به گزارش پارس؛ تسنیم به نقل از پایگاه خبری احرار الحجاز خبر داد، سرزمین عربستان به دلیل اماکن مقدس آن برای مسلمانان بسیار محترم و مقدس است و در طول تاریخ حاکمان زیادی را به خود دیده تا سرانجام آل سعود حاکمیت آن را به دست گرفتند و پادشاه آن عنوان « خادم حرمین شریفین» را به خود اختصاص داد؛ لقبی که با مواضع آل سعود در قبال این اماکن مقدس چندان مناسبتی ندارد.

بر اساس این گزارش، مسلمانان در طول بیش از ۱۴ قرن برای تمام اماکن مقدسی که با حیات پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) در ارتباط است، احترام زیادی قائل بوده اند، اماکنی که تا کنون با عناوین مختلف نام گذاری شده و حاکمان مختلفی را به خود دیده است، از امویان گرفته تا عباسیان و عثمانی ها و سرانجام تحت سلطه خاندان سعودی در آمده و امروز پادشاه سعودی لقب خادم حرمین شریفین را به خود اختصاص داده است اما اینکه این لقب چقدر با مفهوم اصلی آن تناسب دارد، سؤالی است که ذهن بسیاری از زائرانی را که عازم خانه خدا می شوند به خود مشغول می کند.

این لقب تشریفاتی و یا بی دلیل نیست بلکه از تسلط آل سعود بر اماکن اسلامی و مقدس حکایت دارد زیرا این سعودی ها هستند که باید اجازه دهند مسلمانان برای ادای فریضه حج یا عمره وارد این کشور شوند و به این ترتیب بر بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان در سراسر جهان تسلط دارند.

هرچند پادشاه عربستان لقب خادم حرمین شریفین را به خود اختصاص داده است اما برای میلیون ها مسلمان که هرساله برای ادای فریضه حج عازم این کشور می شوند، درک معنای این لقب دشوار است زیرا به گفته منتقدان سعودی، آل سعود به جای حفاظت از این اماکن که آن را اماکن مقدس نامیده اند در جنایتی برنامه ریزی شده به تخریب آثار تاریخی، اسلامی و فرهنگی این سرزمین برخاسته اند.

بنابر آمار مؤسسه واشنگتن که بر امور کشورهای عربی خلیج فارس نظارت دارد، ۹۵% ساختمان های تاریخی عربستان که با زندگی پیامبر (ص) در ارتباط است، در دو دهه گذشته تخریب شد تا جایی که دیگر آسمان صحرای جزیره را نه ستارگان بلکه چراغ هتلهای لوکس و فروشگاه ها و مراکز بزرگ تجاری آن روشن می کند.

در این میان اگر زائرانی که برای اولین بار عازم حج می شوند، بخواهند خانه حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر (ص) را زیارت کنند از اینکه به جای آن سرویس بهداشتی ساخته شده است متعجب می شوند. همچنین خاندان سعودی مقبره مسلمانانی را که بیش از هزار سال قدمت داشت، تخریب کرده کوه های مکه را به منظور راهسازی از بین بردند.

انتقاد مسلمانان هم به قیمت محرومیت از دریافت روادید و در نتیجه محرومیت از زیارت خانه خدا و ادای فریضه حج و عمره تمام می شود، به ویژه اینکه دولت سعودی اختیار این اماکن مقدس را در دست داشته و سهمیه حجاج هر کشوری را تعیین می کند و تا کنون نیز بارها این مواضع با مسائل سیاسی گره خورده است.

البته در برخی موارد این اقدامات سعودی ها با اعتراض و انتقاد نیز روبه رو شده است که نمونه آن اعتراض ترکیه در سال ۲۰۰۳ به تخریب یک قلعه تاریخی مربوط به دوره عثمانی بود که سعودی ها با تخریب آن در صدد ساخت برج بزرگ معروف به برج ساعت بودند؛ در آن زمان وزیر فرهنگ ترکیه به شدت این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و آن را وحشیانه توصیف کرده گفت: " به نمایندگی از دولت و ملت ترکیه اعلام می کنم که حفظ نگاه دوستانه به عربستان دشوار است، زیرا این اقدام نه فقط بی احترامی به تاریخ بلکه تلاش عمدی برای نابودی آثار فرهنگی و محو آن از صفحات تاریخ است" .

هرچند اظهارات این مسئول ترک با گرایش های ناسیونالیستی همراه بود، اما این روند بسیار اسفناک است.
اما خالد الفیصل حاکم مکه با حمایت از عملیات نوسازی در این شهر مقدس اظهار داشت: " بین تمام کسانی که بر مکه حکومت کردند، سعودی ها بیشترین اصلاحات را در تاریخ این شهر تحقق بخشیدند" .

