به گزارش پارس به نقل از فارس، قاسم سمیعی با بیان اینکه ساعت ۱۳: ۲۸ ظهر امروز دوشنبه، زلزله ای در مقیاس چهار ریشتر در شهر بندرترکمن به وقوع پیوست، اظهار داشت: این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین و در طول جغرافیایی ۵۴.۰۷ و عرض جغرافیایی ۳۶.۹۶ اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر آمادگی مدیریت بحران استان و شهرستان‎ های تابعه برای مواجهه با حوادث احتمالی تصریح کرد: با اطلاع از این زلزله با فرمانداری شهرستان ترکمن تماس برقرار شد، که تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی به این اداره کل منعکس نشده است.

وقوع دو زلزله دیگر به فاصله چند روز در شهرهای گلستان

سمیعی یادآور شد: چندی پیش نیز زلزله‎ هایی در چند روز به فاصله یکدیگر در شهرستان مراوه‎ تپه و کلاله به وقوع پیوسته بود.

وی با اشاره به قرار گرفتن گلستان بر روی گسل زلزله افزود: سوابق تاریخی زلزله در استان نشان می‎ دهد این منطقه جز مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎ های شدید بوده و وقوع این پدیده طبیعی در استان حتمی و اجتناب ناپذیراست؛ اما زمان آن مشخص نیست.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تصریح کرد: این تهدید دائمی وظیفه ما را در پرداختن به موضوع پیشگیری برای کاهش اثرات این پدیده طبیعی دوچندان می‎ سازد.

سمیعی با اشاره به اهمیت مقاوم‎ سازی بناهای احداثی به ویژه اماکن مسکونی اضافه کرد: مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز و نظارت شدید بر اجرای مقررات نظام مهندسی ساختمان از جمله موضوعاتی است که دستگاه‎ های نظارتی مرتبط باید آن را مورد توجه قرار دهند.

سمیعی خاطرنشان کرد: با وجود آن که میلیاردها‎ ریال در بحث مقاوم‎ سازی از سوی دولت هزینه شده و تلاش‎ های بسیار ارزشمندی انجام گرفته اما متاسفانه به دلیل فقدان فرهنگ درست، این مشکل نه تنها دراین استان بلکه در کل کشور هنوز وجود دارد و نیازمند نگاه ویژه و جدی‎ تری است.

زلزله در گلستان یک تهدید دائمی است

وی ادامه داد: در زلزله‎ ای که سال گذشته در ورزقان رخ داده بود با وجود زمان نه چندان بد حادثه، به دلیل عدم توجه مردم این مناطق به بهسازی و مقاوم‎ سازی اماکن مسکونی، شاهد بیشترین خسارت جانی و مالی از این ناحیه بوده‎ ایم که خود گویای اهمیت توجه به موضوع مقاوم‎ سازی و بهسازی بافت‎ های فرسوده است.

به گفته وی؛ در استان گام‎ های مناسبی از سوی دستگاه‎ های اجرایی متولی در حوزه مقاوم‎ سازی به وی‍ ژه ساخت ‎ و سازهای روستایی انجام گرفته اما همچنان موضوع بافت‎ های فرسوده از دغدغه‎ هایی است که شهرهای بزرگ استان با آن روبه رو هستند و نیازمند کار بیشتری در این عرصه هستیم.

سمیعی با بیان اینکه زلزله و سیل تنها دغدغه‎ های استان در زمینه بلایای طبیعی نیستند، یادآور شد: متاسفانه ساختار شهر گرگان و برخی از نقاط استان به شکلی است که سالیانه لغزش‎ های متعددی در نقاط شهری و روستایی اتفاق می افتد و خساراتی را متوجه مردم استان می‎ سازد.

وی اذعان داشت: وقوع حدود ۸۵۰ لغزش و زمین لرزه در استان طی سال‎ های اخیر نشان می‎ دهد که بی‎ توجهی به ساخت و ساز اصولی چه آسیب‎ هایی را می‎ تواند به امنیت خاطر شهروندان وارد کند.