به گزارش پارس به نقل از فارس، گزارش عملکرد صد روزه یازدهمین رئیس جمهور ایران، گزاره های قابل تاملی داشت چه در بخش مکتوب و چه در سخنانی که ایشان در نطق تلویزیونی خود مطرح کرد.

این سخنان از زاویه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و خبرگزاری فارس نیز با ریز شدن در این گزارش در بخش کتاب و کتابخوانی و گزارش ۱۰۰ روزه در یادداشت فرشته ها شعار نمی دهند، این گزارش را تحلیل کرد.

اما در بخشی از این گزارش که هم در متن مکتوب این گزارش زیر عملکرد ۱۰۰ روزه معاونت فرهنگ وزارت ارشاد و هم در نطق تلویزیونی رئیس جمهور بر آن تاکید شده بود، موضوع نویسندگان ممنوع القلم بود که ادعا شده بود، این مساله حل و فصل شده است.

حسن روحانی در بخشی از نطق خود با شبکه اول سیما گفت: « خیلی از نویسنده ها ممنوع القلم شده بودند و ما آنها را به صریح القلم تبدیل کردیم. بروند قلم بزنند و هر چه می خواهند بنویسند، البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و وطن دوست هستند و علاقه مند به این کشور هستند. » و در بخشی از گزارش عملکرد صد روزه دولت هم « حلّ مسأله ممنوع القلم بودن برخی نویسندگان در داخل کشور » به عنوان یک دستاورد آمده بود.

در واکنش به این سخنان و گزارش مکتوب فعالان فرهنگی کشورمان به همراه مسئولان قبلی وزارت ارشاد مواضع قابل تاملی گرفتند که هر یک این موضوع را زیر سئوال برده و خواهان ارائه مستندات از سوی دولت و وزارت ارشاد شده بودند.

**چه طور می توان یک نویسنده ممنوع القلم داشت؟

مهدی فضائلی درباره نویسندگان ممنوع القلم هم گفت: چه طور می توان یک نویسنده ممنوع القلم داشت؟ چه طور می توان گفت که یک نویسنده ننویسد؟ مثلا یک نفر بالای سر فرد ممنوع القلم با اسلحه می ایستد که اگر دست به قلم زد مانع از آن شود؟ من چنین چیزی نشنیده ام. ممکن است نویسنده هایی بودند که آثارشان جزء لیست سیاه بوده و ارشاد کتاب هایشان را قبول نمی کرده است، اما اسم اینها ممنوع القلم نیست. کما اینکه وزارت ارشاد نمی تواند قول قطعی بدهد که هر کتابی این آقایان می نویسند، منتشر شود. متن کامل این گفت وگو را می توانید اینجا بخوانید.

**وزارت ارشاد ما همواره به اثر نگاه می کرده نه نویسنده

همچنین محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم هم در واکنش به این سخنان اظهار داشت: تا آنجا که من می دانم در این کشور در ۸سال قبل هیچ نویسنده ای ممنوع القلم نبوده است. با تاسف شاهد هستیم نویسندگانی که سال ها از این کشور رفته اند، و همچنان با رکیک ترین سخنان راجع به بزرگترین شخصیت های مملکتی صحبت می کنند و کتاب هایشان به راحتی کتاب هایشان منتشر می شود که این هم از شگفتی های حکومت داری در روزگار ما است.

وی افزود: باید در این گزارش معلوم شود کدام نویسندگان ممنوع القلم بوده اند و طی کدام حکم و چه کسی این حکم را داده است. وزارت ارشاد ما همواره به اثر نگاه می کرده نه نویسنده. به خصوص درباره نویسندگان ایرانی این حکم صادق است و نویسنده ممنوع القلم معنایی ندارد. که مشروح این سخنان را هم می توانید اینجا بخوانید.

اما این واکنش ها به مواضع ناشران و نویسندگان محدود نشد و مسئولان پیشین معاونت فرهنگی هم به اظهار نظرهایی در این رابطه پرداختند.

