به گزارش پارس  به نقل از فارس، علی اکبر سیاری امروز در مراسم گرامیداشت هفته سلامت باعنوان « یک عمر سلامت، با خود مراقبتی» در مدرسه راهنمایی فرزانگان یک در سخنانی خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: شما باید برای موفقیت ارتباط با خدا را قوی کرده و در زندگی خود هدفگذاری کنید.

وی گفت: بنده هم دو آرزو مثل شما داشتم اول اینکه درس بخوانم و دیگر اینکه به جامعه خدمت کنم و هر کدام از انسان ها نیز می توانند ۸۵ سال زندگی سالمی داشته باشند.

وی گفت: اما عده ای در سنین زیر یک سالگی، نوجوانی، جوانی و میانسالی فوت می کنند که سه عامل بیماری های واگیر، غیرواگیر و آسیب های اجتماعی مثل فقر، عقب ماندگی، جهل، طلاق و اعتیاد زندگی آنها را مورد تهدید قرار می دهد.

وی ادامه داد: ۱۵درصد جامعه فقیر هستند و توانایی سیر کردن شکم های خودشان را ندارند و بُعد دیگر مربوط به رفتارهایی است که قابل کنترل هستند. شما باید روزی یک ساعت ورزش کنید و بدانید کم تحرکی باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

سیاری گفت: ۱۸ درصد نوجوانان دچار اضافه وزن هستند که این باعث ابتلا به سرطان، سکته های قلبی و مغزی زودرس و فشار خون می شود که با اصلاح عادت های غذایی می توان جلوی آن را گرفت.

سیاری به بی ارزش بودن نمک اشاره کرد و گفت: از خوردن نمک بپرهیزید و از مصرف چربی که باعث رسوب در رگ ها می شود خودداری کنید. روغن جامد مصرف نکنید و از مصرف سیگار که باعث سکته زودرس می شود نیز اجتناب کنید.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه از ۳۸۰ هزار مرگ ۸۱ هزار آن مربوط به فشار خون است.