اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم «صبح اعدام» روایتی از اعدام طیب حاج رضایی

فیلم صبح اعدام اثری تاریخی سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی است که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور دارد. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم صبح اعدام و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم صبح اعدام منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم صبح اعدام چه کسی است؟

کارگردان فیلم صبح اعدام بهروز افخمی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم صبح اعدام چیست؟

فیلم صبح اعدام برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام ١۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان فیلم در فاصلهٔ زمانی ۵ تا ۶:٣۰ صبح این روز روایت می‌شود.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم صبح اعدام چیست؟

مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

مشخصات فیلم صبح اعدام

نام فیلمصبح اعدام
کارگردانبهروز افخمی
تهیه کنندهعلی شیرمحمدی
نویسندهبهروز افخمی
موسیقیسید محمد میرزمانی
ژانر تاریخی سیاسی
تاریخ‌های انتشار
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
محصول
محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره
مدت زمان
90 دقیقه

بازیگران فیلم صبح اعدام

لیست بازیگران فیلم صبح اعدام

  • ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی
  • مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی
  • داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر
  • پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب
  • مهرداد نیکنام در نقش تیمسار
  • محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی
  • کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان
  • فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی

عوامل فیلم صبح اعدام

  • مشاور هنری: محمدرضا شجاعی
  • مدیر فیلمبرداری: حسنعلی اسدی
  • مدیر برنامه‌ریز و دستیار یک کارگردان: اکبر نصیری جوزانی
  • مدیرتولید: سعید رضاییان
  • دستیار تولید: سارا رشید
  • طراح گریم: محسن دارسنج
  • طراح صحنه و لباس: علی شیرمحمدی
  • تدوین: بهروز افخمی و رضا سورانی
  • آهنگساز: سید محمد میرزمانی
  • جلوه‌های ویژه بصری: محمدحسین شکوری
  • جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان
  • مدیر تدارکات: سعید اردستانی
  • مدیر صدابرداری: امیرحسین گل محمدی
  • صداگذاران: مجتبی اسدی
  • امیرحسین گل‌محمدی
  • عکاس: کورش جوان
  • مدیر روابط عمومی: زهرا دمزآبادی
  • محصول: بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

بهروز افخمی | کارگردان: روایت مستندگونه را انتخاب کردیم؛ زیرا مناسب این قصه و فیلم بود. این فیلم، دارای المان‌های مستند، مانند نریشن است، البته نقل‌قول‌هایی هم در فیلم وجود دارد که خود طیب حاج‌رضایی بیان کرده بود و ما در سکانس‌های زندان آوردیم. موسیقی در این فیلم مرموز، خیال‌انگیز، متافیزیکی و جنبه‌ای از دنیای ماوراست. در اکثر کارهایم از اقتباس استفاده کرده‌ام اما این فیلمنامه، اقتباسی به حساب نمی‌آید و بر مبنای گزارش‌های روزنامه کیهان و اطلاعات، این فیلمنامه را نوشته‌ایم.

علی شیرمحمدی | تهیه‌کننده و طراح صحنه و لباس: پیش‌تر تجربه‌های خوبی با علیرضا افخمی داشته‌ام. در این‌ پروژه هم همزمان کار تهیه و طراحی صحنه و لباس را انجام دادم. در این‌ پروژه همه چیز را طبق آثار مستند پیش بردیم و اینکه چقدر در این مسیر موفق بوده‌ام، به مخاطب می‌سپارم.

ارسطو خوش‌رزم | بازیگر: نخستین نقش جدی من در سینما، در «صبح اعدام» رقم خورد. البته من ۲۰ سال است که بازی می‌کنم؛ اما صبر کردم تا نقش مناسبی را برای ورود به سینما انتخاب کنم. زمانی که نقش یک کاراکتر واقعی را قرار است بازی کنیم، مسئولیت‌مان هم بیشتر می‌شود. من نقش حاج‌ اسماعیل رضایی را بازی کردم که مورد نظر کارگردان بود. امیدوار هستم که خانواده شریف ایشان هم بپسندند.

معرفی فیلم صبح اعدام

بهروز افخمی در جدیدترین ساخته سینمایی‌اش یعنی فیلم صبح اعدام به سراغ ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دو نفر از مبارزان زمان رژیم پهلوی رفته است.

معرفی فیلم صبح اعدام

خلاصه داستان فیلم صبح اعدام

فیلم صبح اعدام برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

تاریخ اکران فیلم صبح اعدام

این فیلم سینمایی که در بخش سودای سیمرغ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، شنبه ، ۱۳ بهمن ماه در سانس اول کاخ رسانه به نمایش درآمد.

