به گزارش پارس،   محمدصادق احسان بخش در یادداشتی با عنوان « پلاک رنگی ها» نوشت:

  یکی از مجازات هایی که اسلام عزیز برای کمتر شدن جرائم مطرح کرده، مجازات اشهار (مشهور کردن بین مردم) است که مجازاتی است بسیار موثر (چرا که برای اکثر افراد، آبرو مهم تر از ثروت و حتی پست و مقام است)

با توجه به فراوانی تخلفات رانندگی و تعداد زیاد مجروحان و کشته های این حوادث، میتوان طبق این اصل، مجازاتی تعریف کرد. بدین صورت که پلیس راهنمایی و رانندگی کسانی   را که تخلفات زیادی دارند (مثلا امتیاز منفیشان به میزان خاصی رسیده) را ملزم کند که از یک پلاک با رنگ خاص برای خودروشان استفاده کنند. با این کار سایر رانندگان، خودروی پر خطر را میشناسند و در حین رانندگی هنگام مواجهه با این افراد، احتیاط بیشتری می کنند که منجر به کم شدن حوادث خواهد شد. راننده پر خطر هم وقتی ببیند در جامعه به او به چشم یک بد راننده نگاه میشود و تخلفاتش همیشه به دنبالش هست و اینگونه نیست که با مقداری پول بتواند آنها را از بین ببرد، سعی در ترک تخلفات می کند.

به لحاظ عبرت گیری سایر رانندگان نیز بسیار موثر خواهد بود.

البته بدیهی است که باید این مجازات محدوده زمانی داشته باشد و مثلا اگر ظرف شش ماه یا یک سال خلافی از راننده سر نزد، رنگ پلاک به حالت اولیه بر گردد.

به نظر می رسد این مجازت تاثیر به سزایی در کاهش جرائم رانندگی داشته باشد و مانع از کشته و مجروح شدن بسیاری از هم وطنان گردد.