به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدتقی حسن زاده ظهر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته پژوهش در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد از کاهش جمعیت جوان کشور خبر داد و گفت: براساس آخرین سرشماری ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می دهند که این جمعیت نسبت به سرشماری سال ۸۵،۴. ۵ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه جوانان سرمایه های اجتماعی کشورها به حساب می آیند که ما متاسفانه از این موضوع غفلت کرده ایم، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده مجامع بین المللی چالش های اصلی جوانان در دنیا اشتغال، ازدواج، مشکلات فرهنگی و هویتی، مسکن، اوقات فراغت، معنویت و هویت، توسعه فرهنگ فردی، بی توجهی به کرامت جوانان است.

حسن زاده ادامه داد: در حال حاضر جوانان دنیا دغدغه اشتغال و ازدواج دارند که این موضوع در ایران نیز صحت دارد و نرخ بیکاری در ایران ۲۵.۵ است این در حالی است که نرخ بیکاری در جهان ۱۲.۷ است و دستگاههای برنامه ریز باید برای این دغدغه جوانان راهکارها و راهبردهای اجرایی را تدوین کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نگرانی ها افزایش سن ازدواج است، تصریح کرد: بسیاری معتقدند که مشکلات اقتصادی باعث این افزایش سن شده است اما در تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مشکلات فرهنگی و هویتی نقش مهم تری نسبت به مسائل اقتصادی دارند.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی وزارت ورزش و جوانان نقش مراکز مشاوره به دلیل ارائه راهکارهای ناکارآمد بسیار کمرنگ شده و در حال حاضر باید جوانان به خانواده برگردند و هویت آنها در نهاد خانواده شکل گیرد.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش آمار طلاق عدم شناخت زوجها نسبت به یکدیگر است که مراکز مشاوره در این حوزه می توانستند تاثیرگذار باشند. در حال حاضر باید برای حل مشکلات جمعیتی روند افزایش طلاق را کنترل و توسعه ازدواج بهنگام و آسان را در دستور کار قرار دهیم.

حسن زاده با اشاره به اینکه مسکن و اوقات فراغت از دیگر چالشهای حوزه جوانان است، گفت: متاسفانه در بحث اوقات فراغت هیچ زمان مشخصی برای جوانان تعیین نشده است و موضوع اوقات فراغت برای جوانان شبانه روزی شده است.

وی با این توضیح که موضوع بحران جوانان را در حوزه معنویت و هویت باید جدی گرفت، تصریح کرد: برخی چالش های جوانان در کشورهای پیشرفته مانند جرایم سازمان یافته و درگیری های قومیتی و یا بیماری های واگیردار در میان جوانان ایران بسیار کم است که کشورهای پیشرفته باید در این حوزه برنامه ریزی های گسترده ای انجام دهند.

تدوین منشور حقوقی

وی از ضرورت تدوین منشور حقوقی جوانان خبر داد و گفت: این منشور باید با نگاه آسیب شناسانه نسبت به جوانان کشور تدوین شده و بنیادهای برنامه ریزی و مدیریتی در حوزه جوانان تشکیل شود تا بتوان نگاه مدیریتی و جامعه را نسبت به جوانان تغییر داده و کرامت انسانی و مثبت اندیشی به جوانان دوباره سرلوحه فعالیت های مان قرار گیرد.

به گفته وی ریشه مشکلات جوانان در پراکندگی امور اجرایی، ناکارآمدی نهادهای فرهنگی، سوء مدیریت در نظام های اقتصادی است که این موارد همگی نیازمند اصلاح مدیریتی و دستگاههای مسئول باید بتوانند ساز و کار لازم را تدوین و اجرا کنند.

حسن زاده درباره اهداف برنامه ساماندهی جوانان گفت: ارتقای بنیان های فرهنگی و کیفیت سبک زندگی، توانمندسازی برای مشارکت همه جانبه، تقویت هویت دینی، شناخت شیوه های اطلاع رسانی، اشتغال پایدار، توسعه فرهنگ مثبت اندیشی، فقر منابع و نبود متخصصان حرفه ای در حوزه پژوهش از مهمترین اهداف برنامه ساماندهی جوانان است.

ایجاد مرکز افکارسنجی جوانان

وی با انتقاد از نبود مرکز افکارسنجی در حوزه جوانان و ورزش گفت: پیشنهاد ایجاد این مرکز به مسئولان وزارتخانه داده شده و به زودی این مرکز راه اندازی خواهد شد ضمن آنکه باید فرهنگ پژوهش و تحقیق در حوزه جوانان احیا شود که با توجه به حضور وزیر جوانان و سوابق پژوهشی ایشان نسبت به این موضوع بسیار خوشبین هستیم.

ساماندهی شاخصهای جوانان مهمترین دستاورد مرکز مطالعات

رئیس مرکز مطالعات وتحقیقات راهبردی وزارت جوانان نقش در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره مهمترین دستاوردهای این مرکز در طول یکسال گذشته، گفت: یکی از مهمترین اقدامات تدوین شاخص های ساماندهی جوانان بوده که این شاخص ها در ۱۷ محور تدوین و تصویب شد که از جمله این محورها تقویت هویت دینی، بسترسازی برای توانمندسازی جوانان، غنی سازی دوره جوانی و… بوده است ضمن آنکه نقشه راهی برای اجرایی شدن این محورها تدوین شده است.

