به گزارش پارس به نقل از ایسنا, دکتر محمد فرانوش افزود: طرح هموویژلانس یا مراقبت از خون که چند سالی است در بیمارستان های کشور در حال اجراست، اما هنوز به طور کامل استقرار نیافته، سهم قابل توجهی در جلوگیری از هدررفت و دورریز خون دارد، زیرا بر شدت نظارت می افزاید و به مصرف بهینه خون کمک می کند.

وی با بیان اینکه اگر خون نابجا و در زمان نامناسب مصرف شود، عوارض خاص خودش را دارد، اظهار کرد: نیاز هست معاونت درمان وزارت بهداشت به ما بیشتر کمک کند تا با فراهم شدن بسترهای لازم، بیمارستان ها اشتیاق بیشتری داشته باشند تا سیستم هموویژلانس را مستقر کنند.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون همچنین بر ضرورت گسترش و نظارت بر صنعت پلاسما تاکید کرد و گفت: اکنون برخی شرکت های خصوصی برای پیشبرد صنعت پلاسما و گسترش آن در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: اکنون پلاسما از خون های اهدایی استحصال می شود. اما به دنبال این هستیم که پلاسما را از طریق آفرزیس جمع آوری کنیم. درواقع داوطلب تنها پلاسما اهدا می کند که سازوکار خاص خودش را دارد.

فرانوش با بیان اینکه هر ست دستگاه آفرزیس حدود ۷۰۰ هزار تومان و هر دستگاه آن حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و هر اهدای آن بیش از یک ساعت به طول می انجامد، اظهار کرد: تمایل داریم اهدای پلاسما هم داوطلبانه باشد، زیرا سلامت خون ارتقا می یابد. در واقع نیت از اهدای داوطلبانه، نوع دوستی و ایثارگری است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون افزود: اگر اهدای پلاسما پولی شود، به صلاح نیست و هدررفت سرمایه های ملی را به دنبال دارد. زیرا اگر یک کیسه خون ناسالم و آلوده باشد، حدود یک میلیون تومان صرف اهدای خون ناایمن شده است. به همین خاطر لازم است به سمت اهدای داوطلبانه برویم تا میانگین سلامت خون افزایش یابد. در این میان بسیج جامعه برای اهدای خون افراد سالم ضروری به نظر می رسد.