به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر فاطمه رخشانی روز شنبه در نشست خبری کنگره ملی آموزش به بیمار که قرار است از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه جاری در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شود، گفت: تمام کادر پزشکی باید بتوانند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند و آموزش های لازم را به بیماران ارائه دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، " مهارتهای ارتباطی در آموزش بیمار" به عنوان یکی از محورهای دومین کنگره ملی آموزش بیمار در نظر گرفته شد.

معاون سابق وزارت بهداشت جایگاه آموزش بیمار در نظام سلامت، استانداردها، مدلها و روشهای آموزش بیمار، فناوری اطلاعات و آموزش بیمار، نقش انجمنها در آموزش بیمار و آموزش بیمار و اقتصاد سلامت را از جمله محورهای برگزاری دومین کنگره ملی آموزش بیمار عنوان کرد.

رخشانی افزود: شواهد علمی دنیا نشان می دهد که در صورت اهمیت قائل شدن برای مبحث آموزش بیمار می توان هزینه های درمانی را کاهش داد. به همین دلیل است که دنیا به شدت روی این بحث کار می کند. سازمان مردم نهاد و انجمنهای علمی نقش بسیار مهمی در موضوع آموزش بیمار دارند. در مجموع تنها راه ما برای کاهش هزینه های درمان آن است که خود بیمار مسئولیت مراقبت از خود را بپذیرد.

وی گفت: یکی از علل افزایش سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت، آن است که بیمار در برخورد با سیستم درمانی ایران یاد نمی گیرد که چطور در مقابل سلامتی خود برخورد کند. از طرف دیگر بیمار به پزشک اطمینان نمی کند. مطالعات نشان داده زمانی که یک بیماری برای نخستین بار در فرد تشخیص داده می شود، فرد مربوطه به تشخیص اول اطمینان نکرده و به حدود ۶ یا ۷ پزشک مراجعه می کند. یکی از شعارهای دنیا آن است که وقتی تعداد پزشک نسبت به تعداد جمعیت استاندارد می شود، پزشکی موفق خواهد بود که بتواند ارتباط بهتری با بیمار برقرار کند. پزشک در ابتدا باید مراقب سلامت مردم باشد و زمانی که این سلامتی از دست رفت، باید برای بازگرداندن آن تلاش کند.

دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش بیمار ادامه داد: بیشترین موضوعی که از پزشکی کشور می بینیم، نسخه نویسی و تجویز پاراکلینیک های گران قیمت است. از طرف دیگر بیمار باید اطلاعات لازم را در مورد وضعیت سلامتی خود داشته باشد. جزو حقوق بیمار است که درمان مورد نظر خود را انتخاب کند. اما متاسفانه پزشکی ما از بالا به پایین است و بیمار در درمان شریک نمی شود.

رخشانی در این باره افزود: به همین دلیل است که بسیاری از داروهایی که تجویز می شود، بیمار به توصیه دیگران داروها را مصرف نکرده و درمان را رها می کند چرا که آموزش های لازم در مورد مصرف داروها در زمان تجویز داروها به وی داده نشده است. البته باید گفت بخش عمده پرداخت از جیب مردم نیز به دلیل داروست. از طرف دیگر در جریان آموزش، اضطراب بیمار نیز کاهش می یابد. ما تمام تلاشمان آن است که این اقدام در نظام سلامت نهادینه شود.

وی تاکید کرد: از برزخ هزینه های بالای نظام سلامت عبور نخواهیم کرد، مگر اینکه قبول کنیم بخشی از مسئولیت درمان باید به خود بیمار واگذار شود و آموزشهای لازم به وی ارائه شود.

دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش بیمار بر لزوم توجه به مهارتهای ارتباطی در نظام آموزش پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: اصل شکایات مردم از مباحث درمانی به چگونگی برخوردها مربوط می شود. باید گروههای مختلف پزشکی، آموزشهای لازم را دریافت کنند. بنابراین تنها پرستاران نیستند که باید آموزش ببینند، بلکه تمام گروههای پزشکی باید مهارتهای ارتباطی را فرا گیرند و به مقوله آموزش به بیمار توجه کنند.

رخشانی همچنین گفت: مباحث قانونی در زمینه آموزش بیمار نیز در دومین کنگره ملی آموزش بیمار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی بر لزوم پوشش بیمه ای مقوله آموزش بیمار تاکید کرد و گفت: در تمام دنیا بیمه ها هزینه های مربوط به آموزش بیمار را می پردازند، چرا که در این صورت ناچار نخواهند بود که هزینه های ناشی از عوارض بیماری را پرداخت کنند. نمی دانم چه زمانی به این موضوع در ایران می رسیم.

رخشانی تاکید کرد: مطالعات دنیا ثابت کرده در صورتی که به بیمار آموزش دهیم که چگونه از خود مراقبت کند، ۵۰ درصد مراجعه به پزشک، ۵۰ درصد بستری و ۵۰ درصد مصرف داروها کاهش می یابد و همچنین حدود ۴۰ درصد غیبت از محل کار کاهش می یابد. این در حالی است که اکنون بیمار دیابتی ما ممکن است هر ماه یک بار در بیمارستان بستری شود، چرا که آموزشهای لازم در مراقبت از خود را دریافت نکرده است. متاسفانه بیمار نیز این آموزش ها را حق خود نمی داند.

دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش بیمار گفت: به دنبال آن هستیم که وزارت بهداشت را متقاعد کنیم که برای آموزش بیمار نیز یک انجمن علمی داشته باشیم تا بتوانیم اقدامات مربوط به این موضوع را پیگیری کنیم. همچنین پیگیریم که ساختاری برای این مبحث در وزارت بهداشت ایجاد شود.