**چنین چیزی در وزارت ارشاد نداشتیم

محسن پرویز معاون فرهنگی اسبق وزارت ارشاد در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره وجود و معرفی برخی از نویسندگان به عنوان ممنوع القلم در دوره معاونتش اظهار داشت: به یاد ندارم که وزیر ارشاد وقت چیزی اینگونه ابلاغ کرده باشد، اتفاقا به یاد دارم همیشه مورد سوال خبرنگاران هم بود برخی سعی می کردند تا القا کنند چنین چیزی در جمهوری اسلامی وجود دارد، برای من هم عجیب بود که چنین ذهنیت از کجا وجود دارد، اگر به مصاحبه های آن دوران بنده هم برگردید معمولا در پاسخ افراد سوال کننده عنوان می کردم که در وزارت ارشاد ما چنین چیزی نداریم؛ آثار ارسالی نیز بر اساس محتوا در اداره کتاب مورد بررسی قرار می گیرد. مشروح این سخنان را هم اینجا بخوانید.

بهمن دری اخوی هم که جایگزین پرویز شده بود، درباره نویسندگان ممنوع القلم گفت: ما چیزی به نام نویسنده ممنوع القلم نداشتیم؛ یعنی نداریم و پیش از بنده هم نداشته اند. حتی وقتی من مسئولیت را تحویل گرفتم نویسنده ممنوع القلم نداشتیم و در دوران ما هم چنین چیزی نبوده است. مشروح این سخنان هم در اینجا قابل مشاهده است.

در میان مسئولان فعلی وزارت ارشاد هم احمد کمالی نژاد، سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به موضوع نویسندگان ممنوع القلم با اشاره به اینکه حدود بیست و شش سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارد، گفت: از ابتدای خدمت تا به امروز فقط در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت داشته ام، از این رو می گویم نویسنده « ممنوع القلم» نداریم. که می توانید مشروح سخنان کمالی نژاد را هم اینجا پیگیری کنید.

البته با وجود این واکنش ها که حواشی زیادی را هم به دنبال داشته است، هنوز معاون فرهنگی وزارت ارشاد حاضر به مصاحبه درباره موضوع نویسندگان ممنوع القلم نشده است.

در عین حال حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور که انتظار می رود احاطه کامل به اتفاقات فرهنگی کشور داشته باشد، به جای پاسخگویی در قبال این مواضع رسمی دولت که بارها بر آن تاکید شده است، به پرسیدن چند سوال درباره سئوال های مطرح اکتفا کرد که عملا پاسخ و واکنشی از این سخنان بیرون نمی آمد و دست آخر نیز موضوع را بر عهده معاون فرهنگی گذاشت که حتما باید در این باره گفت وگو کنند! مشروح سخنان آشنا را هم اینجا بخوانید.

در مجموع آنچه که از مستندات این ادعا دست مردم و رسانه ها را گرفته است، هیچ است! رئیس جمهور این کشور در گفت وگوی تلویزیونی خود موضوعی را مطرح کرده است و با انتشار یک گزارش مکتوب بر آن تاکید شده است، مسئولان فرهنگی پیشین مرتبط با این موضوع رسما هماورد می طلبند و می گویند چنین چیزی وجود نداشته است، فرهیختگان این کشور می خواهند دولت تدبیر و امید مستندات خود را ارائه کند، اما کسانی که باید پاسخگو باشند، فعلا به گوشه ای خزیده اند به جای پاسخگویی و ایستادن پای حرفی که زده شده، از یک جواب درست و حسابی هم طفره می روند!

مردم و اهالی رسانه و اهالی فرهنگ کشور می دانند امروز که دیگر از مرحله شعارهای انتخاباتی و تبلیغات دشمن کوب آن دوران گذشته ایم و انتظار بسیار به حقی است که دولت برای اثبات صداقت خود با مردم مستندات حرفی را که به عنوان یک دستاورد ۱۰۰ روزه فرهنگی معرفی شده، ارائه کنند.