به گزارش پارس به نقل از ایسنا, علی اصغر فانی در خصوص ایجاد « بانک فرهنگیان» نیز اظهار کرد: در حال حاضر قسمت اعظم بانک" سرمایه" ویژه فرهنگیان است.

وی با بیان اینکه بانک فرهنگیان زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، ادامه داد: اقداماتی در خصوص این بانک در دست انجام است که در صورت موافقت رییس جمهور شاهد یک تحول در این بخش خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز را با همین منابع فعلی می توان بهتر اداره کرد، درباره راهکارهای تحقق این امر و ایجاد منابع جدید در آموزش و پرورش، گفت: در حال حاضر ۸.۵ درصد یعنی یک میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، در حالی که اگر تسهیلاتی را قایل شویم و از بخش غیردولتی حمایت کنیم، این ۸.۵ درصد تا دو سال آینده به ۱۲ درصد قابل افزایش است.

فانی ادامه داد: اگر بتوانیم دانش آموزان غیردولتی را به ۱.۵ برابر برسانیم و ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزانی که از مدرسه دولتی خدمات می گیرند به سمت مدارس غیردولتی سوق بدهیم با هزینه های آن می توانیم آموزش و پرورش را بهتر اداره کنیم لذا توسعه بخش غیردولتی در اداره آموزش و پرورش موثر است و بخش دیگر تقویت مدیریت مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش در توضیح این موضوع گفت: در مدرسه ای ممکن است یک یا دو نفر معلم وجود داشته باشد و کاری هم انجام نمی دهند، اما بدلیل آنکه حقوق این معلمان را آموزش و پرورش پرداخت می کند، مدیر مدرسه حساسیتی روی این موضوع ندارد، لذا اگر این هزینه ها را تجمیع کنیم، سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان مبلغ این پرداخت هاست؛ اما اگر بتوانیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مدیر مدرسه نسبت به کارهای مدرسه مسئول باشد و اختیاراتی هم به آنها داده شود، قطعا این هزینه ها مدیریت می شود.

وی سرانه ای کردن بودجه را یکی از طرح های زیرساختی برای بهره وری مناسب از بودجه عنوان کرد و افزود: هر ساله آموزش و پرورش به طور میانگین برای هر دانش آموز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه می کند. اگر مدرسه ای ۲۰۰ دانش آموز داشته باشد، این رقم در تعداد دانش آموزان ضرب و سرانه مدرسه اعم از پرداخت حقوق، پول آب و برق و گاز و سایر مسایل بر عهده مدیر گذاشته شود تا منابع خود را با اولویت های خود هزینه کند، صرفه جویی هایی صورت خواهد گرفت که این برنامه با تقویت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات مدیران قابل اجراست.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، طرح سرانه ای شدن بودجه از مهر ۹۳ به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا می شود و پس از احصاء نتایج، از سال ۹۴ به مدارس دیگر تسری می ِیابد.

تاسیس دفتر بهبود مدیریت آموزش و پرورش

وی ادامه داد: سال ها پیش دفتری به نام بهبود مدیریت آموزش و پرورش را تاسیس کردم، اما پس از رفتن من این دفتر تعطیل شد که این دفتر دوباره احیا می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات رییس جمهور از آموزش و پرورش در آیین بازگشایی مدارس، گفت: طرح هایی آماده شده که مقرر شده در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد و رییس شورای عالی آموزش و پرورش خود رییس جمهور است و از رییس جمهور درخواست کردم جلسه شورای عالی را در حضور وی تشکیل و طرح ها را به تصویب برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره علل عقب ماندگی آموزش و پرورش ایران از سایر کشورها، گفت: به نظر می رسد آموزش و پرورش اولویت اصلی کشور نیست و این موضوع به نوع نگرش بازمی گردد. وزرای گذشته گفتند که آموزش و پرورش را هزینه ای می بینند در حالی که آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه ای است و این تعبیر کاملا درست است، چرا که هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و در تقسیم منابع و اولویت گذاری، آموزش و پرورش در اولویت اول قرار ندارد.

وی ادامه داد: اگر از این نوع نگرش به آموزش و پرورش صرف نظر کنیم، روش و محتوا به عنوان بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است و متاسفانه هر کسی که آمده، خواسته با تغییر ساختار مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. هر چند ساختار عنصر مهمی است اما مهم تر از ساختار، محتوای آموزشی، مقررات، وسایل آموزشی و روش هاست ضمن آنکه در راس همه این عناصر توجه به معلم بسیار مهم است.

فانی با بیان اینکه جایگاه معلم آنقدر که باید و شاید دیده نشده، خاطر نشان کرد: معشیت و حقوق معلم خوب دیده نشده به طبع آن آموزش و پرورش ما طراز یک دنیا نیست، در حالی که نگرش باید اصلاح شده و آموزش و پرورش باید در نگاه دولت، مجلس و سایر نهادهای تاثیرگذار کشور در اولویت قرار بگیرد، به این معنا که اگر کشور هم با بحران مالی مواجه شد، از بودجه آموزش و پرورش کسر نشود.