حسن زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در موضوع جوانان خلاء برنامه ریزی وجود ندارد و تنها دستگاهها باید بتوانند برنامه های تدوین شده را اجرا کنند، گفت: در مرکز مطالعات پیامدهای ادغام و جداسازی سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در دستور کار قرار گرفت و ۵ جلسه نیز برای آن تشکیل شد. آسیب های مورد نظر تدوین و به مسئولان داده شد و باید گفت در حال حاضر امکان جداسازی بخش ورزش از جوانان به دلیل محدودیت های قوانین وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین اعلام کرده ایم برای حل مشکلات جوانان ساختار اداری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید اصلاح شود.

نگرانی مسئولان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج جمعیت ۲۵ تا ۲۹ سال

رئیس مرکز مطالعات وتحقیقات راهبردی وزارت جوانان درباره جمعیت جوان ازدواج نکرده، گفت: در حال حاضر نگرانی ها نسبت به جمعیت آماده به ازدواج است که این جمعیت بین سن ۲۵ تا ۲۹ سال در حال افزایش است. به همین دلیل به پدر و مادرها هشدار می دهیم که باید آنها نقش اصلی را برای افزایش ازدواج فرزندانشان ایفا کنند و حمایت معنوی لازم را از فرزندانشان داشته باشند.

حسن زاده درباره اینکه چگونه می توان با گران بودن مسکن، جوانان را تشویق به ازدواج کرد گفت: متاسفانه جریان احساسی ازدواج در جامعه رخ نداده است به عنوان مثال پدر و مادر خانواده می توانند برای تشویق فرزند خود اجاره نشین شده و خانه خود را در اختیار فرزند قرار دهند یا آنکه در موضوع مهریه به جای افزایش سکه ها سهم اقتصادی زوجین لحاظ شود.

افزایش بودجه مرکز مطالعات و تحقیقات جوانان وزارت ورزش

وی با اشاره به ایجاد کارگروهی برای بررسی جایگاه و ساختار جوانان در همه ابعاد زندگی درباره بودجه مرکز مطالعات در سال آینده گفت: بودجه ما در سال گذشته ۳ میلیارد تومان بود که امسال این بودجه ۲۲ درصد رشد داشته است به این معنی که تمامی دستگاهها مکلف هستند یک تا ۳ درصد از بودجه خود را برای پژوهش و تحقیق به موضوع جوانان اختصاص دهند که با این احتساب بودجه مرکز ۲۲ درصد رشد پیدا می کند.

پژوهش درباره علل گرایش جوانان به ویچت و وایبر

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی وزارت جوانان از انجام ۲۲ تحقیق در سال جاری در حوزه جوانان خبر داد و گفت: تحقیق درباره شبکه های ویچت و وایبر که این روزها گرایش جوانان نسبت به استفاده از آنها بسیار زیاد شده است در دستور کار قرار گرفته است ضمن آنکه حمایت از پایان نامه های دکترا تا سقف ۱۵ میلیون تومان را نیز در برنامه هایمان قرار داده ایم البته ۹۷ طرح پژوهشی در استان ها نیز داشته ایم که نتایج آن در چهار ماهه سوم سال اعلام می شود.

حسن زاده در پاسخ  درباره دستاوردهای این مرکز توضیح داد: به روز رسانی مهندسی وظایف و فعالیت های پژوهشی، تدوین ساز و کارهایی برای پژوهش در استانها، تعیین اولویت های پژوهشی، ارتقای فعالیت های پژوهشی، برگزاری دو کنگره ملی، برگزاری نشست های علمی، تقسیم بندی کشور به ۶ منطقه پژوهشی از جمله دستاوردهای ما در یک سال و نیم گذشته بوده است.

وی در پاسخ به خبرنگار درباره تعداد جوانانی که تمایل به زندگی مجردی در کلانشهرها دارند، گفت: تحقیقات لازم در این زمینه انجام شده و نتایج آن حاکی از تمایل مجردها و جوانان به زندگی فردی و مجردی است که خانواده ها باید فضایی را فراهم کنند که جوانان به دامن خانواده برگردند البته آمار دقیق تعداد جوانان را نمی توان منتشر کرد چرا که این تحقیقات برای حوزه های تصمیم ساز و تصمیم گیر انجام شده است و نتایج آن نباید رسانه ای شود.

حسن زاده در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار برای تعامل با سایر مراکز مطالعاتی به منظور جلوگیری از موازی کاری، گفت: این مرکز با ۸ مرکز مطالعاتی دیگر برای انجام تحقیقات تفاهمنامه امضا کرده است اما مشکل اصلی نبود نظام پژوهشی در کشور است و این موضوع گاهی اوقات منجر به موازی کاری می شود البته وزارت علوم قرار است هدایت کارهای پژوهشی را برعهده گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی وزارت جوانان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاری درباره تشکیل اتاق فکر جوانان گفت: ایجاد اتاق فکر در حوزه جوانان را در سطح مدیریتی پیشنهاد کرده و بانک اطلاعاتی آن نیز تدوین شده است. در سال گذشته نیز ۲۰ جلسه در اتاق فکر برگزار شد که به عنوان نمونه می توان به بررسی جداسازی بخش ورزش از جوانان اشاره کرد که نتایج آن نیز به وزیر داده شده است.