به گزارش پارس به نقل از ایران پرس، محسن سرخو با اشاره به معضل آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت:

وضعیت آلودگی هوای کلان شهرها به گونه ای است که باید در کوتاه مدت بحث جایگزینی خودروهای فرسوده مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی و تردد چشمگیر خودروهای فرسوده سطح شهر تهران، ادامه داد: دولت باید هر چه سریع تر نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران افزود: در صورتی که هزینه های مصرف مازاد سوخت توسط خودروهای فرسوده صرف نوسازی این خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی شود، آلودگی هوا کم شده و در بهبود شرایط زندگی مردم تأثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

سرخو با اشاره به اینکه نقش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا کلیدی است و برای داشتن هوای پاک لازم است حمل و نقل عمومی به ویژه مترو گسترش پیدا کند، اضافه کرد: توسعه مترو می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد منوط به اینکه دولت مصوبات مجلس در ارتباط با تخصیص اعتبارات مترو به شهرداری تهران را بپردازد.

وی افزود: کمیته حمل و نقل شورای شهر در تلاش است از بین ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهر تهران، اتوبوس هایی که عمرشان بیش از ۸ سال بوده و دچار فرسودگی هستند را در قالب طرحی از رده خارج و نوسازی کند.

ناوگان اتوبوسرانی دچار فرسودگی شدید است/فرسودگی ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تصریح کرد: شهرداری در سال های گذشته برای خرید یک اتوبوس تک کابین که حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت، حدود ۱۵ میلیون تومان پرداخت می کرد و مابقی را دولت می پرداخت اما حدود سه سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به تهران اختصاص نداده و ناوگان دچار فرسودگی های شدید شده است.

وی با بیان اینکه در تهران روزانه ۲۲ میلیون سفر درون شهری صورت می گیرد، بیان کرد: با توجه به فرسودگی ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی، مردم اشتیاق کمتری به استفاده از اتوبوس ها دارند که پیامد آن، ۱۱ میلیون سفر درون شهری با خودروهای شخصی است که سبب افزایش آمار تردد شهروندان با خودروهای تک سرنشین و افزایش آلاینده های هوا می شود.

سرخو با یادآوری ضرورت تکمیل خطوط اکسپرس متروی تهران و تامین بودجه آن از سمت دولت، تاکید کرد: یکی از اولویت های شورای چهارم توسعه خطوط مترو در مسیر شهرهای ورامین، دماوند و اسلامشهر است که باید بودجه آن از فاینانس ارزی تامین شود چرا که روزانه بیش از سه و نیم میلیون سفر از سوی این مناطق به حجم ترافیک تهران تحمیل می شود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گفت: اگر دولت معوقات فاینانس مترو را پرداخت کند و خطوط اکسپرس در مسیر شهرستان های دماوند، اسلامشهر و ورامین ساخته و به بهره برداری برسد، آمار سفرهای درون شهری از سمت این مناطق به تهران تا حدود ۵۰۰ هزار سفر کاهش یافته و حدود ۱۰درصد از منابع تولید آلودگی هوای پایتخت نیز حذف می شود.