کرد که حتما با کارشناسان پیشگیری این سازمان مشورت کنند و توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیری از آتش‌سوزی و حادثه را دقیقا بکار ببندند. ضمن آنکه نگهبانان خود را به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی معرفی کنند تا آموزش های لازم در خصوص چگونگی اطلاع دادن به موقع حوادثو آتش سوزی ها به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی و همچنین نحوه بکارگیری خاموش کننده ها و نیز دیگر موارد مورد لزوم را فرا گیرند.