گروه اجتماعی : عده ای می گویند ظاهر شدن نشانه های افزایش سن یکی از بخش های اجتناب ناپذیر زندگی است؛ کسانی که به ردپای زمان روی صورتشان افتخار می کنند. این افراد با چین و چروک صورتشان که بخشی از حال و آینده آن ها است، در صلح تمام زندگی می کنند. از سوی دیگر عده ای هم هستند که چنین دیدگاهی ندارند و به جراحی های زیبایی و همچنین سایر راهکارهای زیبایی پناه می برند. مسئله اصلی برای این افراد انتخاب جراح مناسب در زمان مناسب است.

به گزارش پارس به نقل از الشرق الاوسط، دکتر الیویه هنری دوفراهان برای ما از جراحی زیبایی، روش های کشش پوست صورت، راه رهایی از چین و چروک زیر چشم، شیوه های کشش پوست پلک چشم و لیپوساکشن می گوید. او را به عنوان یکی از بهترین جراح زیبایی و همچنین یکی از ده پزشک برتر جهان می شناسند. مطب او درمنطقه ویلبراهام، در نزدیکی خیابان مشهور اسلون در مرکز لندن واقع شده است.

وقتی ما به مطبش در لندن رسیدیم، تعدادی خانم و آقا منتظر ملاقات با او بودند. زمان برای دکتر دوفراهان ارزش زیادی دارد؛ به خصوص از زمانی که مجبور است در طول هفته وقتش را بین کلینیک هایش در لندن و در پاریس تقسیم کند. پس از تقریبا یک ساعت انتظار، دکتر دو فراهان، قدبلند، کشیده و با صورتی استخوانی از راه رسید. بعد از احوالپرسی با بیماران در اتاق انتظار با احتیاط به سمت ما آمد و گفت که از مصاحبه زیاد خوشش نمی آید و معتقد است یک پزشک خوب نباید خودش را زیاد در رسانه ها نشان دهد. او می گوید پزشکان موفق باید به خاطر محدودیت زمانی زیاد بیشتر روی کار خود متمرکز باشند.

در آغاز گفتگویمان از القابی که به او نسبت داده شده، حرف زدیم؛ القابی چون « دکتر نَه نَه» با « دکتر نمی شه» . دکتر دوفراهان در واکنش به این ادعا لبخندی زد و گفت: « من آدم رُکی هستم و خیلی صادقانه به کسانی که نیاز به جراحی ندارند، نه می گویم. »

دکتر دوفراهان با آن لهجه فرانسوی در ادامه صحبت هایش گفت بعضی اوقات به خانم هایی که نیاز به جراحی ندارند، می گوید: « بروید و لامپ های خانه تان را عوض کنید و اگر به خاطر تشویق دیگران به من مراجعه کرده باشند، به آن ها می گویم بروید آن « دیگران» را هم عوض کنید. » دکتر دوفراهان در ادامه گفت: « اما اگر مرد زندگی یک زن بهش بگوید نیاز دارد پوست صورتش را بکشد… » لحظه ای مکث کرد و من ازش پرسیدم: « بهش پیشنهاد می دهید که از شر مردش هم خلاص شود؟ » او خندید و گفت: « در این مورد هیچ نظری ندارم. »

وقتی ما از دکتر پرسیدیم که پزشکی حرفه ای است که درآمد زیادی را نصیب خود پزشک می کند و با توجه به این حقیقت چطور انجام یک جراحی را رد می کند، در پاسخ با صراحت تمام گفت: « من همیشه خانواده ام پولدار بودند. » در واقع، بعضی از پزشکانی که این روزها جراحی زیبایی انجام می دهد، این کار را به خاطر درآمد بالایش انتخاب می کنند، نه به خاطر عشق یا وجدان پزشکی شان. دکتر دوفراهان در ادامه صحبت هایش گفت: « من وقتی می بینم بیمار نیاز به جراحی دارد، حالا هر نوع جراحی که باشد، بدون تردید این کار را انجام می دهم، اما وقتی می بینم نیازی ندارد، معذرت خواهی می کنم و بهش پیشنهاد می دهم به پزشک دیگری که با انجام جراحی موافقت خواهد کرد، مراجعه کند. وقتی واقعا نیاز به جراحی باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. همه چیز باید در وقت مناسب خودش صورت گیرد. جراحی کشش پوست پلک چشم باید در زمان خودش انجام شود تا تاثیر داشته باشد، نه خیلی زود و نه خیلی دیر. من زمانی تصمیم به انجام جراحی می گیرم که ۹۹ درصد مطمئن باشم باید این کار را انجام دهم، در غیر این صورت قبول نمی کنم. »

