به گزارش پارس به نقل از مهر، رحیم میرشاهولد گفت: آموزش و پرورش از بخشهای حاکمیتی نظام است به همین دلیل نظارت باید جایگاه خاصی داشته و هر اندازه شبکه نظارتی ما در کشور توسعه یابد میزان تخلفات کمتر و کمتر خواهد شد، چرا که مدیر احساس می کند که توسط یک چشم بینا وظایف و فعالیت هایش رصد می شود، در نتیجه خطاها کمتر می شود.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد یک شبکه منسجم نظارتی در نقاط مختلف کشور برای نظارت و فعالیتهای مدیران در آموزش و پرورش هستیم.

راه اندازی ثبت شکایات از آموزش و پرورش

به گفته میرشاهولد، پاسخگویی به شکایت یکی دیگر از فعالیت های ما است و در سراسر کشور همکاران ما این موضوع را رسیدگی می کنند ضمن آنکه بزودی سایت ثبت شکایات راه اندازی می شود و همکاران، والدین و یا دانش آموزان می توانند با بخش نظارت و ارزیابی در ارائه گزارش تخلفات با ما ارتباط دوسویه داشته باشند.

وی درباره مدت زمان رسیدگی به شکایات مردمی به آموزش و پرورش گفت: این موضوع بستگی به موضوع شکایت دارد، در برخی مواقع در کمتر از یکروز به شکایات رسیدگی می شود، اما در برخی مواقع که نیازمند بررسی حقوقی است گاه روند رسیدگی طولانی تر خواهد شد.

بازنگری در ضوابط انتصابات در آموزش و پرورش

مدیرکل ارزیابی و عملکرد شکایات آموزش و پرورش همچنین از بازنگری ضوابط انتصابات در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: انتصاب مدیران در آموزش و پرورش ضوابطی دارد که باید این ضوابط دوباره بازنگری شود چراکه مدیر مدرسه نقطه اجرای سیاستهای آموزش و پرورش در کشور است، به همین دلیل این موضوع را در دستور کار قرار داده و به دنبال کسب مصوبات قانونی آن هستیم تا از این به بعد افراد در این وزارتخانه بر اساس شایستگی ها و توانمندی هایشان انتخاب شوند.

میرشاهولد با بیان اینکه انتصاب مدیر منطقه و مدیر مدرسه کار آسانی نیست و حساسیت فوق العاده ای دارد، گفت: شاخصهای مورد نظر ما برای انتخاب مدیران بررسی و بازنگری می شود تا بتوان مدیری اصلح در بخشهای مختلف آموزش و پرورش منصوب کرد؛ چراکه مثلا مدیر این مدرسه دامنه فعالیت هایش به خانه و جامعه بازمی گردد و باید حساسیت های لازم را در این زمینه به خرج داد.

فضای امنیتی نباید در مدارس حاکم باشد

وی درباره اینکه با تشکیل شبکه های پیدا و پنهان برای نظارت و عملکرد مدیران ممکن است فضای امنیتی دوباره در مدارس حاکم شود، گفت: شبکه رسمی نظارت که همکاران ما هستند کار خود را انجام داده و شبکه های غیر رسمی مانند والدین، همکاران بازنشسته و خبرنگاران تنها کارشان اطلاع رسانی برای پیشگیری از وقوع حوادث تلخ در مدارس است به عنوان مثال اگر یکی از والدین در مراجعه به مدرسه شاهد وجود یک بخاری غیراستاندارد بود، می تواند آن را به ما گزارش دهد تا از این طریق از وقوع حوادث تلخ جلوگیری شود هدف ما ایجاد فضای امنیتی و مچ گیری در فضای مدارس و یا ایجاد این فضا برای مدیر مدرسه نیست و تنها هدفمان پیشگیری از حوادث غیرمترقبه است.