عربستان بیش از شش میلیارد دلار برای توسعه مسجد النبی در مدینه منوره و ۲۱ میلیارد دلار نیز برای توسعه مسجد الحرام در مکه مکرمه هزینه کرد به اضافه اینکه بیش از ۱۶ میلیارد دلار را نیز به نوسازی سیستم حمل و نقل در مکه اختصاص داد.

با وجود تمام این اقدامات تخریبی حتی سرسخت ترین منتقدان آل سعود نیز نمی توانند منکر ضرورت توسعه و نوسازی اماکن مقدس در عربستان شوند به ویژه اینکه در طول دو دهه گذشته بیش از دو هزار نفر در جریان ادای فریضه حج و بر اثر شدت ازدحام زائران، جان خود را از دست دادند اما نکته قابل توجه اینکه کارشناسان تأکید دارند که می توان عملیات توسعه و نوسازی را بدون تخریب اماکن تاریخی و اسلامی انجام داد.

در این میان " عرفان علاوی» مدیر اجرایی مؤسسه تحقیقات میراث اسلامی که به طور تخصصی در زمینه حفاظت از اماکن تاریخی و اسلامی عربستان فعالیت دارد، در این باره گفت: می توان ضمن حفاظت از اماکن تاریخی، عملیات توسعه و نوسازی را نیز تحقق بخشید و این کار فقط نیازمند ساخت هتل ها و برخی ساختمان ها در فاصله نزدیکی از اماکن تاریخی است.

به این ترتیب این سؤال مطرح است: چرا سعودی ها به تخریب این اماکن رو آورده اند؟

برای پاسخ به این سؤال باید چند نکته را در نظر داشت، از جمله اینکه: بیش از ۱۶ میلیارد دلار از درآمدهای عربستان در سال ۲۰۱۲ از بخش توریستی تأمین شد و بنا بر اعلام شبکه العربیه، معاملات ملکی در مکه مکرمه یکی از گران ترین معاملات در سراسر جهان است و حتی در برخی موارد یک متر زمین در بعضی نقاط مکه بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار معامله می شود و کنار آن هزینه یک شب اقامت در یکی از هتل های ابراج البیت بیش از ۵۹۰۰ دلار است.

با توجه به این موارد می توان به انگیزه آل سعود از تخریب اماکن مذهبی پی برد و دریافت که این اقدام بر اساس دستورکار مذهبی و با انگیزه های سرمایه داری صورت می گیرد.

عرفان علاوی با تأکید بر اینکه تخریب اماکن مقدس با تحریک و تشویق مستقیم وهابی ها صورت می گیرد از این روند به شدت انتقاد کرده گفت: وهابی ها در توجیه تخریب این اماکن اعلام کردند که هدف از آن، جلوگیری از شرک یا نسبت دادن هرچیز یا شخصی به خداوند است.

یکی از روشن ترین نمونه این اقدامات، تخریب مکانی بود که گفته می شد محمد (ص) در آن متولد شده بود، به این معنی که سعودی ها در دهه پنجاه قرن گذشته آن را به بازار چهارپایان و سپس به کتابخانه تبدیل کردند و اکنون نیز وهابی ها در تکاپوی تخریب کتابخانه مزبور و ساخت راه ارتباطی بین آن تا قصر پادشاهی هستند تا آن را به محل اقامت وی تبدیل کنند و به منظور جلوگیری از بروز خشم مسلمانان یک پارچه نوشته در این محل آویخته که روی آن نوشته شده است: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه پیامبر (ص) در این محل متولد شده، وجود ندارد، از همین رو نماز و دعا و تبرک در این محل جایز نیست.

در این میان وهابی ها این مواضع را تقویت و به طور علنی از آن حمایت می کنند که نمونه آن قدردانی عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی از توسعه مساجد در عربستان و دعوت مردم به تشکر از دولت در اجرای این پروژه ها بود.

به هر حال مورخان اسلام گرا بر این باورند که فشار نهادهای بین المللی بر آل سعود، یکی از راهکارهایی است که می تواند روند تخریب هرچه بیشتر اماکن تاریخی در عربستان را متوقف کند، به ویژه اینکه پیش از این، اعتراض محافل بین المللی به برخی پروژه های تخریبی نتیجه بخش بوده و منجر به توقف آن شد.

در این میان، علاوی بر این باور است که اگر مسلمانان به فکر حفظ اماکن تاریخی و اسلامی عربستان هستند باید بدون فوت وقت به حمایت از آن برخیزند.