به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر بشیر حاجی بیگی اظهارداشت: به واسطه نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی، میزان مراجعات مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون، کم می شود.

وی با اشاره به افزایش میزان جراحی ها در روزهای پایانی سال در بیمارستانهای کشور به خصوص بیمارستانهای کلانشهرها، افزود: در ایام پایانی سال، میزان جراحی ها زیاد می شود که در نتیجه آن مصرف خون در بیمارستانها افزایش می یابد و به طبع آن میزان ذخایر خونی پایین می آید.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه مراکز انتقال خون در سراسر کشور فعال هستند، گفت: در شهر تهران، مرکز انتقال خون وصال و نارمک، از ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند. ضمن اینکه از ۵ فروردین نیز سایر مراکز انتقال خون فعال خواهند بود.

حاجی بیگی، مشکل اصلی سازمان انتقال خون در ایام تعطیلات نوروزی را، کمبود پلاکت عنوان کرد و افزود: نکته ای که می بایست در بحث پلاکت مورد توجه قرار گیرد، این است که تهیه پلاکت از خون دارای" زمان طلایی" است. یعنی اینکه تنها ۶ ساعت فرصت داریم که پس از اهدای خون، پلاکت آن گرفته شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: در واقع می توان گفت که تولید و مصرف پلاکت خون به روز است. یعنی، پلاکت را نمی توان بیش از ۳ روز در دمای محیط ذخیره کرد.

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به افزایش میزان مصرف خون به خصوص در شهر تهران در ایام پایانی سال، گفت: درخواست بیمارستانها برای خون و فرآورده های خونی در اسفند ماه، ۲ برابر ماهها و روزهای قبل از آن است. و این به خاطر، افزایش میزان جراحی هاست.

حاجی بیگی در پایان اعلام اینکه سن اهدای خون از ۱۸ سالگی آغاز می شود، به جوانانی که به این سن رسیده اند درخواست کرد که تصمیم بگیرند برای اولین بار در سال جدید خون اهدا کنند و حداقل ۲ روز را به عنوان روز اهدای خون برای خود یادداشت کنند.