به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رحمت الله حافظی در چهل و هشتیمن جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بعد از ارائه گزارش وزیر نفت در این جلسه اظهار داشت: در شهر تهران با کسری ۱۶۰ جایگاه CNG مواجهیم و با وجود رشد ۱۸۰ درصدی تقاضا برای احداث جایگاه ها رشد منفی ۱۲۰ درصدی داشته ایم. وی ادامه داد: توسعه کند جایگاه های CNG و جمع آوری جایگاه های LPG باعث افزایش چشمگیر مصرف بنزین شده به گونه ای که این مصرف روزانه از مرز ۷۰ میلیون لیتر گذشته است. در سال ۹۱ قرار بود ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید شود ولی در حال حاضر به ۸ الی ۱۰ میلیون لیتر رسیده ایم که پاسخگوی نیاز کشور نیست.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تاخیر در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود طی سال های ۹۱ و ۹۲ صورت پذیرد نیز یکی از دلایل مشکلات فعلی است. مشکل ما عدم اجرای مدیریت جامع و علمی است که امیدواریم در تعامل ایجاد شده بین مدیریت شهری و دولت برطرف شود.

حافظی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش کنسرسیومی مشاوران بین المللی که طرح جامع آلودگی هوا را تدوین کردند در سال ۷۵،۸ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. بر اساس گزارش بانک جهانی نیز ۸ هزار و ۱۵۲ نفر در سال ۸۲،۹ هزار و ۹۰۰ نفر در سال ۸۴ و ۸ هزار نفر در سال های ۸۵ و ۸۹ به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: سالانه ۳ میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند؛ مسلم است که هوای پاک مستلزم باقی انسان و آلودگی هوا قاتل انسان هاست. طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نیز آلودگی هوا تهران باعث کاهش ۵ سال از عمر مردم شهر تهران شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی عرضه بنزین پاک با ترکیب بنزین یورو ۴ و ۲ آغاز شده است؛ اما هیچ تعریفی از بنزین پاک نشده و ترکیب این بنزین نیز گفته نمی شود، سکوت وزارت نفت در این زمینه نشانگر عدم تطابق این بنزین با استانداردهای اروپایی است.

حافظی ادامه داد: افزایش مصرف گازوئیل و مازت نیز در نیروگاه ها و صنایع به جای گاز طبیعی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلان شهرها است. این در حالی است که طبق آمار رسمی وزارت نفت، میزان تحویل گاز به نیروگاه ها طی ۹ ماه نخست سال جاری ۷.۶ درصد یعنی ۳.۵ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.