به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با ورود جبهه جدید هوای سرد زمستانی به استان های نیمه شمالی کشور، آمارهای رسمی شرکت ملی گاز از مصرف روزانه بیش از ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور حکایت دارد.

از این رو در بخش خانگی حدود ۴۳۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف شده است که پیش بینی می شود متوسط مصرف گاز خانگی با ادامه پایدایر هوای سرد زمستانی در اکثر استان های کشور در روزهای آینده با افزایشی بیشتری روبرو شود.

در این بین از روز گشذته تاکنون متوسط تحویل گاز طبیعی به نیروگاه های کشور به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته ضمن آنکه به طور متوسط روزانه حدود ۶۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تحویل صنایع عمده کشور می شود.

در طول چند روز گذشته هم متوسط تحویل گاز طبیعی به صنایع پتروشیمی کشور محدود شده است به طوری که متوسط گازرسانی به پتروشیمی های ایران به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته و انی در حالی است که نیاز پتروشیمی ها به گاز حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب است.

احتمال افت فشار گاز در حاشیه دریای خزر

با ثبت رکوردهای جدید مصرف گاز طبیعی، برخی از مسئولان شرکت ملی گاز از احتمال افت فشار گاز در برخی از شهرهای حاشیه دریای خزر خبر داده اند.

رضا باقری رئیس اداره گاز نوشهر و چالوس با بیان اینکه با توجه به کاهش شدید دما در استان مازندران، گاز طبیعی از پارس جنوبی به شهرهای حاشیه دریای خزر منتقل شده است، گفت: تاکنون مشکلی در بحث افت یا قطع گاز نداشتیم اما به مشترکان توصیه می شود، در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا دچار مشکلات احتمالی نسبت به افت یا قطع گاز نشویم.

آغاز قطع گاز برخی از صنایع

حسین تقی نژاد مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی هم با بیان اینکه افت شدید دمای هوا موجب افزایش ۸ درصدی میزان مصرف گاز مشترکان خانگی خراسان شمالی شده که افزایش میزان مصرف باعث افت فشار گاز خواهد شد، اظهار داشت: مشترکان گاز خانگی برای جلوگیری از افت فشار گاز و قطع احتمالی آن در برخی مناطق باید در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا مشکلی برای سایر مشترکان ایجاد نشود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه گاز برخی از واحدهای صنعتی که دارای سوخت مایع جایگزین بوده اند، قطع شده است، بیان کرد: صرفه جویی مردم منجر به افزایش پایداری شبکه گاز در نیمه شمالی کشور خواهد شد.

سید جلال نورموسوی مدیرعامل شرکت گاز گیلان هم با اعلام اینکه برای جلوگیری از کاهش افت فشار و قطع گاز در برخی نقاط شهروندان در مصرف این نعمت الهی صرفه جویی کنند، تبیین کرد: با توجه به بارش شدید برف در بسیاری از نقاط گیلان، گاز مورد استفاده مردم به صورت عادی تأمین شده است.

گاز نیروگاه های رودبار و پره سر قطع شد

فردین چراجی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گیلان هم با بیان اینکه میزان عرضه سوخت مایع در سطح این استان حاشیه دریای خزر با افزایش مصرف گاز افزایش یافته است، از قطع ورود گازوئیل از مسیر اردبیل به دلیل مسدود شدن راه خبر داد و گفت: روزانه ۵۰۰ هزار لیتر سوخت از کشتی پهلو گرفته در نوشهر به گیلان حمل می شود.

وی همچنین از قطع گازرسانی به نیروگاه های سیکل ترکیبی رودبار و پره سر از ظهر امروز خبر داد و افزود: سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه هیا برق تامین شده است.

مصرف گاز در مازنداران به مرز هشدار رسید

علی علی پور رئیس بهره برداری شرکت گاز ساری امروز با بیان اینکه شاهد کاهش افت شدید فشار گاز در مازندران هستیم و در حال حاضر در مرحله هشدار قرار داریم، گفت: در شهرهای بابل و ساری کاهش فشار بیشتر است هر لحظه امکان اینکه از مصرف خارج شویم زیاد است.

این مقام مسئول در شرکت گاز با اشاره به ادامه روند دریافت گاز توسط برخی واحدهای صنعتی پر مصرف همچون چوب و کاغذ و آرین سینا بیان کرد: در صورت تدوام افت فشار، گاز این واحدی تولید را قطع می کنیم.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر با بحران کاهش افت گاز مواجه هستیم که نیاز است واحدهای صنعتی را از رده خارج کنیم و صنایع نسبت به تامین سوخت دوم اقدام کنند، تاکید کرد: ادارات مازندران نسبت به تامین سوخت دوم اقدام کنند که رعایت مصرف در ادارات نسبت به تامین گاز برخی مناطقی که با افت فشار مواجه هستند کمک می کند.