به گزارش پارس به نقل از تسنیم، تسنیم، در هفتمین روزجشنواره فیلم فجر نشست مطبوعاتی فیلم « امروز» با حضور عوامل فیلم در تالار سعدی برج میلاد برگزار شد. در این نشست سیدرضا میرکریمی کارگردان، شادمهر راستین نویسنده، مرجان گلزار طراح صحنه و لباس، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری، شبنم مقدمی بازیگر فیلم « امروز» حضور داشتند. اجرای این جلسه را سعید قطبی زاده بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست میرکریمی کارگردان فیلم « امروز» با گله از شرایط بد پخش صدا در سالن اصلی برج میلاد گفت: هر چیزی که خیلی سعی می کنید درست انجام شود ولی متاسفانه نمی شود شرایط پخش درست نبود و درمورد فیلمی که خیلی اطلاعات می دهد این فاجعه است و اصلا یک سری از صداها پخش نشد.

میرکریمی در مورد ایده اولیه فیلم گفت: در این قصه با قهرمانی روبرو هستیم که خود را بی نیاز از قضاوت دیگران می داند و پرداخت به این قهرمان در این قصه برای من جذاب بود. من دنبال یک عرفان امروزی و دم دستی و در عین حال کاربردی می گشتم. یک قهرمانی کهمثل قهرمان فیلم خیلی دور خیلی نزدیک بنا نیست شهر را ترک کند و در ارتباط مستقیم با اجتماع امروز شهری باشد و در همان جا قهرمانانه عمل کند و حکایت همان گنجشکی باشد که به اندازه منقارش آب میبرد تا آتش را خاموش کند.

میر کریمی در پاسخ به این سوال که چرا واکنش های یونس نقشی که پرویز پرستویی بازی کرده است منطقی نیست گفت: من الان نمی توانم به این سوال پاسخ دقیقی بدهم و دوست دارم در زمان اکران فیلم با دقت و جزئیات پاسخ کنش های منطقی در فیلم است. چون لحنی که فیلم انتخاب کرده است کم گویی و گزیده گویی است و فکر می کنم که برای این فیلم با دو دسته مخاطب روبرو هستیم کسانی که با فیلم ارتباط برقرار نمی کنند و عده ای هم هستند که لحن فیلم را درک می کنند و درگیر فیلم می شوند.

میرکریمی در پاسخ به این سوال که حالا که فیلم اکران شده است از فیلم راضی هستید گفت: مهم ترین چیزی که در هر قصه ای که بدنبال آن می روم این است که ارتباط مستقیمی با تم قصه داشته باشد و اگر قرار است قصه ی مردی خاموش و آرامی است که کنجکاوی در نگاهش نیست این باید در الگوی دکوپاژ من هم لحاظ شود و از این جهت فکر می کنم که فیلمی یک دست را داریم که چیزی از آن مرا اذیت نکرد.

شبنم مقدمی بازیگر فیلم « امروز» در ادامه نشست در مورد نقش خود گفت: این نقش دوست داشتنی نیست و بی اجازه قضاوت و پیش داوری می کند و براساس ندانسته هایش رفتار می کند و حرفهایی می زند و امیدوارم این نقش همانقدر که من آن را دوست نداشتم شما هم آنرا دوست نداشته باشید چون فکر می کنم این ها آدم های دوست نداشتنی هستند.

محمد دهقانی چهره پرداز این فیلم در ادامه نشست با اشاره به این که من در فیلم « خسته نباشید» با آقای میرکریمی همکاری داشتم در ادامه گفت: بنا هست که قصه این فیلم در یک روز اتفاق بیافتد و سعی کردم مجهول بودن شخصیت های قصه را داخل گریم این افراد به کار بگیرم.

مرجان گلزار طراح صحنه و لباس این پروژه در ادامه گفت: بیشتر لوکیشن های فیلم در بیمارستان می گذشت و در مراحل پیش تولید بدلیل اینکه نمی توانستیم در بیمارستان حضور داشته باشیم فضای بیمارستان را بازسازی کردیم.

