گروه اجتماعی: لباسهای زندانشان را از تن درمی آورند، لباسهای سفید و بلند را به تن می کنند و کلاه های سنتی فراموش نمی شوند.

به گزارش پارس نیوز به نقل از فرانس ۲۴،۱۷زندانی در زندان استانبول ترکیه حالا حداقل به ظاهر با سوفی های شیفته مولانا شاعر ایرانی مو نمی زنند. آنها ابتدا برنامه سماء خود را مقابل زندانبان ها و مسوولین زندان و بعد در مقابل خانواده های زندایان اجرا می کنند.

این زندانیان زندان « تی تیپی» استانبول هشت ماه است برای رقص سماء تمرین کرده اند تا بتوانند دو اجرا داشته باشند.

رقص سماء رسمی که در این کشور از قرن سیزدهم میلادی در ترکیه شکل گرفت. رقصی بر پایه اشعار شاعرپارسی گوی مولانا.

آنها با آموزه های مولانا اعتماد به نفس و متانت را بازیافته بودند
ناتالی ریتزمن، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و عکاس است. او در برنامه سماء زندانیان ترک شرکت داشته، او در این زمینه عنوان می کند:

زندان تی تیپی در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است و ساختمان تازه ساز و مجهزی دارد اما نکته ای که پیش از هر چیزی توجه من را به خود جلب کرد نور سالن زندان بود. سالن بسیار روشن و نورانی بود و هیچ شباهتی به تصور من از زندان نداشت.

من پیش از آغاز نمایش به تماشای تمرین گروه سماء زندان رفتم، به نظر می رسید اضطراب زیادی در فضا وجود دارد. این نمایش دستاورد هشت ماه تمرین آنها بود. در واقع آنها در این دوره هشت ماهه فقط رقص سماء را فرا نگرفتند بلکه با آموزه های مولانا آشنا شده اند. این یک دوره و کار روحی و روانی بوده است نه فقط یک آموزش رقص.

این پروژه ایده رییس این زندان « مهمت سیتاک» و دستیارش بوده است. آنها به دنبال راهی برای تبدیل زندان به جایی برای آموزش دوباره بوده اند. آنها پیش از این نیز گروه های تئاتر و نقاشی از میان زندانیان درست کرده بودند.

پس از دعوت یک گروه سماء به زندان برای اجرا، ناگهان این ایده به ذهن رییس زندان می رسد که چرا ما خودمان یک گروه سماء نداشته باشیم؟ به این شکل یک استاد دعوت می شود تا به زندانیان در این زمینه آموزش دهد.

تا وقتی که زندانیان داوطلب ثبت نام کنند مدتی طول می کشد و پس از آن هم استاد تلاش می کند تا زندانیانی که شاید مهاجم و گرفتار بی ثباتی بودند را به این مرحله برساند. اما حالا با آموزه های مولانا به نظر می رسد آنها اعتماد به نفس، آرامش روحی و متانت را فرا گرفته اند.

احساسات جاری در محل اجرا بسیار زیاد بود. بسیاری می گریستند، بسیاری از خانواده ها که می دیدند سماء به کمک فرزندشان آمده بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بودند همچنین زندانیان نیز از دیدن اینکه خانواده ها به آنها افتخار می کنند بسیار شاد بودند.

من نمیدانم چه جرمی این افراد را به زندان رسانده بود اما من دیدم که به آنها شانسی داده شده بود تا به جامعه برگردند.

ترکیه کشوری مملو از تناقضات است، کشوری که بهترین ها و بدترین ها را میتوان در آن یافت.

پارلمان ترکیه در سال ۲۰۱۲ گزارشی از موارد متعدد آزار جنسی و شکنجه در زندان های این کشور داده بود.