به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مراسم نمادین آغاز هفته سلامت صبح امروز در یکی از مدارس منطقه ۶ شهرداری تهران با حضور مسئولان وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: امروز به عنوان روز توانمندسازی نوجوانان و جوانان نامگذاری شده و هفته سلامت فرصتی است تا در مورد مشکلات و مسائل سلامت مردم، گفتگویی با مردم داشته باشیم.

وی با اشاره به این که هر فردی که متولد می شود، به صورت بالقوه امکان ۸۵ سال زندگی مفید و سالم دارد، گفت: ولی در کنار آن سلامت مردم با بیماری های واگیر و غیر واگیر و آسیب های اجتماعی به خطر می افتد.  

حوزه آسیب های اجتماعی شامل فقر و جهل است و البته بسیار گسترده بوده و نیاز به اطلاع رسانی وسیعی با مشارکت بخش های مختلف دارد. البته رفتار مردم نیز سیر بیماری ها را در آنها کمتر یا بیشتر می کند. کم تحرکی، عادات بد غذایی، مصرف دخانیات، الکل و استرس همگی مربوط به رفتار و سبک زندگی مردم است و به وسیله توانمند سازی خود مردم می توان از این رفتارهای نادرست پیشگیری کرد.

اضافه وزن ۱۸ درصد نوجوانان ایرانی

سیاری با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری ها، خاطرنشان کرد: ۱۸ درصد نوجوانان در ایران با اضافه وزن دست به گریبان هستند. معضلی که به دنبال آن باید منتظر افزایش فشار خون، افزایش قند خون، سرطان و سکته های زودرس مغزی و قلبی بود.

مثلث مرگ از زبان معاون وزیر بهداشت

وی تاکید کرد: یکی از عوامل خطر برای سلامت افراد مصرف سیگار، مواد مخدر صنعتی و الکل است. به خصوص در کسانی که به دنبال زیبایی و تناسب اندام از طریق بدنسازی هستند، مثلثی به نام مثلث مرگ مطرح است. این مثلث از ماهواره، آرایشگاه های زنانه و سالن های بدنسازی تشکیل شده و افراد جوان را به استفاده از مواد صنعتی افزایش دهنده انرژی می کشاند.