امین هنرمند آهنگساز این کار در ابتدای سخنان خود با اشاره به سوالی مبنی بر اینکه کنشهای نقش یونس منطقی نبود به این صورت پاسخ داد: یک بخشی از پاسخ مستتر در مفهوم درد مشترکی است که بین کاراکترها ست فصل مشترک این ها باعث شده است که این رابطه برقرار شود. و در صحنه ای که یونس در داستانی که از کودکی خود برای زن تعریف می کند این که او هم معنی انتظار برای فرزند را می فهمد.

آهنگساز فیلم امروز در ادامه گفت: آقای میرکریمی از کارگردان مورد علاقه من هستند چون که فکر می کنم که ایشان دقت خاصی به جزئیات چه در تصویر و چه در موسیقی دارند.

هومن بهمنش فیلم بردار این پروژه در ادامه گفت: در زمان اکران فیلم گناهکاران من متوجه شدم که آقای میرکریمی کار های من را تعقیب می کنند و از طریق اقای قرائی همکاری من با ایشان برای انجام این پروژه شروع شد.

بهمنش در ادامه گفت: همیشه در فیلم های آقای میر کریمی فضاهای است که دست فیلم بردار و طراح صحنه را باز میگذارد و در این فیلم فضا پتانسیلی داشت که می توانست یک سری کارهایی را آزادانه انجام داد. شرایط فیلم بردای این کار سختی های خودش را داشت که شاید دیده نشود.

بهمنش در مورد نحوه کنترل نماها و فیلم برداری در تاکسی گفت: فیلم برداری داخل اتوموبیل به خصوص در ایران کار سختی است و در سینمای دیجیتال به لحاظ امکاناتی در بعد نرم افزاری و سخت افزاری داده می شود کمک بیشتری می کند ولی تمام تلاش من این بود که شبیه تجربه از داخل ماشین باشد و خیلی سعی کردم که لرزه ای از دوربین احساس نشود تا بیننده را خسته نکند و فکر میکنم کمتر از سه تا چهار درصد لرزه در فیلم دیده شود.

شادمهر راستین نویسنده فیلم « امروز» در ادامه گفت: برای این پروژه طرح اولیه را آقای میرکریمی دادند و من در کنار ایشان همکاری می کردم و جا دارد از خانم سیمه سوفیان هم تحقیق کار برعهده گرفتند و از آقای میرکریمی تشکر می کنم چون به بحث تحقیق اهمیت می دهند.

راستین در پاسخ به این سوالی که چرا باور پذیری شخصیت یونس در فیلم کم است گفت: اینکه در جامعه ما چنین چیزی کم است و سعی شده در طول فیلم گفته شود و بخش تراژیک فیلم همین است

بهمنش در مورد این سوال گفت: شما در مورد یونس به چشم یک راننده تاکسی و یک تیپ نگاه کنید اینکه با منطق خود با این کاراکتر ها برخورد کنیم و باید ببینیم که فیلمنامه توانسته است این منطق را بسازد که این منطق را برای این کاراکتر بسازد که این سوالات پاسخ بدهد.