دکتر دوفراهان با استفاده از مثال عمل بزرگ کردن لب، همچنین از میزان نقش خود در تصمیم گیری درباره اینکه چه چیز برای صورت بیمار مناسب است، صحبت کرد. او گفت که دوست ندارد نظر خودش را تحمیل کند، اما به خودش این اجازه را می دهد که تصمیم بگیرد چه تغییراتی برای ساختار صورت بیمار مناسب است، چه میزان موادی را باید در جراحی به کار ببرد و چه روشی را برای انجام جراحی انتخاب کند. این ها کلید موفقیت هر عمل جراحی زیبایی است.

وقتی از دکتر درباره نوع بیمارانی که با آن ها مواجه می شود، پرسیدیم، خندید و گفت: « این پرسش پیچیده است. چند نوع بیمار وجود دارد، از افراد مشهور گرفته تا شهروندان فعال و موفق عادی جامعه که هدفشان در زندگی مشخص است و می دانند چه میخواهند. افراد دیگری هم وجود دارند که نمی خواهند روند افزایش سن را بپذیرند و در مقابلش تسلیم شوند و بیماران من از سرتاسر دنیا می آیند. ۸۰ درصدشان خارجی هستند، بسیاری از نیویورک، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ترکیه و خاورمیانه به مطب من سرازیر می شوند. »

دکتر دوفراهان از مشکلی که بسیاری از بیمارانش در کشورهای عربی با آن مواجه هستند، صحبت کرد؛ به عنوان مثال تزریق بیش از اندازه در اجزای صورت که به صورت نامنظم انجام می شود و به صورت کامل در بدن حل نمی شود. این بی نظمی در تزریق باعث عدم حل شدن کامل ماده تزریقی و باقی ماندن آن در بدن می شود. این روش در خاورمیانه به « روش نرم» معروف است و مشکل اصلی موادی است که پزشکان در این منطقه استفاده می کنند؛ چرا که شیوه هر پزشک در بوتاکس با دیگری فرق می کند. درصد زیادی از بیماران از خاورمیانه به دکتر دوفراهان مراجعه می کنند تا او آن ها را جوانتر کند، مشکلات صورتشان را برطرف کند یا از میزان موادی که درصورتشان تزریق شده، بکاهد و این دشوار ترین کار است چرا که دکتر هم باید اندازه صورت بیمار را به حالت قبلی اش برگرداند و در عین حال باید عیب و ایراد و مشکلاتش را هم برطرف کند.

دکتر دوفراهان همچنین پدیده جدیدی را که با عنوان « چهره یخی» بر سر زبان ها افتاده است، رد می کند؛ عملی که تمامی حالات صورت بیمار را به طور کامل از بین می برد و ظاهرش را مثل مجسمه ای ساخته شده از پارافین می کند. او معتقد است: « من به زیبایی طبیعی اعتقاد دارم و این با کارم تناقض دارد، چرا که من پوست صورت ها را می کشم، اما فلسفه من بر پایه روش های جراحی و غیرجراحی بنا شده که ویژگی های اصلی صورت بیمار را حفظ می کند. این خیلی مهم است که عمل روی هر فرد بر اساس اندازه و برش ها و خط و خطوط صورت خودش صورت گیرد. ازآنجایی که فرم صورت هر فرد با دیگری و همچنین میزان چربی موجود در بدن هر فرد با دیگری فرق دارد، روشی یکسان نباید روی تمام بیمارها پیاده شود. »

