به گزارش پارس به نقل از مهر، نشست مشترک وزیر و معاونان وزارت بهداشت با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور بررسی بودجه حوزه سلامت، برگزار شد.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت مشکلات عدیده ای ناشی از کمبود بودجه ها دارد و امیدواریم با اهتمام دولت و مجلس، بودجه سال آینده بهتر از امسال باشد.

وی با اشاره به بررسی بودجه سال آینده نظام سلامت در کمیسیونهای دولت افزود: بودجه ای که برای سال جاری پیش بینی شده است هیچ برنامه توسعه ای را پوشش نمی دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته بنده همانطور که قول داده ام برای توسعه شبکه بهداشت و اجرای برنامه های نظام سلامت با همکارانم برنامه هایی را تدارک دیده ایم ولی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می خواهیم در روند تصویب بودجه سال آینده، نظام سلامت را حمایت کنند تا بتوانیم این برنامه ها را عملیاتی کنیم.

عدم تخصیص منابع، اجرای برنامه های حوزه سلامت را دچار مشکل می کند

مشاور عالی وزیر بهداشت نیز در این نشست اظهار داشت: احکام خوبی در برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت وجود دارد ولی برای اجرای آن احکام منابع کافی وجود ندارد.

دکتر داود دانش جعفری افزود: از منابع مربوط به هدفمندی یارانه ها، طبق قانون بودجه، باید امسال ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار بخش سلامت قرار می گرفت ولی امکان تأمین این بودجه برای دولت فراهم نشده است.

وی افزود: در صورتی که منابع پیش بینی شده برای حوزه سلامت، به این حوزه اختصاص نیابد، بخشی از اقدامات و برنامه هایی که باید انجام شود دچار مشکل می شود.

دانش جعفری در ادامه خواستار تعامل و همفکری اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای حل مسایل بودجه ای و تامین منابع کافی در حوزه سلامت با توجه به بالا بودن هزینه های آموزشی و طرح های عمرانی وزارت بهداشت که همواره جزء مطالبات نمایندگان مجلس بوده است، شد.

ضرورت خلق منابع جدید با اولویت بهداشت بر درمان

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری و نیز سایر مسئولان ارشد کشوری برای حوزه سلامت اظهار داشت: باید منابع جدید با اولویت بهداشت بر درمان به منظور کاهش هزینه های درمانی خلق کنیم.

وی افزایش مالیات بر درآمدهای کالاهای آسیب رسان به سلامت و افزایش عایدات ناشی از قیمت سوخت و حامل های انرژی و اختصاص این افزایش قیمت صرفاً به حوزه سلامت و ارائه این پیشنهادات در قالب لایجه را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای افزایش منابع حوزه سلامت عنوان کرد.

هزینه ۴۷ تا ۵۵ هزار میلیارد تومانی در بخش سلامت

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداش در این نشست با ارائه گزارشی با عنوان" وضعیت منابع نظام سلامت در سال گذشته، اکنون و سال آینده" ، گفت: سال گذشته رقمی بین ۴۷ تا ۵۵ هزار میلیارد تومان در بخش سلامت کشور هزینه شده است که بخش قابل توجهی از آن هزینه توسط مردم پرداخت شده است.

وی افزود: برای هر یک درصدی که بخواهیم از هزینه های جیب مردم کاهش دهیم باید ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشیم که این کار را بیمه ها یا دولت باید انجام دهند.

وی بیان داشت: هزینه کرد بخش سلامت سه مشکل اساسی دارد، اول اینکه سهم ما از تولید ناخالص ملی ۵.۶ درصد و بسیار کم است، دوم اینکه منابع پولی بخش سلامت بد تأمین می شود و بیمه ها نقش کمرنگی در تأمین آن دارند و سوم اینکه همین منابع اندک نیز بد هزینه می شوند.

بیمارستانها یارانه که نمی گیرند یارانه هم می دهند

معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت اضافه کرد: طنز تلخ این قصه اینجاست که نه تنها به بخش درمان یارانه ای تعلق نمی گیرد بلکه این بیمارستانها هستند که با هزینه کرد از جیب شخصی خودشان به مردم یارانه می دهند.

دکتر ایرج حریرچی گفت: طی این سالها ۹۶۶ پروژه عمرانی در نظام سلامت شروع شده که شامل احداث ۲۷۹ بیمارستان جدید با ۴۳ هزار تخت، ۹۰ دانشکده جدید با متراژ ۵۵ هزار متر مربع، ۵۵ خوابگاه دانشجویی، ۱۷۹ پروژه بهداشتی، ۳۲۶ پروژه درمانی، ۳۹ پروژه آزمایشگاهی و ۳۸ پروژه اورژانس است که سرجمع بالغ بر ۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان می شود.

وی افزود: با بودجه های کنونی که در اختیار داریم تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها ۲۵ سال طول می کشد.

معاون وزیر بهداشت از پیش بینی افزایش حقوق ۱۵ درصدی کارکنان در سال ۹۳ توسط دولت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها ۵۰ میلیارد تومان از بودجۀ ۲ هزار میلیاردی اجرای برنامه پزشک خانواده به وزارت بهداشت داده شده است.

وی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواست همچون همیشه پشتیبان نظام سلامت باشند.