رضا میرکریمی کارگردان« امروز» درخصوص ریتم فیلم و چگونگی اکران و استقبال تماشاگران گفت: متخصص اکران نیستم و فکر می کنم ریتم فیلم فوق العاده است. در مورد انتهای فیلم برایم مهم بود که دغدغه های آن زن در دیالوگش با مرد درباره آینده بچه اش که آن را ادا می کند گفته شود و این حجت شرعی است مرد بیاید و بچه را با خودش ببرد و وقتی آن اتفاق افتاد دیگر مهم نیست که پلیس آن را پیدا می کند یا خیر.
قطبی زاده منتقد و مجری جلسه با لحنی جالب خطاب به میرکریمی عنوان کرد: اینکه یونس چطور می خواهد همسرش را برای نگه داری این بچه قانع کند، جای بحث دارد و به فیلم کمدی شبیه می شود.
میرکریمی پاسخ داد: اصلا این طور نیست. اتفاقا در تلفنی که با خانمش دارد، با کمترین توضیحات به خانمش می گوید نمی آید. مشکل ما این است که همه چیز را با وضعیتی که خودمان در آن هستیم مقایسه می کنیم و برایمان سخت است که یک آدم استثنایی را ببینیم. یونس ساده توضیح می دهد و همسرش هم می پذیرد و فردای آن روز اولین سوال همسرش خطاب به یونس این است که حالت خوب است؟ … این یک رابطه را به ما نشان می دهد که متأسفانه در اطرافمان کم است و چون کم دیده می شود، آن را پس می زنیم.
میرکریمی در توضیح شخصیت یونس و مشکل صدا در فیلم خاطرنشان کرد: صدا آن بلایی که می توانست را سر فیلم ما آورد و دقیقا همانجایی که آقای یعقوبی در حال توضیح دادن در سفر بودن شوهر زن و نگرانی زن از آبرویش در باند بسیار ضعیف و زیر موسیقی پخش شد و همه این ها عاملی است که برای حفظ آبروی یک زن، مرد مردانگی به خرج می دهد و برمی گردد.

این کارگردان درباره فیلم تصریح کرد: همچنان که بسیاری ممکن است زن فیلم« به همین سادگی» را نپسندند، ممکن است« امروز» را هم نپسندند. اصراری برای درک لایه های فیلم ندارم چون وقتی به سراغ لایه های درونی و غیردسترس آدم ها می روید، کار پیچیده می شود.

هومن بهمنش نیز با اشاره به ریتم فیلم یادآور شد: هرکسی که نامش کارگردان و یا فیلمنامه نویس است، ریتم فیلم را انتخاب می کند و ما با آگاهی نسبت به این مسأله می دانستیم پلان ها و تراک های فیلم بسیار کند است. انتخاب ما اصلا همین ریتم بود.

شادمهر راستین فیلمنامه نویس نیز درخصوص شخصیت یونس بیان کرد: یونس فردی است که با حداقل دیالوگ و ارتباط با آن زن تصمیمی می گیرد و به قضاوت نکردن آن چیزی که می بیند، برمی گردد. این راننده تاکسی می خواهد کاری را بدون قضاوت دیگران انجام دهد.

امین هنرمند نیز درباره موسیقی و تکرار آن یادآور شد: تکرار موسیقی بخشی از زیبایی شناسی کار است اما فکر می کنم در قسمت هایی بهتر بود کمتر باشد.

سیدرضا میرکریمی همچنین درباره جوانگرایی درفیلم توضیح داد: در این فیلم جوانگرایی زیاد وجود داشته است. من تئاتر زیاد می بینیم و به دنبال بازیگران حرفه ای می گردم و خروجی و یکدست بودن بازی برایم مهم است.

مرجان گلزار طراح صحنه و لباس تشریح کرد: در صحنه آرایی به داستانی اشاره درشتی می شود و آن هم جابجایی این بیمارستان است که این بیمارستان فرسوده است و در حال ازدست دادن کارکرد خودش است.

سیدرضا میرکریمی درپاسخ به اینکه چه اتفاقی برای فیلمسازی اش افتاده و همچنین دیالوگ های تاکسی عنوان کرد: اتفاق بدی برایم نیفتاده و کارم را دوست دارم و کلی هم می خواهم فیلم بسازم. به نظرم دیالوگ ها در صحنه تاکسی تصنعی نیست. ما دو آدم کم حرف و پرحرف داریم که یکی برای خالی کردن خودش از استرس صحبت می کند و دیگری کم حرف است و قضاوت نمی کند. من عادت ندارم وقتی یک نفر با یک جای فیلم مشکل دارد، درباره آن توضیح دهم.

این کارگردان درباره انتخاب نام« امروز» برای فیلم یادآورشد: یونس امروز تصمیم می گیرد که برای زن کاری انجام دهد و بدون قضاوت و پرسش این کار را انجام می دهد.

وی در پایان گفت: همه انسانیت ما متوقف شده برای یک قضاوت. ما به کسی کمک نمی کنیم مگر اینکه شجره اش را بدانیم.