به گزارش پارس ، در پایین ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول هایی به نام ملانوسیت قرار دارند که دائما ترکیبی با نام ملانین را تولید می کنند و همین ملانین است که رنگ موها را ایجاد می کند.
وقتی ملانوسیت ها کاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفید می شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره ای می شود.
ملانوسیت هر ۱۰ سال حدود ۱۰ درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می دهد. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه ها دقیقا مشخص نیست اما آنچه مشخص است، این است که در نخستین مراحل خاکستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است.
میانگین سنی سفید شدن مو در سفیدپوستان ۳۴ سال و در سیاه پوستان ۴۲ سال است. اگر موی یک فرد سفیدپوست زودتر از ۲۰ سالگی و سیاه پوست زودتر از ۳۰ سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس مو می گویند.
موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاکستری می شود؛ اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر به وجود می آید. سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه ها آغاز می شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می رسد.
در سفیدی موها، نقش عوامل ارثی را نباید فراموش کرد. سفیدی زودهنگام موی سر ممکن است به علت ژنی باشد که از والدینمان به ارث برده ایم؛ اما علل قابل درمانی نیز برای آن وجود دارد.

تغذیه و رنگ مو
تحقیقات نشان داده کمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن موها هستند، البته این مساله علاج هم دارد. کارشناسان تغذیه معتقدند؛ افرادی که دچار سفیدی مو هستند، باید میوه هایی همچون سیب، گلابی، هلو و همه میوه هایی که حاوی مقادیری از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون سیر، پیاز، موسیر و تره که دارای منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند که مقدار قابل توجهی مس دارند و می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری کند.
خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل الطیب (سنبل الطیب دارای منگنز زیاد است) ، مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات ساییده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید موثر است.

بیماری و موی سفید
بسیاری از بیماری ها می تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند. کمبود ویتامین های ب بخصوص اسید پانتوتنیک و ویتامین ۱۲ B یکی از این موارد است.
بیماری تیروئید، بیماری های سیستم ایمنی، کم خونی، رژیم های سخت و طولانی مدت، بیماری ها و افزایش گلبول های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می شود.

سیگار و مو
سیگار کشیدن نیز موها را سفید می کند. تحقیقات نشان داده، سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها، ۴ برابر افراد غیرسیگاری است. شاید علت این امر، کاهش رسیدن اکسیژن به ریشه موها باشد.
منبع: مدیکال دوستان