به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر محمدمهدی گویا افزود: بهترین واکسن ب. ث. ژ دنیا را انستیتو پاستور کشورمان می سازد، دومین کارخانه این واکسن نیز در کشور دانمارک قرار دارد که واکسن تولیدی اش بی کیفیت تر از واکسن پاستور است. وی افزود: نیاز سالانه کشور به واکسن ب. ث. ژ ۵ میلیون دز در سال است و هم اکنون به اندازه کافی ذخیره واکسن ب. ث. ژ در کشور وجود دارد و موسسه پاستور از ابتدای سال تاکنون ۳.۵ میلیون دز تحویل داده است.

گویا نیاز سالانه کشور به واکسن هپاتیت ب را ۹ میلیون دز اعلام کرد و گفت: انستیتو پاستور از ابتدای سال تاکنون ۳.۸ میلیون دز تحویل داده است و بنا بر آنچه از سوی این موسسه اعلام شده برای تامین نیازها مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص واکسن ام. ام. آر اظهار داشت: این واکسن در کشور به صورت تک دزی، دو دزی و پنج دزی تولید می شود و نیاز ما به واکسن ام. ام. آر تک دزی است.

گویا افزود: نیاز سالانه ما ۵ میلیون دز واکسن تک دزی ام. ام. آر است و مقرر شده است موسسات واکسن سازی نیاز داخلی را برآورده کنند گرچه به نظر می رسد در این بخش به واردات هم نیاز پیدا خواهیم کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن دی. تی. پی (ضد سیاه سرفه) که موسسه رازی کشورمان تولید می کند از نوع وارداتی آن بسیار بهتر است ولی متأسفانه هم اکنون در کشور تولید نمی شود.

گویا افزود: نیاز سالانه کشور به این واکسن ۸ میلیون دز است و از ابتدای سال ۵ میلیون دز آن تهیه شده است برای تامین مابقی نیاز کشور نیز به این واکسن نیز مشکلی وجود ندارد.

وی نیاز سالانه کشور به واکسن فلج اطفال را ۱۸ میلیون دز در سال اعلام کرد و گفت: موجودی فعلی کشور نیازها را تامین می کند و برای واردات ۲ تا ۳ میلیون دز از این واکسن هم در حال برنامه ریزی هستیم.

گویا در خصوص واکسن هاری اظهار داشت: سالیانه ۵۰۰ هزار دز واکسن هاری نیاز داریم و هم اکنون با داشتن ۳۲۰ هزار دز ذخیره کافی واکسن در کشور وجود دارد.