به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر فریدون عزیزی در ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین که روز چهارشنبه در مرکز همایشهای بین المللی رازی آغاز شد، گفت: از شایعترین بیماریهای تیروئید در سطح دنیا می توان به بیماریهای ناشی از کمبود ید اشاره کرد. وی افزود: ید عنصری است که کمبود آن سبب بروز اختلال در فعالیت هورمون های تیروئید می شود.

عزیزی ادامه دادد: از ۲۲ سال گذشته تاکنون با توزیع نمک یددار، بیماری های مربوط به کمبود ید تحت کنترل درآمده است و به عنوان کشوری که عاری از کمبود ید است، شناخته شده ایم.

رئیس پانل بیماریهای تیروئید ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین ادامه داد: البته در سال های اخیر نظارت بر تولید نمک یددار ضعیف شده است و متعاقب مطالعاتی که انجام داده ایم، مشخص شده در جنوب تهران و هفت استان دیگر، نمک هایی با ید ناکافی توزیع می شود.

عزیزی با بیان اینکه مهمترین مشکلی که کمبود ید ایجاد می کند، به دوران بارداری زنان بازمی گردد، اظهار کرد: زنان در دوران بارداری ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از افراد معمولی به ید احتیاج دارند و اگر این میزان را دریافت نکنند، ممکن است جنین شان به اختلالات مغزی دچار شود.

رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کم کاری تیروئید را نیز از جمله دیگر بیماریهای شایع غده تیروئید دانست و گفت: دو درصد از افراد جامعه درگیر بیماری کم کاری تیروئید هستند. این بیماری در سنین بالا شیوع بیشتری دارد. امروز از هر هزار نوزاد متولد شده، یک نفر به کم کاری تیروئید مادرزادی مبتلاست.

وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر در ایران هورمون TSH در نوزادان اندازه گیری می شود و در واقع با این غربالگری که برای کم کاری تیروئید مادرزادی است، اگر کسی با این بیماری متولد شود، بلافاصله درمان را برای وی آغاز می کنیم.

عزیزی ادامه داد: اما کم کاری های به جز نوع مادرزادی، انواع دیگری را نیز دارد که تنها راه شناسایی آن از طریق مراجعه مرتب به پزشک میسر است. شناسایی بیماری کم کاری تیروئید به ویژه در زمان بارداری برای ما بسیار حائز اهمیت است و لازم است زنانی که در خانواده خود دارای سابقه ابتلا به بیماری های تیروئید هستند، حتما قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنند. اگر هم بارداری ناخواسته ایجاد شود، توصیه می کنیم مادران حتما در هفته های اول بارداری به پزشک متخصص مراجعه ای داشته باشند.

رئیس پانل بیماریهای تیروئید ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین با بیان اینکه امروز از هر هزار نفر، دو نفر مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، گفت: این بیماری علائم شدیدی چون نارسایی قلبی دارد و معمولا چون علائم واضحی دارد، افراد به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند. اما درباره بیماری پرکاری مخفی تیروئید این گونه نیست. زیرا پرکاری مخفی تیروئید علامتی ندارد و تشخیص داده نمی شود و اگر در افراد سالمند یا مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی بروز کند، مخاطرات بسیاری به همراه خواهد داشت. لازم است تمام پزشکان ما برای انجام مراقبت های تیروئید در سنین بالای ۶۰ سال تلاش بیشتری داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نارسایی قلب، اختلالات ریتم قلبی و پوکی استخوان را از جمله عوارض پرکاری تیروئید دانست.

عزیزی با بیان اینکه بیماری شایع دیگر تیروئید، گره های تیروئید است، اظهار کرد: این بیماری باعث می شود تا قسمتی از تیروئید، سفت و متراکم شود که البته ۹۵ درصد موارد ابتلا به گره های تیروئید، خوش خیم است. اگر فرد با علائم گره تیروئید به پزشک مراجعه کند، وی با انجام آزمایشهای هورمونی و بیوپسی تشخیص می دهد که آیا بیمار نیاز به اعمال جراحی دارد یا خیر؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه امروز اغلب اعمال جراحی به دلیل گره های تیروئید است، اظهار کرد: اگر تیروئید دارای گره های متعدد باشد و علائم فشاری در گردن ایجاد شود، بیمار کاندید عمل جراحی می شود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی تشخیص قطعی بیماریهای تیروئید با تست های آزمایشگاهی میسر می شود، گفت: اگرچه معاینات بالینی پزشک در تمام موارد مراجعه ضروری است. اما پزشک باید بتواند میان یافته های بالینی و آزمایشگاهی توازن برقرار کرده و به تشخیص صحیح برسد.

عزیزی با بیان اینکه امروز غربالگری برای بیماریهای مادرزادی تیروئید نوزادان در بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد در کشور انجام می شود و از دستاوردهای پزشکی ایران است، اظهار کرد: باید برای زنان باردار مطابق راهنماهای ملی درمان عمل کنیم.

ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین از ۲۳ تا ۲۵ بهمن ماه جاری در سالن همایشهای رازی برگزار می شود.