نقد و بررسی فیلم صبح اعدام

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سیدمهرزاد موسوی

فیلم صبح اعدام فیلم عجیبی است… نه! درست‌تر اینکه روند فیلمسازی بهروز افخمی عجیب است و این فیلم در ادامه همان روند عجیب، فیلم دقیق و درستی است. نمی‌دانم سریال «رعد و برق» را دیده‌اید یا نه، جایی که کل روایت سریال، به‌جای تصویر، در نریشن خلاصه می‌شد و خود بهروز خان هدف قصه را توضیح می‌داد تا کودکان هم فیلم را بفهمند.

در این فیلم هم همین روش استفاده شده و ادامه دارد. با این تفاوت که گوینده یک زن است و در طولانی‌ترین تک‌گویی جشنواره، کل قصه را توضیح می‌دهد و بقیه حرف‌ها هم در دو مصاحبه تخیلی، بیان شده. در واقع شما با یک پادکست سینمایی (احتمالا جزو ابداعات افخمی) با هزینه سوره و بنیاد فارابی مواجه هستید.

پادکستی که در بخش‌هایی آهنگ (با خواننده) هم پخش می‌شود و تکرار هم می‌شود که مخاطب به محتوایش پی ببرد. پادکستی که از قضا ریتم خوبی هم ندارد. محتوایی(!) به نام صبح اعدام، چیزی قبل از تبدیل شدن به سینما، فیلم یا اثری تصویری است و این روند منطقی سقوط افخمی -یکی از بهترین قصه‌گوهای سینمای ما- بسیار افسرده‌کننده و غمگین است. همه این‌ها یعنی نمی‌شود و نباید این موجود را از نظر کاراکترپردازی، فیلمنامه و چیزهایی از این دست بررسی کرد. خطاست!

اسم پیشنهادی برای فیلم: پادکست اعدام طیب و حاج اسماعیل

سطح فیلم: هرجایی جز هر جشنواره‌ای!

۳ نکته از فیلم:

جوجه تیغی غزه تقدیم می‌کند!

رکورددارترین طولانی‌ترین تیتراژ خاورمیانه

صدای افخمی در خبر کودتا

محمد تقی‌زاده

بهروز افخمی در فیلم جدیدش، فارغ از تجربه‌های کمدی و جدی، هنری و داستانی، آمریکایی و اروپایی کارنامه فیلمسازی‌اش سراغ تجربه‌ای جدید در فیلمسازی رفته که حاصل یک فیلم متوسط با مضامین اجتماعی و سیاسی است. صبح اعدام داستان اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاج‌‌رضایی است که در فاصله چند ساعت تا تیرباران این دو چهره ضد پهلوی روایت می شود‌.

انتخاب دو چهره غیر مذهبی و از اهالی بازار و مردم، اگر با رویکرد سفارشی نیز صورت گرفته باشد، گزینش جالب و قابل تحلیلی است. بازی‌ها، نقش‌آفرینی‌های درگیرکننده و باورپذیری از آب درآمدند و بازیگران اصلی اگرچه چهره‌های مشهور سینمایی نبودند اما توانستند کاراکترهایی فراتر از تیپ خلق کنند که شمایل معنوی، مردمی و نترس این دو نفر را به تصویر درآوردند. فرم چهارگوش فیلمبرداری و ساختار سیاه و سفید فیلم و نورپردازی و دکوپاژ افخمی، زیبایی‌شناسی کار را ارتقا داده و تا حد زیادی در راستای فیلمنامه صورت گرفته است.

۳ نکته از فیلم:

بازیگران اصلی خوب

فضای نسبتا تازه و مبتنی بر داستان

کش دار شدن و ساختار تجربی‌داشتن فیلم

نقد و بررسی فیلم صبح اعدام

صبح اعدام به روایت بهروز افخمی

بهروز افخمی | حدود ٢٠ سال پیش، آرشیو روزنامه کیهان را بررسی می‌کردم که به گزارش تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج‌ اسماعیل رضایی برخوردم. در واقع، این گزارش شماره‌ای از کیهان روز ١١ آبان سال ١٣۴٢ بود. این گزارش خبری، به قدری جذاب و مفصل بود که برای خودم از آن کپی کردم و در کتابخانه‌ام گذاشتم. از همان زمان در ذهنم شکل گرفت که براساس این گزارش تیرباران می‌توانم فیلم سینمایی بسازم. همواره مشتاق بودم تا خبرنگاری که این گزارش را نوشته، پیدا کنم اما هنوز در دفتر روزنامه کیهان نتوانسته‌ام فردی را بیابم که این خبرنگار را بشناسد. به هر حال این گزارش دو صفحه‌ای، با امضای خبرنگاری است که متن را به‌گونه‌ای با دلبستگی و علاقه نسبت به اعدام‌شوندگان نوشته بود و چنین جبهه‌گیری‌ای در آن زمان بسیار عجیب بود.

