به گزارش پارس به نقل از فارس، هفته گذشته طی گفتگویی با دکتر شاهین فرهت خبری دادند که قرار است جلسه ای در رابطه با راه اندازی ارکسترسمفونیک تهران تشکیل شود و اکنون در این رابطه گقت وگویی کوتاه با ایشان داریم:

شاهین فرهت در مورد جلسات راه اندازی ارکستر تهران گفت: هنوز نشستی اتفاق نشده و نیاز به زمان دارد. من خبری که برای شما جالب و مثبت باشد را ندارم.

فرهت در رابطه با این که چه علتی باعث این اوضاع تعطیلی ارکستر تهران شده افزود:

ارکستر تهران از قدیم گرفتاری هایی داشته، اما حال که آقای مرادخانی آمدند که انشاالله درست شود، اما کمی نیاز به زمان دارد و قرار است شورایی تشکیل شود و سپس نیاز به یک رهبر ارکستر دارد. باید سازمان اداری آن راه اندازی شود و نیاز به نوشتن برنامه کنسرت ها نیاز است.

فرهت ادامه دا: مراحل راه اندازی ارکستر سمفونیک تهران چیزی نیست که بغرنج و سخت باشد، ارکستر سمفونیک حداقل ۲۵۰سال در دنیا سابقه دارد، گرامر، دکترین و خط و مشی آن چیز مشخصی است. اگر این مسائل اداری حل شود ارکستر تهران هم یکی از ارکسترهای قدیمی جهان است.

فرهت در مورد انتخاب رهبری ارکستر سمفونیک تهران گفت: درحال حاضر فرد مشخصی را در نظر ندارم اما هستند ایرانی هایی که تحصیل کرده اند و در کشورهای مختلف رهبری کرده اند و می شود از آنها دعوت کرد.

فرهت در رابطه با راه اندازی ارکستر سمفونیک در شهرستان ها اذعان کرد: ما می توانیم در شهرستان ها ارکستر داشته باشیم و باید داشته باشیم. بعضی از استان های ما دارای فرهنگ و مکتب موسیقی هستند مانند شیراز، تبریز و اصفهان.

فرهت جوانان ایرانی را امروزه از نظر تکنیک نوازندگی قابل استفاده در ارکستر دانست و ادامه داد: در مورد نیروی انسانی نوازندگی من لااقل حالا به راحتی می توانم بگویم ما در ایران مشکلی نداریم و جوانان نوازنده خوبی در کشور هستند. دلیل این ادعا هم این است که من سالها در کنکور و امتحان ورودی دانشگاه ها هستم، در چند سال گذشته من شاهد جوانان با استعداد در نوازندگی هستم و خیلی نسبت به قدیم پیشرفت داریم و من در ۱۵سال پیش نمی توانستم این حرف را بزنم. این جوانان با عشق به موسیقی فاخر روی آوردند. خلاصه ایران آماده است برای پذیرش موسیقی عمیق.

وی ادامه داد: ما در طول تارخ هنرستان و آموزشگاههای خوبی داشته ایم و من با موسسات جدید مثل کنسرواتوار تهران آشنا نیستم و از سطح فعالیت هایشان خبری ندارم و چیز جدید است.

اما هنرستان های ایران مثل هنرستان ملی ایران که هم دخترانه و هم پسرانه است یک میراث قدیمی در موسیقی ایران هستند.

فرهت برای آموزش موسیقی در آکادمی های موسیقی تلویزیونی نیز افزود: جای این برنامه ها در تلویزیون نیستو تلویزیون و رادیو باید موسیقی به سرانجام رسیده و درست به مردم ارائه بدهند. حالا اگر استادی بزرگی را در تمرین های ارکستر چند دقیقه ای پوشش بدهند مطلب دیگری است. اما کاری که ما در دانشگاه انجام می دهیم در تلویزیون انجام شود من موافق نیستم و تلویزیون را جای این برنامه ها نمی دانم.