به گزارش پارس به نقل از مهر، کمال الدین پیرموذن با اشاره به رای ندادن نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح کاهش آلودگی هوا گفت: مسئله ای که در سال گذشته نمایندگان مجلس به آن توجه نداشتند این بود که آنها به رابطه آلودگی هوا با سلامت مردم توجه نکردند همین مسئله و کم لطفی نمایندگان مجلس به این طرح باعث شد تا دو فوریت این طرح در مجلس رای اعتماد نیاورد.

وی با اشاره به آمار مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت تاکید کرد: همه می دانند سالانه ۵ هزار مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت داریم، همچنین موج جدید سرطان و نارسایی های تنفسی و بیماری های مزمن عفونی ناشی از آلودگی هوا را داریم که غیر قابل کتمان است. به دلیل عدم همکاری میان بخشی تشکیلات اداری و شهرداری ها، کیفیت هوای تهران یا شهرهای صنعتی کشور سخت نگران کننده و زیانبار است. امیدواریم با مطرح شدن دوباره این طرح در مجلس این بار نمایندگان مجلس به آن رای اعتماد دهند تا با همکاری دولت، مجلس و شهرداری ها بتوانیم قدمی در حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها برداریم.

پیرموذن ادامه داد: در این طرح توسعه فضای سبز و استاندارد سازی صنایع و خودرو ها منظور شده بود چراکه در تهران و ۷ شهر صنعتی و ۲۵ استان، ریزگرد ها و آلودگی هوا، قدرت نفس کشیدن را از مردم گرفته است.

این نماینده تبیین نشدن موضوع به طور مطلوب از سوی مدافعان این طرح را یکی از دلایل رای نیاوردن آن در سال گذشته عنوان کرد و گفت: شرکت نکردن بیش از ۱۱۲ نماینده در رای گیری نیز از دیگر عوامل تصویب نشدن آن بود. ۱۱۲ نفر در صحن حضور داشتند و اصلا در رای گیری مشارکت نکردند. البته ناگفته نماند طبق آمار مجلس فوریت این طرح با ۱۰۶ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۱۹رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در زمان رای گیری تصویب نشد.

عباس فلاحی بابا جان، عضو کمیسیون عمران نیز لابی های پشت پرده برخی از وزارتخانه ها را با مجلس یکی از دلایل رای نیاوردن این طرح دانست و گفت: من جزو طراحان بودم البته این طرح رای خوبی آورد ولی پرداختن به این طرح ضعیف بود. در واقع دوستان موافقی که صحبت کردند نتوانستند حق مطلب را ادا کنند. آلودگی هوا، در این سال ها تعطیلی های زیادی را به دنبال داشته است، اما این مسئله راه حل نیست. به نظر من دفاع خوبی انجام نشد و مدافعان مسئله را جدی نگرفتند و علتش این بود که مدافعان اعتقاد داشتند این طرح رای می آورد چون دغدغه همه نمایندگان بود.

این نماینده مجلس درباه دلایل دیگری که در رای نیاوردن این طرح دخیل بود نیز می گوید: لابی هایی بین دولت و مجلس وجود داشت که در رای نیاوردن فوریت طرح کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشت. وزارتخانه هایی مایل بودند که این طرح رای نیاورد چرا که آنها را درگیر مسئله می کرد. من شاهد بودم که برخی وزارتخانه ها برای چانه زنی به مجلس می آمدند.

بهمن ماه سال ۹۱ تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای کاهش آلودگی هوای کشور با قید دو فوریت تدوین کردند که در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که ۵۹ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده بودند اما دو فوریت و حتی یک فوریت این طرح در جلسه علنی رای نیاورد و در نهایت فوریت طرح تصویب نشد.