می‌توان اذعان کرد چون مصطفی مصباح‌زاده بنیان‌گذار کیهان به دنبال نشان دادن وجهه روشنفکری از خودش بود، این گزارش را چاپ کرده اما شخص خبرنگاری که آن را نگاشته، برای من بسیار اهمیت داشت. فیلمنامه صبح اعدام را بر اساس گزارش مطبوعاتی کیهان نوشته‌ام. دیالوگ‌های طیب حاج‌رضایی و حاج‌ اسماعیل رضایی را که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آورده‌ام. البته برای نوشتن فیلمنامه، از منابع و اسناد دیگر از جمله کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» استفاده و اقتباس کردم. کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» مصاحبه‌های مختلفی با لوطی‌های تهرانی دارد که طیب را می‌شناختند و نثر آن تهرانیِ قدیمی است و برای نوشتن فیلمنامه برایم بسیار کارآمد بود. فیلم خوب، فیلمی است که شما را تکان دهد. اگر صبح اعدام فیلم خوبی از آب دربیاید، به معترضان امروزی خواهم گفت که معترض واقعی این‌هایی هستند که در فیلم دیدید، نه شما!

پوستر فیلم صبح اعدام

پوستر فیلم صبح اعدام

تیزر فیلم صبح اعدام

بیوگرافی بازیگران فیلم صبح اعدام

ارسطو خوش رزم از بازیگران مرد فیلم صبح اعدام

ارسطو خوش رزم (زادهٔ ۶ تیر ۱۳۶۳) بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر ایران است. او که دارای کارشناسی مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است، دوره بازیگری حرفه‌ای تئاتر و سینما را در مؤسسه کارنامه گذرانده‌است. پدر او بهروز خوش رزم بازیگر، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ سینما و تئاتر است که تهیه‌کنندگی سریال‌های بسیاری از جمله: تهران ۵۳، گرگ‌ها، روزی روزگاری، آپارتمان، آوای فاخته، زیر گنبد کبود، داستان‌های نوروزی، هتل پیاده‌رو، ورثه آقای نیکبخت، یک مشت پر عقاب، یلدا، رنگ شک، و… را بر عهده داشته‌است. ارسطو خوش رزم از کودکی بازیگری را شروع کرد ولی فعالیت حرفه‌ایش را از سال ۱۳۸۴ با سریال یک مشت پر عقاب به کارگردانی اصغر هاشمی آغاز کرد. او برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد سیمرغ بلورین جشنواره چهل و دوم فجر در فیلم صبح اعدام گردید.

ارسطو خوش رزم

داوود فتحعلی‌بیگی

داوود فتحعلی بیگی متولد سال ١٣٢٩ در سلطانیه زنجان است. وی فارغ ‌التحصیل مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و پژوهشگری فعالیت داشته و مدرس دانشگاه نیز می‎باشد. فتحعلی بیگی از جمله فعالان عرصه هنرهای نمایشی است و در سال ١٣٨٠ موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری)‌ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.
از جمله نمایش‌های او نگارش و کارگردانی نمایش”کسی که سر دهد اول(حر)“، زنجان؛ 1356 نگارش و کارگردانی نمایش”برخورد“؛ زنجان؛ 1357 نگارش و کارگردانی نمایش”تخت و خنجر“؛ تهران، تالارسنگلج؛ 1363-1380 نگارش و کارگردانی نمایش”الماس چاقو فروش“؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1365 نگارش و کارگردانی نمایش”سلطان مبدل“؛ تهران،تالار مهراب؛ 1366 نگارش و کارگردانی نمایش”میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی“؛ تهران، تالار مهراب؛ 1368 نگارش و کارگردانی نمایش”چشم تنگ“؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1369، تئاتر پارس 1373 کارگردانی نمایش”مواظب کلاهت باش“نوشته”محمدحسین ناصربخت“؛ تهران،تالار مهراب؛ 1376 نگارش و کارگردانی نمایش”میرزا فرفره“؛ تهران، تئاتر پارس؛ 1377 نگارش و کارگردانی نمایش”نمایش ممنوع“؛ تهران،تالار سنگلج؛ 1377 نگارش و کارگردانی نمایش”عروسی دختر شاه پریان با حاکم ملایر“؛ تهران، تئاتر پارس؛ 1377 و …

داود فتحعلی‌بیگی

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا