به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدطاهر رجبی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم ضمن هشدار نسبت به عوارض ناشی از تزریق بوتوکس توسط افراد غیرمتخصص اظهار داشت: تزریق بوتاکس به ویژه دور چشم اگر غیرتخصصی انجام شود می تواند به سمت چشم گسترش یابد و باعث فلج عضلات و دوبینی بسیار آزاردهنده برای بیمار شود. همچنین اگر ژل به شکل غیرحرفه ای تزریق شود، می تواند وارد عروق شود و در بسیاری موارد از دست دادن بینایی را رقم بزند. رجبی با اشاره به برگزاری کارگاهی تحت عنوان « روش های غیر جراحی جوان سازی صورت» در بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی که از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این کارگاه برای بازگرداندن جوانی به چهره از مواد شیمیایی نظیر بوتاکس و ژل ها (فیلرها) استفاده می شود.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی وی افزود: اصطلاح جوان سازی برای تمام قسمت های صورت از جمله گونه ها، دور چشم و پیشانی مورد استفاده قرار می گیرد و از بوتاکس و فیلر برای این منظور استفاده می شود.

استادیار گروه چشم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بوتاکس دارویی است که باعث فلج عضله می شود، گفت: با این روش چین و چروک صورت که ناشی از عملکرد زیاد و غیر طبیعی عضلات است برطرف شود و در واقع از میزان و عمق چین و چروک ها کاسته می شود.

رجبی ادامه داد: در برخی قسمت ها به دلیل نبود عضله یا پایدار شدن چین و چروک نمی توان از این مواد استفاده کرد. در اینجا از تزریق نوعی ژل به نام هیالورونیک اسید به عنوان جایگزین استفاده می شود و از جمله مزایای آن این است که چون جزو مواد طبیعی تشکیل دهنده پوست و دیگربافت ها است، بنابراین خطر ایجاد حساسیت بسیار اندک است و نیاز به انجام تست قبل از تزریق این گونه ژل ها نیست. ژل تزریق شده پس از مدتی توسط بدن تجزیه و جذب می شود و اثر این مواد دائمی نیست.

وی درباره عوارض ناشی از تزریق این ژل توضیح داد: اگر این روش ها توسط افراد غیرمتخصص در این زمینه انجام شود عوارض بسیار زیادی در پی خواهد داشت. بیماران متعددی به ما مراجعه می کنند که تزریقات را نزد افراد دوره ندیده انجام داده اند و متاسفانه با مشکلات بسیاری روبرو شده اند. به عنوان مثال بوتاکس بویژه دور چشم اگر غیرتخصصی انجام شود می تواند به سمت چشم گسترش یابد و باعث فلج عضلات و دوبینی بسیار آزار دهنده برای بیمار شود.

مسئول کارگاه روش های غیر جراحی جوان سازی صورت بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی افزود: نکته دیگر این است که اگر ژل به شکل غیرحرفه ای تزریق شود، می تواند وارد عروق شود و در برخی موارد از دست دادن بینایی را رقم بزند. فردی که بناست این اعمال را انجام بدهد باید حتماً دوره های تخصصی را بگذراند و با ساختمان چشم کاملاً آشنا باشد.

بر اساس این گزارش، بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال آینده در هتل المپیک تهران برگزار می شود. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی http: //www. fham. org مراجعه کنند.