وقتی درباره سن مناسب برای انجام جراحی و همچنین از بین بردن چین و چروک زیر چشم از دکتر دوفراهان پرسیدیم، گفت انجام جراحی سن ثابت و مشخصی ندارد چرا که عوامل ژنتیکی در روند افزایش سن نقش مهمی را ایفا می کند. شاید زیر چشم بعضی افراد در ۲۰ سالگی چین و چروک آشکار شود و از این رو عمل جراحی باید زمانی صورت گیرد که نیاز به آن احساس شود. مشکلات دیگری از جمله پوست اضافه اطراف چشم و پوست چروک کنار پلک چشم هم نیاز به جراحی دارد. البته راه حل همیشه جراحی نیست و بعضی اوقات این مشکلات می تواند از طریق بوتاکس حل شود؛ روشی که دکتر دوفراهان ادعا می کند در صورتی که مواد به اندازه کافی در آن مورد استفاده قرار گیرد، هیچ عواقب منفی با خود به همراه نخواهد داشت. او همچنین اضافه کرد که تزریق های بوتاکسی که به منظور پر کردن برخی بافت های صورت انجام می گیرد، باید فقط دو بار در سال انجام شود.

دکتر دوفراهان در رابطه با این موضوع که آیا ترجیح می دهد روی صورت هایی که خودشان زیبا هستند، عمل جراحی انجام دهد یا نه، گفت: « قاعدتا عمل روی صورتی زیبا یک عمل ویژه است، اما وقتی پای یک صورت نه چندان زیبا به میان می آید هم نتیجه کار رضایت بخش خواهد، البته قطعا نه به اندازه صورتی که خودش پیش از عمل زیبا بوده است. » او می گوید: « وقتی روی یک صورت زیبا عمل می کنم به چالش کشیده می شوم، چرا که در چنین شرایطی هیچ گونه خطایی جایز نیست. » تقریبا همه می دانند که بسیاری از ستاره ها انجام عمل جراحی روی صورتشان را انکار می کنند؛ دکتر دوفراهان در این باره می گوید: « واقعا بدم می آید، وقتی می بینم ستاره ای که دستکم یک بار زیر تیغ جراحی ام رفته، در تلویزیون انکار می کند که عمل زیبایی روی صورتش انجام داده است. دلم می خواهد صفحه تلویزیون را بشکنم. » اما با این وجود می گوید در عین حال احساس غرور هم می کند که توانسته بدون انجام عمل جراحی محیرالعقولی، ظاهر این فرد را بهتر کند. ستاره ها انعطاف پذیر به نظر می آیند. او در ادامه صحبت هایش گفت: « در گذشته، وقتی فرد مشهوری را در رویدادی عمومی می دیدم و او وانمود می کرد من را نمی شناسد، ناراحت می شدم اما حالا احساس می کنم این نوع انکار در واقع به گونه ای قدردانی از کار من محسوب می شود که باعث شده نتیجه این قدر طبیعی به نظر بیاید که فرد حتی می تواند به روی خودش هم نیاورد. »

دکتر دوفراهان می گوید جراحی زیبایی حرفه ای مثل خیاطی نیست. او معتقد است خیاط شاید از یک تکه پارچه بتواند چند تا پیراهن بدوزد اما جراح پلاستیک باید برای هر عمل خود یک برنامه ریزی متفاوت داشته باشد. دکتر دو فراهان می گوید صورت ها و بافت ها با یکدیگر فرق دارند و همین است که کار او را زیبا می کند، چرا که او مشتاق است هر بار که عملی تازه انجام می دهد، نتیجه کارش را ببیند. »

۲۰ درصد بیماران دکتر دوفراهان آقایان هستند. این آمار در مقایسه با گذشته آمار قابل توجهی است و بیشتر جراحی هایی که آقایان انجام می دهند، شامل کشش پوست صورت، بالا کشیدن نواحی اطراف چشم و همچنین لیپوساکشن به شیوه سنتی و لیزیک می شود.

علاوه بر کشش پوست صورت و پوست پلک چشم، لیپوساکشن هم یکی دیگر از تخصص های دکتر دوفراهان است. او می گوید لیپوساکشن به شیوه سنتی بهترین شیوه است، چرا که مهارت و تکنیک بسیار مهم تر از فناوری است. او ساعت ها روی این گونه عمل ها وقت می گذارد چرا که به او کمک می کند هم نتیجه بهتری از کارش بگیرد و هم بیمار را از تحمل درد بعد از عمل تا حدودی نجات دهد.

