به گزارش پارس به نقل از ایسنا، امروزه کاربران، خصوصاً دانشجویان، کارمندان و افرادی که مسافرت های متعدد تجاری یا علمی را انجام می دهند از کامپیوترهای شخصی Laptop (لپ تاپ) به علت کوچک بودن و حمل آسانش، استفاده می کنند که در این مورد پلیس فتا توصیه هایی را به شرح ذیل ارایه داد: - با توجه به گسترش استفاده از « لپ تاپ» ، سارقان نیز روی این موضوع سرمایه گذاری کرده و برنامه ریزی لازم در مورد سرقت آن انجام می دهند. به همین دلیل صاحبان لپ تاپ باید در حفاظت از این وسیله و اطلاعات موجود آن دقت داشته باشند و در صورتی که لپ تاپ آنها طعمه سرقت شده یا از به سرقت رفتن آن در هراسند به نکات زیر توجه کنند.

- یک نرم افزار یا ابزار امنیت لپ تاپ بخرید: نرم افزارها و ابزارهایی وجود دارند که محل یک لپ تاپ به سرقت رفته را به شما اطلاع می دهند، این نرم افزارها امکاناتی از قبیل ردیابی مکان فیزیکی و امکاناتی از قبیل از کار انداختن یک لپ تاپ سرقت شده، حذف کردن اطلاعات و مانند آن برخوردار است.

- اطلاعات خود را رمزنگاری کنید: اگر فردی خواست لپ تاپ شما را بگردد و به فایل هایتان دسترسی پیدا کند، رمزنگاری می تواند یک لایه حفاظتی جدید برای شما ایجاد کند.

- با استفاده از سیستم عامل ویندوز، امکان رمزنگاری کردن فایل ها و فولدرها را در اختیار دارید، حتی اگر فردی بتواند به یک فایل مهم دسترسی پیدا کند، امکان مشاهده اطلاعات شما را نخواهد داشت.

- از محافظ صفحه استفاده کنید: این محافظ ها از مشاهده صفحه نمایش شما توسط دیگران جلوگیری می کند حتی اگر آن فرد در کنار شما ایستاده باشد، همچنین در مواقعی که در سفر یا مجبور به کار در محیط های شلوغ هستید این ابزارها برای شما مفید خواهند بود.

- شماره سریال، مک آدرس و مشخصات فنی لپ تاپ خود را در جایی امن یاداشت و نگهداری کنید، چرا که برخی از مالباختگان شماره سریال، مک آدرس (شناسه هر کارت DVB تولید شده) ومشخصات فنی لپ تاپ خود را ندارند، به این ترتیب از پیداکردن لپ تاپ سرقتی خود منصرف می شوند.

- گرفتن backup (ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود در یک دستگاه دیجیتالی) امر ضروری است چرا که گرفتن backup از فایل های موجود روی کامپیوتر به منظور پیشگیری از دست دادن اطلاعات است، بنابراین پیشنهاد می شود از اطلاعات مهم موجود روی کامپیوتر، Backup گرفته و آنان را در یک مکان جداگانه ذخیره کنید در چنین مواردی نه تنها شما قادر به دستیابی اطلاعات خواهید بود بلکه در صورت سرقت کامپیوتر، امکان بررسی این موضوع که چه اطلاعاتی در معرض تهدید است، نیز وجود خواهد داشت.

- در صورتی که کامپیوتر شما به سرقت رفت و نکات ایمنی لازم را رعایت کردید باید در اسرع وقت موضوع را به اطلاع نزدیکترین حوزه انتظامی برسانید و در صورتی که روی کامپیوتر مسروقه، اطلاعات حساس سازمانی و اطلاعات مربوط به مشتریان وجود دارد باید بلافاصله موضوع را به اطلاع افراد مسئول در سازمان خود رسانده تا آنان نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین در این اطلاعیه آمده که در خرید لپ تاپ های نو و کارکرده به معتبربودن فروشگاه و فروشندگان توجه کنید، زیرا ممکن است لپ تاپی را که قصد خرید آن را دارید، سرقتی باشد.