به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مجید قلی زاده مدیرعامل خبرگزاری بین المللی تسنیم که در رأس یک هیئت رسانه ای عازم دمشق پایتخت سوریه شده بود، در دیدار با مدیر روزنامه البعث، سردبیر روزنامه تشرین، مدیرعامل خبرگزاری سانا، مسئول دفتر شبکه المنار در سوریه و تعدادی از مدیران و سردبیران رسانه های محلی و منطقه ای سوریه آمادگی این خبرگزاری را در آموزش های عمومی و تخصصی خبرنگاران سوری اعلام کرد. وی افزود: امروز عصر رسانه است. یک واقعیتی در دنیا وجود دارد که رسانه های کشورهایی مثل ایران و سوریه بایستی نسبت به نقش و موقعیت و جایگاه خود تأمل و تفکر کنند. این نکته خیلی مهم است که ما کجا بودیم، کجا هستیم و کجا می خواهیم برویم.

مدیرعامل خبرگزاری بین المللی تسنیم یادآور شد: ما در شرایطی قرار داریم که بزرگ ترین رسانه ها در حوزه خبرگزاری و در حوزه تصویری در اختیار قدرت های بزرگ قرار دارد. کشورهای انگلیس، آمریکا و فرانسه با وجود ۴ خبرگزاری و نیز شبکه های بزرگ تصویری تلاش می کنند شاه راه های خبری دنیا را به تسلط خود درآورند. امروزه رسانه های دو کشور در برابر رسانه های پرقدرت غربی قرار گرفته اند.

وی افزود: ممکن است با یک نگاه، به حسب ظاهر از نظر توانمندی های فنی و امکانات موجود، خود را کوچک بدانیم اما این سؤال پدید می آید که اگر کوچک هستیم چه اتفاقی افتاده که آن ها را با این همه توان و امکانات، نگران کرده است؟ آنها فکر می کنند در برابر یک گروه بزرگ قرار گرفته اند. پاسخ این سؤال را می توان با یک مثال نشان داد، شما با کارتون تام و جری آشنایی دارید، این که سازنده این کارتون چیست و چه اراده و چه فکری پشت سر آن قرار دارد را ما فعلاً کاری نداریم، اما این کارتون یک پیام دائمی دارد و این که شخصیت کارتونی تام علی رغم این هیکل و هیبت بزرگ همیشه در مقابل شخصیت کارتونی کوچکی به نام جری مغلوب و شکست خورده است. این عین اتفاقی است که امروز میان رسانه های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و رسانه های غرب افتاده است، یعنی علی رغم تمام توانمندی ها و هیبت و جثه بزرگ همیشه در برابر رسانه های انقلاب اسلامی و مقاومت شکست می خورند و مغلوب هستند.

وی درباره دلایل این اتفاق گفت: یک علت این است که افکار عمومی چه در کشورهای اسلامی و چه در سایر کشورها پیام ما را به عنوان سخن حق و سخن صدق بهتر باور داشته اند و زودتر جلب می کنند، ممکن است امپراطوری رسانه ای آن ها در کوتاه مدت با جنگ و عملیات روانی موفقیت هایی را برای خود حاصل کنند اما در درازمدت و میان مدت پیروزی با آن جبهه رسانه ای است که سخن و حرف حق دارد و معنای آن این است که همیشه پول و امکانات و تجهیزات عظیم فنی نمی تواند در مقابل افکار عمومی پیروز باشد.

مدیرعامل خبرگزاری بین المللی تسنیم خاطرنشان کرد: شما این نکته را در سه سال اخیر در سوریه تجربه کرده اید، اما ما مردم ایران اسلامی این نکته را ۳۵ سال است که همواره تجربه می کنیم.

مجید قلی زاده افزود: مردم ایران اسلامی به این نتیجه رسیده است که دشمن قبل از هر جنگ نیمه سخت و سخت، با ما جنگ نرم را آغاز می کند که اصلی ترین ابزار آن رسانه است.

وی تأکید کرد: نکته دوم، نصرت الهی است یعنی دلیل مهم دیگر پیروزی جبهه رسانه ای حق در برابر این غولها نصرت خداوند بر جبهه حق است. اما باید به این نکته توجه داشت که امروز رسانه نیاز به حرکت های جدید و نوینی دارد. فعالیت رسانه نمی تواند فقط محدود به رخدادها و حوادث باشد. خبرگزاری ها و سایت های خبری در فضای مجازی و رسانه های مکتوب نیاز به اتاق فکر و طراحی و برنامه هوشمند دارد.

مدیرعامل خبرگزاری بین المللی تسنیم گفت: ما اعتقاد داریم باید دامنه ارتباطات اصحاب رسانه های ایرانی و سوری افزایش یابد، زیرا در یک جبهه واحد قرار داریم. در این جبهه واحد همکاری و هم افزایی لازم است و امیدواریم این نشست شروعی برای این ارتباطات باشد.

وی درباره توانمندی های فنی رسانه های جمهوری اسلامی گفت: در ایران در زمینه فعالیت های رسانه ای تجربیات و توانمندی های بسیار خوبی داریم که آماده انتقال آن به رسانه های سوریه هستیم. بدون تردید این اقدام بسیاری از مشکلات رسانه های سوریه را مرتفع می کند.