به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، از سال ۱۳۷۰ که سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد، همیشه کنجکاوی هایی درباره شاعر این سرود وجود داشته و حرف و حدیث های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

اما مشفق کاشانی در کتاب « خلوت انس» که دربرگیرنده شرح احوال و آثار و مکاتبات ادبی تنی چند از شعرای معاصر است، درباره شاعر سرود ملی کشورمان می نویسد: « در سال ۱۳۷۰ که شورای عالی شعر صدا و سیما در شبکه دوم تلویزیون زیر نظر فاضل ارجمند دکتر مهدی ارگانی اداره می شد با توجه به اینکه اولین سرود جمهوری اسلامی ایران با آهنگ هنرمند صاحب نام محمد بیگلری پور و شاعر نام آشنا ابوالقاسم حالت، طولانی و برای اجرا در مجامع بین الملی مناسب به نظر نمی رسید مقرر شد سرودی دیگر ساخته شود. »

این شاعر در ادامه می افزاید: « از بین تعداد زیادی آهنگ که توسط آهنگ سازان مشهور آماده شد، تنها آهنگ استاد فرزانه دکتر ریاحی که اجرای آن ۵۹ ثانیه وقت می گیرد مورد تصویب قرار گرفت. سپس از میان ده دوازده شعری که توسط شاعران شورایعالی شعر صداوسیما بر اساس ملودی مورد بحث سروده شده بود، « سرود ساعد باقری» به اتفاق آراء انتخاب و با تغییراتی جزئی آماده اجرا گردید. »

مشفق کاشانی در ادامه این مطلب به پرهیز ساعد باقری از اشاره به این مطلب می نویسد و می گوید: « من این مطلب را بدان جهت نوشتم که خود باقری عزیز با سعه صدری که دارد هیچگاه تا امروز بدین مهم اشاره نکرده است، ارباب فضل و بصیرت به خصوص کسانی که دستی در سرودن، سرود و ترانه و تصنیف دارند، می دانند گنجانیدن سرفصل های انقلاب در آهنگی ۵۹ ثانیه ای تا چه حد توانایی می خواهد که باید گفت سرودن چنین سرود زیبایی در یک کلام کاری است کارستان. »