به گزارش پارس به نقل از فارس، مرتضی طلایی گفت: فلسفه وجودی دفاتر خدمات الکترونیک شهر، تسهیل و سرعت بخشی به کار مردم و واگذاری بخشی از تصدی گری شهرداری به بخش خصوصی بوده و به نظرم روند خوبی را طی کرده است.

وی ادامه داد: البته ما وجود رشوه در دفاتر را انکار نمی کنیم، اما اگر از بین ۱۰۰ دفتر خدمات الکترونیک دو دفتر و دو نفر در یک مورد تخلف کرده اند، نباید اساس یک کار را به چالش بکشیم.

طلایی درباره سازوکار نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک گفت: کمیته انضباطی نظارت بر کار دفاتر خدمات فعال است و تا جایی که من می دانم، عده ای را خلع ید کرده و مسئولان برخی دفاتر را جابجا کرده است. اما باید آمار و گزارش هایی به ما ارائه شود تا ما با آن برخورد کنیم.

نایب رئیس شورای شهر تاکید کرد: شهردار هیچگاه منکر وجود تخلف در شهرداری نبوده و یادم هست که یک بار گفت من با مافیای جدول در شهرداری مواجهم، یعنی حتی جدول کاری کنار خیابان ها برای خود مافیا داشته و شهرداری یک چنین سازمانی بوده است. اما تلاشی که برای شفاف سازی و سلامت اداری صورت گرفته، موثر بوده است.

وی اضافه کرد: اگر به گزارش مراجع ذی صلاح اعتقاد داریم، باید توجه داشته باشیم که سازمان بازرسی کل کشور شهرداری تهران را جزو دستگاه های برتر در برخورد با رشوه خواری و مقابله با تخلفات اداری معرفی کرده است. این یعنی در حوزه شفافیت و سلامت اداری کارهایی در حال انجام شدن است. ایجاد همین دفاتر خدمات الکترونیک برای این بود که قبلا معلوم نبود در معاونت شهرسازی منطقه چه اتفاقی می افتاد، اما اکنون این روند شفاف شده است.

طلایی در ادامه درباره هوشمند سازی تمامی خدمات دفاتر الکترونیک گفت: برای هوشمند سازی دفاتر و الکترونیکی کردن خدمات آنان، باید جامعه ظرفیت این موضوع را بیابد و ارتقای فرهنگ شهروندان منجر به استفاده از این سیستم ها شود.

وی افزود: علاوه بر این، در همه بخش ها و سازمان ها باید ظرفیت هوشمند سازی ایجاد شود و تک بعدی و تنها در یک سازمان نمی توان این کار را انجام داد. بلکه باید توسعه همه جانبه در هوشمند سازی شهرها رخ بدهد تا همه دستگاه هایی که در مسائل خدمات اجتماعی با مردم در ارتباط هستند، دست به دست یکدیگر دهند و مثل پلیس، دفاتر پیشخوان دولت و شهرداری خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهند و کیفیت خدمت رسانی خود را بالا ببرند تا دیگر کسی برای انجام کارهای خود مجبور به مراجعه حضوری به مراکز مختلف نباشد.