به گزارش پارس به نقل از مهر، محمود گلزاری در دیدار با معاون صدای سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه های مختلف رادیویی با بیان این مطلب افزود: روش سنتی همسریابی در کشور ما خواستگاری است که با توجه به تغییرات جامعه این روش به تنهایی جواب نمی دهد. وی تصریح کرد: پدیده شهرنشینی گسترش یافته و خانواده ها از حالت گسترده به هسته ای تبدیل شده اند. به همین دلیل شناخت و تعامل زیادی بین خانواده ها وجود ندارد و روش های سنتی دیگر جوابگوی شناخت جوانان از یکدیگر برای ازدواج نیست. در فضای مجازی نیز ارتباطات جوانان آسیب زا است.

گلزاری با طرح این سوال که چه روشی را باید پیش روی جوانان در انتخاب همسر بگذاریم، اظهار داشت: ما به مشاوره های ازدواج نیاز داریم. مثلثی را باید ترسیم کنیم که یک راس آن جوانان، راس دیگر والدین و راس سوم آن افراد آگاه و مشاوران مجرب هستند. چرا که وضعیت موجود نشان می دهد همه افراد نمی توانند در انتخاب مناسب همسر آینده خود تشخیص درستی داشته باشند.

وی با تاکید بر نقش رادیو در تربیت دینی جوانان گفت: جلسه امروز تحقق آرزوهای دیرین من است که پیام روشن اسلام در حوزه جوانان و خانواده را از رسانه ملی به گوش مردم برسانیم.

معاون ساماندهی امور جوانان انقلاب اسلامی را یکی از بزرگترین رویدادهایی قرون مختلف در حوزه دین و جامعه دانست و تصریح کرد: در جهان اکنون شاهد سلطه سکولاریسم هستیم. در این شرایط انقلاب اسلامی دین را هدف و برنامه خود می داند و می گوید دین باید در تمامی عرصه های زندگی و حاکمیتی حضور داشته باشد. تجلی واقعی دین در عرصه اجتماع هم خانواده است.

وی افزود: خانواده و پیوند مستحکم آن تبلور دین است. رویکرد ما به خانواده رویکرد دینی است. در این رویکرد ما خانواده را زوال ناپذیر و مقدس می دانیم و همه برکات را در خانواده می بینیم. دین اسلام در این عرصه حرف های جدی و کاربردی دارد که در مقابل تئوری های غربی پیروز شده است. امروز دیگر مباحثی از قبیل انسان تک بعدی و روابط پیش از ازدواج و تمدن مادی در خانواده با شکست مواجه شده اند.

گلزاری خانواده را خاستگاه پرورش همه بنیان های دینی دانست و گفت: یکی از مباحثی که باید به آن توجه کنیم تشکیل بنیان خانواده است. با توجه به مشکلاتی که در زمینه همسریابی جوانان بیان شد تاکید معاونت ساماندهی امور جوانان بر مهارت آموزی جوانان برای انتخاب همسر و زندگی مشترک است. در این صورت مشکلاتی مثل طلاق بخصوص در سال های نخست زندگی کاهش می یابند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: ۳۰ درصد جمعیت کشور را جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال تشکیل می دهند. یکی دیگر از محورهای فعالیت ما برای این قشر عظیم، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و افزایش امید، شادابی و نشاط اجتماعی جوانان است. بخصوص که با افزایش ماهواره ها و فضای مجازی جوانان ما از فعالیت های اجتماعی در فضای اسلامی ایرانی فاصله گرفته اند. سعی ما بر این است شناخت جوانان از هویت اسلامی ایرانی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ملی در فرهنگ سازی برای نسل جوان گفت: هیچ برنامه فرهنگی نمی تواند موفق شود تا صدا و سیما پای کار نباشد. صدا و سیما به زندگی مردم شکل و جهت می دهد و ما بابت آنچه می گوییم و می نویسیم مسئول هستیم.

گلزاری اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان فرابخشی است و با همکاری دستگاه ها و نهادهای دیگر که صدا و سیما نیز از جمله آنهاست، در حوزه جوانان به برنامه ریزی و سیاستگذاری می پردازد. در این راستا معاونت ساماندهی امور جوانان به عنوان اتاق فکر جوانان می تواند با همکاری دانشگاهیان، کارشناسان و افراد متبحر و مجرب به جهت دهی و برنامه ریزی بپردازد و در حوزه محتوایی به رسانه ملی کمک کند. امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت بزرگ برای جوانان و تعالی خانواده به خوبی استفاده کنیم.

موضوعات جوانان و خانواده از محورهای اصلی فعالیت صدا و سیما است

در ادامه این نشست، محمد حسین صوفی معاون صدای سازمان صدا و سیما گفت: موضوعات جوانان و خانواده از مولفه های مورد تاکید صدا و سیما است.

وی با تاکید بر چهار محور دین، اخلاق، امید و آگاهی به عنوان مولفه های اصلی فعالیت صدا و سیما اظهار داشت: سعی ما بر این است که این چهار محور در بستر فرد و خانواده اجرایی و عملیاتی شود. بنا بر تاکید مقام معظم رهبری به بحث سبک زندگی که در خانواده و حوزه جوانان تجلی بیشتری دارد، این سازمان به سیاستگذاری در این مبحث پرداخته است.

صوفی افزود: با توجه به اهمیت موضوع جوانان، سه نشست با مقامات ارشد وزارت ورزش و جوانان برگزار کرده ایم. این امر بیانگر اهتمام ویژه رسانه ملی به جوانان، خانواده و امور مرتبط با این حوزه است. با توجه به ظرفیت ۲۵ شبکه مختلف رادیویی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با حوزه جوانان و خانواده سر و کار دارند، آماده همکاری و تعامل ویژه با وزارت ورزش و جوانان در موضوع جوانان هستیم.

وی تصریح کرد: سالهاست که دکتر گلزاری فکر و اندیشه خود را در اختیار رسانه قرار داده اند اکنون نیز از ظرفیت ایشان در معاونت ساماندهی امور جوانان بیش از پیش در فضای شبکه های رادیویی می توانیم بهره برداریم کنیم.

معاون صدای سازمان صدا و سیما تاکید کرد: انسان، نقش عمده ای در ساخت جوامع دارد. جامعه ای اصولی ساخته می شود که در آن انسان های سالم وجود داشته باشند. رشد مطلوب جامعه منوط به سلامت افراد آن جامعه در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی است. خانواده نیز جامعه ای کوچک شده است که باید انسان های سالم را پرورش دهد. در این جلسه نیز موضوع مهم جوانان و خانواده مورد بحث قرار گرفت.

صوفی توضیحاتش را در پایان اینگونه تکمیل کرد: زمانی که رسانه های دیگر خلق شدند تصور شد دوران نابودی رادیو فرا رسیده است. در صورتی که می بینیم دیگر رسانه ها به نوعی در خدمت رادیو هستند. همه اینها به موضوعات، امکانات و به روز بودن مباحث رادیو باز می گردد. با توجه به رویکرد و امکانات شبکه های رادیویی باید موضوعات حوزه جوانان احصا شود و کارکردها بررسی شوند. به همین منظور از معاونت ساماندهی امور جوانان می خواهیم تا در شورای راهبردی شبکه های مختلف رادیویی و تدوین اطلس محتوایی رادیو با ما همکاری کنند.