به گزارش پارس به نقل از تسنیم، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش این روزها توسط برخی از نمایندگان مجلس کلید خورده است و این گروه از نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای ارائه طرح استیضاح به هیئت رئیسه مجلس هستند. اما سوالی که برایمان مطرح شد و تصمیم گرفتیم تا آن را از نمایندگان موافق و مخالف جویا شویم این بود که هنوز ۷ ماه از حضور علی اصغر فانی به عنوان سرپرست و وزیر در بدنه وزارت آموزش و پرورش نگذشته است، ارزیابی نمایندگان از کدام برنامه و عملکرد وی موجب شده است تا تصمیم به استیضاح بگیرند.

** دلایل نمایندگان طراح استیضاح وزیر آموزش و پرورش

محمدحسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اجتماعی تسنیم مبنی بر این که هنوز مدت زمان کوتاهی از حضور فانی در راس وزارت آموزش و پرورش نگذشته است چرا تصمیم به ارائه طرح استیضاح وزیر گرفته اید؟ اظهار داشت: برنامه ریزی و نیروی انسانی در یک وزارتخانه بسیار مهم است اما در وزارت آموزش و پرورش در دور جدید فعالیت ها در این حوزه با ضعف مواجهیم.

وی افزود: سوءمدیریت، عدم برنامه ریزی مناسب، عدم توانایی مدیران ستادی و استان ها، نداشتن برنامه مناسب برای آموزش و پرورش، افت شدید تحصیلی در سال جاری، ایجاد بی انگیزگی در میان فرهنگیان، مشخص نبودن سرنوشت بیمه طلایی فرهنگیان و عدم توجه به تحول بنیادین در آموزش و پرورش از جمله محورهایی است که بر اساس آن تصمیم به ارائه طرح استیضاح وزیر گرفته ایم.

** طرح استیضاح هنوز به هیئت رئیسه مجلس ارائه نشده است

به سراغ علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس که می رویم تا از او جویا شویم که آیا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه ارائه شده است یا خیر؟ در پاسخ می گوید: این طرح فعلا متوقف شده است و به هیئت رئیسه مجلس نیز ارائه نشده است.

** عدم اجرای افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه از دلایل ارائه طرح استیضاح فانی

فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی که طراح اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش است، می گوید: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۸ محور تهیه شده است که سو ء مدیریت در حوزه های مختلف آموزش و پرورش، سوء مدیریت در برخی استان ها، عدم احقاق حقوق فرهنگیان و عدم اجرای مرخصی زایمان ۹ ماهه از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

نماینده مردم قصرشیرین با بیان این که فانی انسان خوب و دوست داشتنی است، تأکید کرد: سوءمدیریت در حوزه کاری، کار دست آقای فانی داده و علی رغم رایزنی های مجلس با وی، نتیجه ای حاصل نشده است ضمن اینکه ایثارگران نسبت به روند کار ناراضی هستند و وزارت آموزش و پرورش پس از ۲۲ سال از پایان جنگ درباره ۵ استان درگیر در جنگ در موضوع حق و حقوق ایثارگری اقدامی انجام نداده و این حق و حقوق را نادیده گرفته است.

** نمایندگان مخالف استیضاح فانی چه می گویند؟

اما نمایندگان دیگری هستند که نظرشان با نظرات حسینی نماینده مردم قصر شیرین موافق نیست. عیسی دارایی نماینده مردم اندیشمک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش می گوید: با توجه به این که آقای فانی مدت زمان کوتاهی است که در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته استیضاح وی آن هم به دلایلی همچون عدم توجه به حقوق ایثارگری معلمان کمی زود و عجولانه است. در خصوص بحث ایثارگری در طول ۲۰ سال گذشته توجهات لازم صورت نگرفته است.

وی افزود: مرخصی زایمان نیز با توجه به این که منابع مالی آن به خوبی مشخص نشده است در بسیاری از دستگاه ها اجرا نمی شود که آموزش و پرورش نیز از جمله آن هاست اگر تصمیم داریم تا وزیری را استیضاح کنیم باید ادله ای را که ارائه می کنیم، قانع کننده باشد.

دارایی با اشاره به این که بیش تر اعتراض ها به وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتصابات است، گفت: معتقدم که ادله دقیقی را برای استیضاح در دست نداریم و اگر در رابطه با موضوعی اعتراض داریم باید ابتدا آن را به وزیر تذکر داد و بعد اقدام به جمع آوری امضا برای استیضاح کرد. باید تلاش کرد که در چنین شرایطی رضایت مردم مدنظر باشد و دچار بازی های سیاسی نشویم.

به گزارش تسنیم، علی اصغر فانی در تاریخ ۲۷ مرداد به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و پس از آن بود که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد و سرانجام در تاریخ ۵ آبان توانست با کسب ۱۸۵ رای موافق از مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم انتخاب شود. با توجه به این که مدت زمان کوتاهی از حضور وی در آموزش و پرورش می گذرد و هنوز بسیاری از طرح های پیشنهادی به مرحله اجرا نرسیده است، به نظر می رسد باید در رابطه با استیضاح با تأمل بیش تری رفتار کرد چرا که آموزش و پرورش مخاطبان بسیار وسیعی دارد؛ حدود ۱۳ میلیون دانش آموز، یک میلیون فرهنگی و خانواده های بسیاری با آموزش و پرورش در ارتباطند و هر گونه تغییر و تنش در این وزاتخانه می تواند اثرات نامناسبی را به همراه داشته باشد.