دکتر دوفراهان ادعا می کند که تصورات اشتباه زیادی درباره لیپوساکشن وجود دارد. عده ای بر این باورند که لیپوساکشن به آن ها کمک می کند ۲۰ کیلو از وزنشان کاسته شود، اما او تاکید می کند که نباید این عمل را راهی برای کاهش وزن دانست. این عمل برای تغییر شکل است. کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم غذایی سالم اتفاق می افتد و همچنین این بسیار مهم است که بیماران به توصیه های پزشکان خود توجه کنند. بنابراین بعد از انجام عمل لیپوساکشن حفظ وزن مناسب بسیار مهم است.

دکتر دوفراهان درباره تعریف زیبایی می گوید که این موضوع واقعا پیچیده است و تنها یک معیار ندارد. تعریف زیبایی به سلیقه و معیارهای خود فرد بستگی دارد.

او می گوید حفظ زیبایی بسیار مهم است، اما این مهم نیست که حتما فردی ۲۰ سال جوان تر به نظر بیاید. برخی از ستاره ها، که او نمی توانست به نامشان اشاره ای بکند، بعد از انجام عمل زیبایی واقعا جوا ن تر شده اند، اما شبیه جوانی هایشان نشده اند. وقتی ظاهر یک فرد پس از عمل تا حد زیادی با خود واقعی اش تفاوت دارد، یعنی اینکه عمل با موفقیت انجام نشده است.

دکتر دو فراهان می گوید که خانم ها را از نگاه یک مرد می بیند. وقتی خانمی را در خیابان می بیند، اغلب با خودش فکر می کند: « اگر چروک زیر چشمش را برمی داشت، قیافه اش بهتر می شد. » او هرگز ناراحت نمی شود وقتی خانم ها در مهمانی های خصوصی از او درباره کارش می پرسند و اینکه آیا خودشان به عمل زیبایی نیاز دارند یا نه. با این اوصاف دکتر دوفراهان می گوید هرگز روی شریک زندگی خودش عمل زیبایی انجام نمی دهد. او می گوید: « این شیوه من است. سایر جراحان احساس غرور می کنند اگر روی شریک زندگی شان عمل جراحی انجام دهند. »

دکتر دوفراهان در پایان گفتگویمان استفاده از اسید هیالورونیک در تزریق لب و صورت را به جای استفاده از موادی که بازگشت ناپذیر هستند، توصیه کرد. او خودش برای تزریق لب یا صورت فقط از اسید هیالورنیک استفاده می کند و البته برای تزریق گونه هرگز از آن استفاده نمی کند. او همچنین توصیه کرد که بیمار پیش از موافقت با انجام جراحی باید با پزشک خود ملاقات کند، چرا که این بسیار مهم است که با جراحش احساس راحتی کند. بهترین راه برای یافتن یک پزشک خوب پرس و جو از دوستان وآشنایان درباره تجربه های مثبتشان با جراحان است. بیماران همچنین باید مدرک های پزشک را هم مدنظر بگیرند و آن ها را ارزیابی کنند و همچنین از او بخواهند که عکس قبل و بعد بیمارانی که آن پزشک پیش ازاینکه رویشان عمل جراحی انجام بدهد، بهشان نشان دهد.

دکتر دوفراهان صاحب دو کلینیک است؛ یکی در پاریس و دیگری درلندن. او وقتش را بین این دو شهر تقسیم می کند و در یک خانواده آریستوکرات با ریشه بلژیکی متولد شده است. او متولد و برزگ شده فرانسه است و به انجام عمل جراحی روی بسیاری از ستاره ها و افراد مشهور جهان شهرت دارد. فلسفه پزشکی او این است که نتیجه کارش طبیعی از آب دربیاید و تا آنجایی که ممکن است صورت از حالت های یخی یا اغراق شده دور بماند. او جراحی های سنتی را به جراحی های لیزیک ترجیح می دهد چرا که معتقد است تکنیک و مهارت از تجهیزات و فناوری مهم تر است. دکتر دوفراهان بر این نکته تاکید می کند که صورت های طبیعی ای که تا به حال در نتیجه عمل هایش به وجود آورده، به او لقب مشهورترین و بهترین جراح پلاستیک جهان را داده است. او به بهبود ظاهر اعتقاد دارد، نه تغییر کامل فرم صورت یک فرد و تاکید می کند که پزشکی نباید به منزله معجزه تلقی شود. البته که می توان زمان را به شیوه ای طبیعی کمی به عقب برگرداند.